Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Multihjul kastelængde

 Besvar Besvar
Forfatter
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Multihjul kastelængde
    Sendt: 10 Maj 2011 kl. 15:38
Jeg har købt mig et Ambassadeur til å-fiskeri men vil lige hører om erfaringer fra kysten.

Der er ret forskellige udsagn når der spørges til kastelængde på multi vs fastspole.

Jeg anvender en Lesath 10fod 10-30gr samt et Stella 4000FD med 0,14 Sufix 832

Vil jeg med det rette setup(samt træning) kunne kaste lige så langt med multi som med fastspole? Jeg fisker primært med agn på 25-32gr.

Jeg har kig på Shimano Calcutta DC eller Shimano Calais DC. Er der noget der kaster længere end disse hjul?(ja, jeg ved godt det ikke er hjulet der kaster alene men jeg fornemmer at hjulet er ret afgørende for de helt lange fast)

På forhånd tak.
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2011 kl. 15:49
Jesper
Langt det meste af kastelængden kommer fra teknikken. Mange har store problemer i starten, men med rette teknik er multi og fastspole nogenlunde på højde. Prøv at finde en dreven multikaster - han kan finjustere din teknik og indstille dit hjul, som det og du i fælleskab fungerer optimalt.
mvh
Heinz
ps: Da jeg fik mit første Ambassadeur - var det til salg dagen efter for et meget beskedent beløb - men frygt ikke - det ska bare lige ind på rygraden !
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2011 kl. 16:06
Citat: tackler

Jesper
Langt det meste af kastelængden kommer fra teknikken. Mange har store problemer i starten, men med rette teknik er multi og fastspole nogenlunde på højde. Prøv at finde en dreven multikaster - han kan finjustere din teknik og indstille dit hjul, som det og du i fælleskab fungerer optimalt.
mvh
Heinz
ps: Da jeg fik mit første Ambassadeur - var det til salg dagen efter for et meget beskedent beløb - men frygt ikke - det ska bare lige ind på rygraden !
Hej Heinz,

Tør du give et bud på hvor langt du kaster med dit setup?(og hvilket hjul og stang anvender du)

Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2011 kl. 16:15
Hej Jesper
 
Det er ikke så meget den stang du anvender som det er de agn du kaster med der er afgørende for kastelængden.
Min egen tommelfinger regel er at op til 15 gram er fastspolehjulet det der kaster længst, mellem 15 og 30 gram er der nogenlunde død løb, mens der over de 30 gram er en fordel til multirullen, og den bliver kun større jo større vægte du bruger.
Og agnens udformning er heller ikke uden betydning. Store lette skeblink er heller ikke så lette at kaste med et multihjul som med et fastspolehjul, mens en kompakt kastepirk spiller rigtig godt på et multihjul.
Når alt dette er sagt så foregår 95% af mit spindefiskeri med multihjul selv om jeg 80% at tiden bruger agn fra 5 - 25 gram og egentlig havde mere gavn af et fastspolehjulang. kastelængder. Men jeg kan bare bedre lide multihjul, både at kaste og fiske med.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2011 kl. 16:19
Jeg anvender Fladbuk i 25gr samt Bornholmerpil i 25-32gr så det er relativt kompakt og (normalt) langtkastende blink. Er der noget at hente i de hjul fra Shimano med computerstyret bremse?(DC-modeller)

Som ved fluekast er jeg indstillet på en indlæringsperiodeWink
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2011 kl. 16:22
Hej Jesper
 
Hvilket Ambassadeur er det du har købt?
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2011 kl. 16:39
Hej Jesper
 
Jeg har en enkelt gang opmålt et kast med Shimano Calais DC. Med 28 gram og en 9-fods Beastmaster 15-40 gram: 87 meter. Det var i vindstille og linen var 0,31 monofil. Der er givet vis andre som kan komme længere med samme setup.
 
Angående Shimanos DC hjul kontra non-DC: en uøvet kaster vil i høj grad kaste længere med DC systemet. Men for en øvet kaster bliver forskellen ikke så stor. Jeg kaster selv nogenlunde lige langt med og uden. Men foretrækker DC systemet pga. den lette udvendige indstilling af kastebremsen, og i Calais DC tilfælde fordi det er fantastisk i hård vind og til nattefiskeri (det kan indstilles til selv at stoppe i nedslaget mod ca. 10% kortere kast). Bemærk i øvrigt at man sagtens kan lave fuglereder med et DC hjul, det kræver bare en lidt mere agressiv indstilling af kastebremsen.
 
Jeg bruger multihjul til 100% af mit spinnefiskeri. Ikke for at kaste længere men for at kaste sjovere.
 
Mvh. Peter
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2011 kl. 16:45
Hmm, jeg kan nu også sætte mit Amb UltraCast op til at stoppe når agnen rammer vandet med omkring samme pris i kastelængden. Så der behøver man ikke betale 2K ekstra for det, det kan klares med den rette olie i lejerne.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2011 kl. 17:03
Jeg har aldrig målt hvor langt jeg kaster, men har alligevel et par kommentarer vedr fastspole- kontra multi hjul.
 
De blink jeg bedst kan lide at fiske med er en variation af Malmback Kjeldsens imitator, bare længere og tyndere, på 18 og 27 gram. Det kaster fantastisk med mit multi sæt, men er næsten umulige at kaste på fastspolehjulet uden at flakse. Ligeledes de store kystwoblere er en fornøjelse at kaste på multirullen, hvorimod mine sølvpil, både 18 og 24  gram, kastes bedst med fastspolen. Så det er ikke agnvægten alene der afgør om jeg bruger det ene aller det andet setup.
 
Jeg tror du vil opleve væsentlig længere kast med fladbukken på multien, end du gør på fastspolehjulet. Henry, som laver fladbukken, er også svoren multikaster (eller var det ihvertfald før i tiden), så mon ikke han har tunet det ind så det kaster godt med svenskerhjulene...
 
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2011 kl. 19:32
Citat: mahon

Hej Jesper
 
Hvilket Ambassadeur er det du har købt?
Et 6501 C3
Jeg forventer ikke at det er optimalt til kyst men er købt til å(laks)
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2011 kl. 19:52
Hej Jesper
 
Nej til Kysten er det nok for stort, jeg ville kikke på et i str. 5501.
Men du kan nu godt bruge det, jeg ville udstyre det med en 0.35 nylon line og så begynde at kaste.
Linetykkelsen har langt fra samme betydning på et multihjul som det har på et fastspole hjul, ja faktisk er det en fordel at linen ikke er for tynd, specielt når man skal lære at kaste langt med det.
Her er lidt at læse på vedr. kastelængder:
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum