Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kastelængder med nylon kontra fletline

 Besvar Besvar
Forfatter
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kastelængder med nylon kontra fletline
    Sendt: 22 Apr 2011 kl. 19:15
Hejsa
 
Da en tråd vedr. tuning af multihjul er gået lidt ud af sammenhængTongue, åbner jeg denne tråd for at kunne fortsætte diskutionen.
I den omtalte tråd snakkes der om kast med multihjul med fletline kontra nylonline.
Men nu vil jeg lige høre, hvad er fordelene og ulemper ved fletline kontra nylonliner på et multihjul i forbindelse med kast?
 
Mine egne erfaringer er følgende:
Nylonliner er mere eller mindre elastiske og det giver en fordel i starten af kastet da den indbyggede elastisitet modvirker overløb. Ulemperne har jeg ikke oplevet endnu.
Fletliner har i forbindelse med kastet ikke nogle fordele som jeg har hæftet mig ved på et multihjul.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2011 kl. 20:11
Jeg bruger begge dele. Monofil til uproblematisk håndtering, det gælder nok 75-80% af mit fiskeri. Jeg bruger mest Yo-zuri Hybrid som er lavet af både flourocarbon og nylon, diameter ca. 0,16 (UL) - 0,30. På spolerne er diameter opgivet i lbs, fra 2 til 10.
Fletline når jeg har brug for at mærke hvad der sker for enden af en lang line, samt til vertikaljigging. Så må jeg leve med at fletline kræver mere opmærksomhed for at undgå overløb og linekludder. Her bruger jeg mest Spiderwire Stealth. Diameter mellem 0,10 og 0,17.
 
Begge dele fungerer for mig. Jeg har ikke bemærket større forskel i kastelængde, men monofil giver lidt længere kast og håndterer bedre. Kort sagt: monofil kaster og håndterer bedre, men fletline har nogle andre fordele.
 
Mvh. Peter
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2011 kl. 20:11
Hej Martin
 
Min tilgang til flet line på multihjul er således ...tyndere line dvs mere line på rullen, større brudstyrke og så måske en anelse længere kast ..altsammen en fordel når man fisker på kanterne under Møns klint hvor fastspole hjulet en gang er blevet tømt af laksehug som ikke stopper...
/Søder
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2011 kl. 21:10
hej peter hvad er det for noget grej du har til ul og var det ikke dig jeg købte et  daiwa td sol af  
k&b
christian t.
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2011 kl. 21:10
Jeg kaster med både multi og fastspole på kysten med flet.
Fastspole: Fenwick Ironfeather II 10´14-48g + Cardinal 804 m . 0.13 PowerPro
Multi: Fenwick HMG 10,6´ 14-42g + Revo Inshore m. Strikewire 0.15mm
Mine kast ligger med begge setup omkring de 65-75 m. Jeg har tit hørt om dem der kaster 100 m og derover, men møder dem besynderligt nok aldrig når jeg er ude at fiske f.eks. ved Møn hvor hardhitterne skulle findes Wink.
Agnene jeg bruger er TMF Fladbukken i 22g og TMF S- blink i 20 g, samt kystwobblerne Kutlingen 20g og Salty 26g.
Mit generelle indtryk er at multihjulet kaster kystwobblere en anelse bedre end fastspole og omvendt med blink.
Jeg har sikkert ikke den bedste kasteteknik, men kan kun sjældent presse agnene længere ud end beskrevet ovenfor. Kaster dog igennem efter mine evner.
At jeg ikke har problemer med mit Inshore skyldes vel at hjulet er usædvanligt "sikkert". Fisker med en klods tilkoblet og den mekaniske bremse løsnet så der ikke kommer sidetværs bevægelse i spolen.
Jeg skal således være meget mere på vagt med mit tunede Pro Rocket med 0.30 nylon, hvor 2 klodser er minimum hvis det også skal være sjovt at fiske og ikke rede fuglereder ud hele tiden Embarrassed.
Sluttelig bruger jeg altid flet på multihjulene når jeg fisker jerkbait. Her er diametren hhv. 0.22 og 0.28 mm flet.
 
God tråd i øvrigt.
 
 
Bedste hilsner
 
Jens
Til top
Freddy Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fnmulti

Tilmeldt:: 11 Aug 2009
Geografisk: Guldborgsund kommune
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fnmulti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2011 kl. 21:31
Fordelene ved fletline er, at hvis man jagter  en mere intensiv oplevelse vedrørende alle aspekter omkring fiskerie, så er fletline svaret! 
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2011 kl. 21:37

Jeg vil ikke forholde mig til kastelængder overhovedet, ofte er det på et helt forkert grundlag folk udtaler sig om dem. Men begge typer af liner har sine fordele og ulemper, og ved fanatisk kun at ville bruge den ene type, så synes jeg at man afskærer sig nogen muligheder. Den dygtige lystfisker ved hvornår han skal bruge den ene og hvornår den anden.

Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2011 kl. 21:49
Hmm, min egen erfaring med det er at i forbindelse med kast, og kun kast, har jeg de bedste resultater med nylon. Jeg kaster længere og mere problemfrit med det, men dermed ikke sagt at jeg ikke kan kaste næsten lige så langt med flet, men kun næsten.
Men der er jo masser af andre ting der afgør om man skal vælge flet eller nylon line, så der er masser af tilfælde hvor jeg bruger fletline, ja faktisk er de toftest fletline der sider på mine hjul med undtagelse af surfcasting hjulene, der er det udelukkende nylon. Har lidt for mange gange skullet klippe 100+ meter line af et hjul, som følge af en kæmpe fuglerede, og bare tanken om at det skulle være til fletline priser giver myrekryb!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2011 kl. 21:53
@christian tramm
 
Jo, det var mig du købte et Daiwa Sol af. Håber du er tilfreds med det.
 
Mit UL hjul er et Shimano Calcutta Conquest 51, en model til det japanske hjemmemarked. Købt brugt via ebay. Hjulet er supertunet med en letvægts spole og magnetbremse fra Avail. Linekapaciteten er meget lille, ca. 100m 0,16. men hjulet kan kaste med 2 gram. Jeg kunne ikke finde en passende triggerstang til hjulet, så jeg har ombygget en spinnestang.
 
 
Mvh. Peter
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2011 kl. 22:09
Hvis der kommer fuglerede er det her et utroligt godt tip.
Bruger det selv på nylon og fletline og det går meget hurtigere end før hvor jeg stod med en krog og viklede fuglereden baglæns ud.
 
/Jens
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2011 kl. 23:17

@peter larsen

self. er jeg det købte en lille ulglasfiber stang  på 4,6fod  og med den kan jeg kaste små flade blink på 4g med den line der sad på hjulet mener det er en 0,20 og ja kan vel kast den ud på 20m har  dog bygget en 7fods 3-12g enhåndsstang som skal prøves
Wink du siger bare til du vil sælge hjulet hehe
k&b
christian t.
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2011 kl. 23:27
  det er sgu da super,  wennecke.   så må jeg set at få lavet  en "rede"   og se om det virker   .!!!!    men fletliner kan nu blive ret  "kompakte"   mvh.  steen.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2011 kl. 01:37
Citat: wennecke

Hvis der kommer fuglerede er det her et utroligt godt tip.
Bruger det selv på nylon og fletline og det går meget hurtigere end før hvor jeg stod med en krog og viklede fuglereden baglæns ud.
 
/Jens
 
 
Det skal da prøves næste gang der kommer en solsort forbi....
/Søder
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2011 kl. 09:05
Hej Jens
 
Ja trikket virker, men ind imellem er det bare ikke nok.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2011 kl. 12:22
Ja selvfølgelig kan man være så "dygtig" at lave en "rede" der ikke kan løsnes, men denne metode er superhurtig og har fungeret fint med min Strikewire fletline. I øvrigt en line jeg meget gerne vil anbefale.
 
/Jens
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Apr 2011 kl. 13:05
Ja vel kan man lave en rede som intet kan rede ud over en saks, jeg lavede en sådan i går og det kostede vel omkring 75 meter line, nylon self. da det var på mit Mag Elite 5500.

Redigeret af mahon - 24 Apr 2011 kl. 13:05
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum