Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

aftm klasificering forældet?

 Besvar Besvar
Forfatter
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: aftm klasificering forældet?
    Sendt: 24 Maj 2011 kl. 15:30

er moderne kulfiber tec. løbet fra klasificerings systemet jeg har for sjov prøvet et skyde hoved på 12 gram som denne anbefaler  http://www.fluefiskersiden.dk/default.asp?id=53&ACT=5&content=296&mnu=53  til min klasse 7 xi2 med det forventede resultat jeg kunne lige så godt have kastet med 0.40 firelineSmile jeg er helt oppe omkring 17gram. før jeg synes den arbejder. findes der en fornuftig forklaring?

Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 16:50
Hej Allan.
 
Saltvandstængerne er gennem de sidste 10 år blevet både stivere og hurtigere for bedre at kunne generere en høj linehastighed til lange kast i blæst.
Iflg AFTM systemet skal klumpen på en WF-line veje 11.99 gr på 9.15 m, men i praksis har vi jo mere line i luften inden vi skyder linen, den vil derfor skulle være tungere end den opgivne vægt før stangen spændes optimalt.
16-17 gr er en ret optimal vægt på de fleste skydehoveder på ca 10.6 m til en klasse 7 stang så du er ikke helt gal på den.
 
AFTM standarden har været meget omdiskuteret herinde da den ofte vildleder folk mere end den vejleder og derfor forekommer både dårlig og forældet.
 
Jeg bruger i øvrigt 10.6 m 16 gr skydehoveder på mine #7 stænger, dette er meget almindeligt.
 
Mvh
Jim.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 17:08
Citat: stingers?

er moderne kulfiber tec. løbet fra klasificerings systemet jeg har for sjov prøvet et skyde hoved på 12 gram som denne anbefaler  http://www.fluefiskersiden.dk/default.asp?id=53&ACT=5&content=296&mnu=53  til min klasse 7 xi2 med det forventede resultat jeg kunne lige så godt have kastet med 0.40 firelineSmile jeg er helt oppe omkring 17gram. før jeg synes den arbejder. findes der en fornuftig forklaring?

 
Hej Allan
 
Yup, den er forældet, AFTM findes ikke mere, det hedder AFFTA og standarden er ikke forældet, det er stadigvæk langt det bedste system til at give en rettesnor i forhold til hvilke liner der kan bruges forholdsvist ubesværet på en given stang (stænger er der ingen standard for, kun en vejledning fra fabrikanten) og den holder forbavsende godt stadigvæk, der er endnu ikke fundet på et bedre system, selvom nogen påstår det Wink
 
Skydehoveder har alle dage haft den tommelfinger regel påhæftet at man går 2 klasser op i forhold til det fabrikanten har skrevet på stangen når det skal være omkring 9-10 meter langt, i dit tilfælde altså en 9'er line som hvis den følger standarden bør veje 15-16 gram på 9,14 meter, altså ca.  1,69 gram pr. løbende meter, og altså omrking 17 gram for et 10 meters ganske normalt skydehoved Big smile
 
Langt de fleste WF liner har en klumplængde på 12-15 meter, når vi ser bort fra de nyere kortklumpede skydehoved efterligninger der allerede er vejet kraftigt op i forhold til standarden for netop at fungere som skydehoveder Ouch
 
Mvh
Lasse
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 17:38
dvs at vægt angivelsen på 11,99 er for de yderste 9,15 mThumbs Up( den har jeg hørt før). det er så her kæden hopper af for mig mit sh er 10,6 m det gir mig 5 gram på de sidste 70 cmConfused det svarer til 1.83m klasse 12 line
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 18:10
tak for den lasseThumbs Upså er jeg updateret igen Wink det er sådan set heller ikke så vigtigt for mig hvad klassen hedder bare linen kommer derud hvorjeg vil have den jeg har fx en kl 6 som jeg kun kan med når der sidder en dt4 på.
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2011 kl. 18:53

Rigtig fornuftig tråd denne her - og gode svar, men der er noget jeg ikke forstår. 

Jeg har en Orvis Helios MF #8, som jeg bruger forskellige liner til. Et skydehoved fra Scierra på 15g - linen virker tung at håndtere på stangen men skyder ellers rigtig fint. 

Men den line jeg bruger mest og kan kaste længst med og som virker mere end bare godt er en WF line fra Rio (Rio Dart ) med en 9 meters vægt på 14 gram (selve linen er jo 30 meter, men har vejet den yderste "klump" på 9,15 meter til 14g) 

Jeg har så en A. jensen Wind Beater WF "#8" med en 9 meters "klump" vægt på 14g (samme princip som ved Rio Dart linen) - den kaster bare ekstremt dårligt - jeg kan slet ikke få den til at lade stangen - det er som om den er for let eller også skal jeg have sindsygt meget line ud før den lader ordentligt (så meget jeg ikke kan styre det) - 

Se DET fatter jeg ikke og AFTM / eller AFFTA snyder mig sgu en del. Jeg har meget besvær ved at bedømme hvilken vægt der passer til stangen, og hvilken type.

- hjælpelige kommentarer til yderligere forståelse eller tricks til AFTM/AFFTA systemet er velkommen.

MVh

Henrik 

  

Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2011 kl. 19:01
arnberg- der er stor forskel på hvor meget der skal til(spænde stangen) førend linen slipper vandet, alt efter hvad linen er lavet af, det er mit bud på din oplevelse.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2011 kl. 22:47
Citat: HAJ

Rigtig fornuftig tråd denne her - og gode svar, men der er noget jeg ikke forstår. 

Jeg har en Orvis Helios MF #8, som jeg bruger forskellige liner til. Et skydehoved fra Scierra på 15g - linen virker tung at håndtere på stangen men skyder ellers rigtig fint. 

Men den line jeg bruger mest og kan kaste længst med og som virker mere end bare godt er en WF line fra Rio (Rio Dart ) med en 9 meters vægt på 14 gram (selve linen er jo 30 meter, men har vejet den yderste "klump" på 9,15 meter til 14g) 

Jeg har så en A. jensen Wind Beater WF "#8" med en 9 meters "klump" vægt på 14g (samme princip som ved Rio Dart linen) - den kaster bare ekstremt dårligt - jeg kan slet ikke få den til at lade stangen - det er som om den er for let eller også skal jeg have sindsygt meget line ud før den lader ordentligt (så meget jeg ikke kan styre det) - 

Se DET fatter jeg ikke og AFTM / eller AFFTA snyder mig sgu en del. Jeg har meget besvær ved at bedømme hvilken vægt der passer til stangen, og hvilken type.

- hjælpelige kommentarer til yderligere forståelse eller tricks til AFTM/AFFTA systemet er velkommen.

MVh

Henrik 

  

 
Hej Henrik
 
Har du vejet og kontrolmålt de tre liner? Agerskovs efterligning af windcutteren står til at have en klumplængde på 12,75 meter i en 6'er der har en klumpvægt på 14 gram.
 
Hvor langt er det Scierra hoved?
 
Vægt siger ikke alt, længde spiller også kraftigt ind i oplevelsen, og kasterens evner til at bære forskellige linelængder for lige at nævne et par af de vigigste.
 
Mvh
Lasse
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2011 kl. 23:12
jamen  så   er det jo linen,  mere  end, stangen,,igen!!!!!   og  pas nu på  at  fluen  ikke vejer for meget...!!
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Maj 2011 kl. 23:15
Citat: kano3

jamen  så   er det jo linen,  mere  end, stangen,,igen!!!!!   og  pas nu på  at  fluen  ikke vejer for meget...!!
 
LOLLOLLOLLOL
 
Mvh
Lasse
Til top
Michael R. Mulbjerg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael R. Mulbjerg Avatar

Tilmeldt:: 21 Feb 2002
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 158
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael R. Mulbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Maj 2011 kl. 10:53
Hej alle
 
Forklaring skal også søges i det forhold at netop saltvandsstænger for en del år siden blev reklassificeret fra de daværende 30 fod line til 40 fod line, det giver netop den forskel mange oplever når de idag køber saltvandsstænger.
Så vidt jeg husker skyldtes det at netop brugen af skydehoveder, hvor reglen førhen var min. 2 klasser op når man lavede dem fra DT liner.
Jeg kan ikke huske hvilken bog det står i men den er nok 10-15 år gammel og er selvfølgelig from over there.
 
mvh
michael
 
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres