Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Poly leader på tohånds?

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Poly leader på tohånds?
    Sendt: 20 Apr 2011 kl. 16:29
Hej.

Er der fordele ved at bruge poly leader på tohånds stænger i forhold til almindelig nylon eller fluorocarbon forfang? Jeg tænker kaste mæssigt og præsentations mæssigt?
Hilsen Kim.
Til top
Torben Ibsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Torben 0869 Avatar

Tilmeldt:: 22 Jan 2010
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Torben 0869 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2011 kl. 16:53
I blæse vejr, når du kaster med store rørfluer og ved synkeline fiskeri, er det i mange tilfælde en fordel med polyleaders i forskellige synkeklasser.
"We have to find our way back to a life in balance with nature"
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2011 kl. 17:00
Okay, så derudover så er det fint nok at bare bruge almindelig forfang? I så fald hvilken tykkelse bør forfanget være til en tohånds #8-9?
Hilsen Kim.
Til top
Torben Ibsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Torben 0869 Avatar

Tilmeldt:: 22 Jan 2010
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Torben 0869 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2011 kl. 17:22
Det kommer meget an på længde af stang, linetype, kastestil og fluestørrelse.
Jeg har nogle taperede fluo forfang til min 13´ T&T som kaster godt, de er 0,60mm de første 2½m, derefter tapere de jævnt ind til 0.35mm ved 4½m. På dem plejer jeg, alt efter flue størrelse, at binde mellem 60 og 150 cm spids på (60 cm 0,32 ved str 2-4 dobb og 150 cm 0,28 ved str. 10 dobb.) Jeg har målt på disse og nogle tilsvarende i nylon og nylon forfangene var ca 10-15% længere.
Når det er skrevet så skal man også passe på med at gøre det til en videnskab at kaste en flue i vandet. Når du har fået rigget til og du hele tiden hægter din egen line, så kan det være forfanget der er for langt i forhold til fluen. Modsat hvis den "rejser sig" inden linebuer er rullet ud så kan det være den er for kort.
Når du skifter til en større flue så klip noget af spidsen og forlæng den igen ved skift til en mindre.
"We have to find our way back to a life in balance with nature"
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2011 kl. 17:31
Hej Kim.
Der er nok mange meninger om denne sag, jeg bruger mest taperede nylonforfang med ca. 1m. spids af 0.38 fluorocarbon. Hvis jeg bruger polyleaderforfang, er det altid en synkende af slagsen, også med  ca. 1m. spids af 0.38 fluorocarbon.
 
Mvh.  IJ
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2011 kl. 17:32
Det er 12.4' stang.
Jeg bruger ikke rør fluer ligt i øjeblikket, men bare almindelige fluer.
Hilsen Kim.
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2011 kl. 20:04
KIm:

Det er ganske sikkert at poly leaders er en god løsning... Til hvad kunne du med rette spørge ?

Til meget forskelligt der ikke lige lader sig forklare her...på den mest nuancerede måde..

Her er dog et par eksempler:

De egner sig fortringeligt til tørfluefiskeri: Synkende poly leader.. Det er jeg nok den eneste der skriver i denne sammenhæng...men ikke desto mindre... Et hover eller intermidat forfang.. trækker sig lige nøjagtig under overfladen...og du undgår skarpe skygger fra forfang... Jeg bruger gerne 5 fod til dette formål + tip

Poly leaders - kan forlænge din flueline/shooting head... på en virksom måde:

Mange liner særligt grove skyde-hoveder ditto flueliner... egner sig ikke til en fin præsentation... Jeg tænker ikke så meget på plask på overfladen (selvom det også kan være aktuelt) - men nærmere det forhold at det kraftige skyde-hoved/flueline ikke har så mange små bevægelser at overføre fra fluelinen/strømmen i vandet...som en tynder flueline ville have...Dette kan du få frem med en poly leader... Og det er mange gange meget mere væsentligt end om du kan kaste 49 fod +

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann
fishmadman.com
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2011 kl. 21:31
Hej Kim
Det kan ind i mellem være meget irriterende/ødelæggende for kastet/præsentationen at kaste med en polyleader,specielt en synkende...
Fordi der i forvejen er en tapering på fluelinen og sætter man så en polyleader på får man endnu en tapering.
Problemet løses ved f.eks. at have en line hvor man klipper fronttaperingen ned så den passer til taperingen på polyleaderen. Dvs. så taperingen fra fluelinen fortsætter ud i polyleaderen. Man kan så skifte polyleader efter forholdene á la Rio Versitip eller andre systemer med vægt og taperings kompenserede spidser i forskellig densitet (flyde/synke)
Billigt og enkelt i forhold til de noget dyrere linesystemer og MEGET billigere end at købe forskellige flyd/synk, Intermediate/synk eller synk/synk liner...
 
Med venlig hilsen
Rasmus Hansen
Til top
Jens Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mussemand Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2005
Geografisk: Gaula / Bornholm
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mussemand Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2011 kl. 22:09
Hej Kim
 
Måske kunne du købe en dt 4/5 synk ?  (alt efter behov ..)  
 
med den kan du klippe af alt efter behov . ( 5-8-9-10 fod osv )
 
Dermed behøver du ikke at bruge 75-120 kr hvergang du gerne vil have en ny polyleader .
 
Den største fordel ved denne type polyleader er at den har en spunden kerne og ikke en nylon kerne , der ofte desværre ikke holder længe eller har en alt for lav brudstyrke ift foreks din tippet/spids som foreks kan være en nylon eller flourocarbon .
 
men husk aldrig at blande en flourocarbon med en alm nylon line ( dvs binde dem sammen.. -- Dette vil medføre at flourocarbon line "skærer" nylon line over ved press foreks fra fisk
 
håber dette måske kunne give dig lidt inspiration ..
 
vh jens
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2011 kl. 20:45
Hej.

Jeg er ikke så vild med at skulle klippe klistre, så det vil jeg helst undgå.
Men et forfang vil jo også give en ny tapering fra fluelinen, så er det ikke bare det samme ved polyleader?
Hilsen Kim.
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2011 kl. 21:15
Hej Kim,
 
hvor skal du fiske?
 
Bedste hilsner
 
Torben Thinggaard
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2011 kl. 21:50
Det er bare lidt afveksling i fjorden. Måske lidt å fiskeri. Man kan jo næsten konkurere med spinnestænger i kastelængde Smile

Forresten er det samme princip med 1½ stanglængde forfang der skal på? Eller skal det være længere når det er tohånds?


Redigeret af Kim Krikau Jensen - 21 Apr 2011 kl. 21:53
Hilsen Kim.
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2011 kl. 05:16
Hej Kim

Jeg har gået rigtig meget med Tohånds på kysten - især switch - som vi også talte om til messen i Kolding.

Jeg bruger næsten altid polyleaders til mit fiskeri. Det gør jeg af flere grunde:

1. de gør, at jeg ved at skifte forfang kan skifte præsentationsdybde rimeligt let.
2. De ligger mere stabilt i kastet end et nylon-forfang.
3. i åen hjælper de ved synkelinefiskeri, således at man har et længere forfang at hæfte med i underhåndskastet samtidig med at det sørger for at fluen kommer med ned i dybet.

du skal stadig holde fast i at have 1½ stanglængde på kysten. (Her bruger jeg selv altid intermediate)

Med venlig hilsen

Ronny Lagoni Thomsen
www.fluefiskeskolen.dk


Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres