Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spise muslinger og alger?

 Besvar Besvar
Forfatter
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Spise muslinger og alger?
    Sendt: 06 Apr 2011 kl. 19:08
Jeg tager gerne en god håndfuld blåmuslinger med hjem hvis jeg finder nogle på en tur,
 
det ville jeg også gøre her i weekeenden, men for en uge siden var vandet fyldt med
 
alger der,
 
kan jeg spise dem uden risiko ,tror i?
 
jeg har set et par biologer besvare spørgsmål om algerne, i må gerne svare også:)
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2011 kl. 19:37
Når der har været store mængder alger, som potentielt har produceret toxiner, så er det ikke tilrådeligt at spise muslinger fra det område, da toxinerne ophobes i muslingerne.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2011 kl. 22:19
Er det alle alger der producere toxiner?
Uden at være ekstert mener jeg primært det er blå grøn algen her i vores farvand der producere toxiner, men ejg kan tage fejl, nogen der kan be eller afkræfte det?
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 07:23
Ja Martin, det er jo nemlig det, vi hørte at den der psudo alge ikke var skadelig for mennesker, og for en musling er det vel bare mad,
 
så kan muslingen spises.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 07:54
Der findes flere algetyper, der potentielt kan producere toxiner, det er altså ikke kun de blå-grøn alger / cyano-bakterierne, som har denne egenskab og da den algetype, som har floreret ved de danske kyster i den sidste månedstid ikke er 100% fastlagt, så er det ikke tilfådeligt at spise muslinger, da man ikke ved, om algerne har produceret evt. toxin i indsamlings området - generelt er det ikke tilrådeligt at spise muslinger fra april - september og da slet ikke, når der er/lige har været store alge koncentrationer i vandet.  
- Om muslingerne kan spises, tja!, du kan jo prøve og så fortælle os andre efterfølgende, om du blev syg...
Til top
Nikolaj Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ngandersen

Tilmeldt:: 20 Aug 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ngandersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 08:06
Citat: Stone05

Der findes flere algetyper, der potentielt kan producere toxiner, det er altså ikke kun de blå-grøn alger / cyano-bakterierne, som har denne egenskab og da den algetype, som har floreret ved de danske kyster i den sidste månedstid ikke er 100% fastlagt, så er det ikke tilfådeligt at spise muslinger, da man ikke ved, om algerne har produceret evt. toxin i indsamlings området - generelt er det ikke tilrådeligt at spise muslinger fra april - september og da slet ikke, når der er/lige har været store alge koncentrationer i vandet.  
- Om muslingerne kan spises, tja!, du kan jo prøve og så fortælle os andre efterfølgende, om du blev syg...
 
Enig! Bare ikke i at du skal prøve dig frem :)
 
Hilsen
Nikolaj
Til top
Jakob Kjær Madsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Madsen

Tilmeldt:: 18 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 09:11
@MH
Toksin betyder bare gift. Og eftersom giften i algerne potentielt kan slå fisk ihjel er der vel ingen grund til at statse... Muslingerne opkoncentrere jo algerne når de filtrere vandet.
 
Jeg kan dog ikke se noget på fødevarestyrelsen mht. lukning af muslingefarme mm. 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres