Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nordkysten om sommeren (sjælland)

 Besvar Besvar
Forfatter
Lasse Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fisharman

Tilmeldt:: 23 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fisharman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Nordkysten om sommeren (sjælland)
    Sendt: 24 Maj 2011 kl. 09:24
Hvordan er fiskeriet på den sjællandske nordkyst om sommeren?
 
Jeg er et par uger i sommerhus i Rågeleje til sommer (slutningen af juli, begyndelsen af august). Er der helt dødt eller er der chancer for havørred aften/nat/morgen?
 
Jeg er spinnefisker, så blink med ophængerflue eller bombarda-flue er at foretrække. Jeg har også en fluestang, men er for dårlig til at kaste...
 
Hvis ikke der er havørred at fange, kan bundmede så give nogle fladfisk?
Lystfisker med for lidt fisketid...
Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Raymond Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 09:52
Jamen der er da chance for havørred, og som du selv er inde på, bedst chance i de mørke timer.
 
Bundmede giver fladfisk.
 
Du skal være opmærksom på at du kan risikere at der er mange fjæsinger, som tager både flue, blink orm osv.
 
 
Til top
Lasse Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fisharman

Tilmeldt:: 23 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fisharman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 10:19
Fjæsinger kan vel også spises... Er det ikke noget med at tage dem med en tyk handske og når man fileterer dem, tager man kun halen?
 
Hvornår på døgnet skal man lede efter de flade?
Lystfisker med for lidt fisketid...
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 11:43

Husk helårs fredningsbælte ved Højbro å (midt i Rågeleje)...

mvh
Rasmus
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 12:08
Citat: fisharman

Fjæsinger kan vel også spises... Er det ikke noget med at tage dem med en tyk handske og når man fileterer dem, tager man kun halen?
 
Jo fjæsing skulle være en ypperlig spise! Det er en god idé at håntere dem med en tyk handske eller et par tænger, så du undgår piggene. Hvis de skal spises, er det ligeledes en god idé at aflive dem inden afkrogningen og så ellers skære hoved og rygfinne af med det samme. Husk at lægge det afskårne hoved og finne et sted hvor ingen kan komme til at stikke sig på dem!
Hele fjæsingens krop kan spises!
 
MVH Kasper
Til top
Lasse Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fisharman

Tilmeldt:: 23 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fisharman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 12:59
Citat: Kasper J

Citat: fisharman

Fjæsinger kan vel også spises... Er det ikke noget med at tage dem med en tyk handske og når man fileterer dem, tager man kun halen?
 
Jo fjæsing skulle være en ypperlig spise! Det er en god idé at håntere dem med en tyk handske eller et par tænger, så du undgår piggene. Hvis de skal spises, er det ligeledes en god idé at aflive dem inden afkrogningen og så ellers skære hoved og rygfinne af med det samme. Husk at lægge det afskårne hoved og finne et sted hvor ingen kan komme til at stikke sig på dem!
Hele fjæsingens krop kan spises!
 
MVH Kasper
Er det kun i selve rygfinnen, giften sidder?
Lystfisker med for lidt fisketid...
Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Raymond Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 13:12
Nej den har også en pig på hvert gællelåg.
 
2 lange tænger eller en grilltang med riller :)
Til top
Morten Lehmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Morten Lehmann Avatar

Tilmeldt:: 27 Mar 2011
Geografisk: Søborg
Status: Offline
Beskeder: 145
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Morten Lehmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 13:16

Stik af fjæsingens pigge

Stikket er smertefuldt, men sjældent alvorligt

Det kan være meget smertefuldt at blive stukket af fjæsingens giftige pigge. Du vil ofte få kraftige smerter, hævelse og misfarvning omkring stikket. Smerterne kan stråle ud i hele armen eller benet, og du kan også blive svimmel og få hovedpine.

Det sker kun sjældent, at fjæsing-stik fører til alvorlig sygdom. Stikkene ledsages imidlertid ofte af infektioner med usædvanlige bakterier.

Fjæsingen har giftpigge på den forreste rygfinne og på hvert gældelåg.

Behandling af fjæsing-stik:

  • Anbring stikstedet i 40-45 grader varmt vand i 30-60 min. Afprøv temperaturen med en rask hånd. Det varme vand lindrer smerten.
  • Fjern eventuelle rester af piggen, og vask med vand og sæbe.
  • Supplerende behandling med smertestillende medicin kan være nødvendig.
  • Søg læge eller ring til Giftlinjen på 82121212, hvis symptomerne fortsætter eller er meget udtalte - eller hvis der opstår tegn på infektion.

Hvornår er der risiko for at blive stukket af en fjæsing?

Badende kan være uheldige at træde på en fjæsing, idet den ofte ligger nedgravet på lavt vand om sommeren. Fiskere kan også blive stukket, når fjæsingen tages af krogen. Og endelig kan stik fra en død fjæsing også være giftige.


Så er du vidst informeret hvis uheldet skulle ske Smile



Mvh.

Morten Lehmann

Til top
Lasse Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fisharman

Tilmeldt:: 23 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fisharman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 13:25
Tak. Jeg gider ikke stikke mig på sådan en, så den med grilltangen, vil jeg nok satse på...
 
Og fredningsbælter skal selvfølgelig respekteres, det er klart. Men stikker de snuden frem udenfor, så skal jeg lære dem :-)
Lystfisker med for lidt fisketid...
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 13:35
Hej Lasse,
 
fjæsingens giftpigge sidder på rygfinnen og gællelågene. Se mere her:
 
 
Folk reagerer forskelligt på giften og der er absolut grund til at være forsigtig under håndterinegn af fisken. Jeg plejer at fastholde fjæsingen med en tang i forbindelse med aflivningen og bruger to tænger til afkrogningen. Hvis du afskærer fjæsingens hoved med et skråt snit bagved den giftige rygfinnestråle slipper du med ét snit af med pigge og giftsække. Vær opmærksom at du stadig kan stikke dig på det afskårne hoved. Fjæsingens gift er varmelabil og skulle der sidde noget tilbage, neutraliseres giften under alle omstændigheder efter en tur på panden eller i ovnen.
Fjæsingen smager glimrende og den her opskrift, synes jeg er rigtig tiltalende:
 
Fladfiskene bider bedst i de lyse timer (tunger dog undtaget). Skulle du støde på en pighvar eller to, kunne være spændende at høre mere om det.
 
For fiskepladser på Nordkysten, kan du se mere her:
 
 
og her:
 
 
Fredningsbælterne kan du se her:
 
Bedste hilsner samt knæk & bræk
 
Torben Thinggaard
 
Til top
Lasse Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fisharman

Tilmeldt:: 23 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fisharman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 13:47
Tak for det meget informative svar. Jeg vil nok forsøge mig med både spinnefiskeri og bundmede. Det kunne også være sjovt at fange nogle fjæsinger og se hvad de duer til på grillen! Jeg glæder mig til fiskeriet :-)
Lystfisker med for lidt fisketid...
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 13:57
Ligesom ørreden dur fjæsingen nemlig på grillen! Wink
 
God fornøjelse og god appetit!
 
Bedste hilsner
 
Torben
Til top
Thomas Graversen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoffen Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2002
Status: Offline
Beskeder: 650
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoffen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 17:11
Om natte og tidlig morgen er der gode muligheder.
 
Ellers hvis du vil hygge dig lidt om dagen, er der RIGTIG mange multer i det område ! Så det er ikke hverdag du behøver at stå tidligt op for at finde fint fiskeri.
 
Mvh
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
King

Tilmeldt:: 04 Jun 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér King Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 20:25
Århh.. Pjat med jer, jeg har stukket mig på fjæssinger et par gange, det føles lidt som et hvepsestik men man kan sagtens bare fiske videre ;o)
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Maj 2011 kl. 21:05
Næ, og jeg har endda engang fået bidt armen af, af en haj og det var ikke værre end, at jeg først opdagede det, da jeg kom hjem og ikke kunne finde min ene handske.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum