Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

spigot samling

 Besvar Besvar
Forfatter
poul lauridsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
08poul08

Tilmeldt:: 29 Sep 2010
Geografisk: holstebro
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér 08poul08 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: spigot samling
    Sendt: 17 Mar 2011 kl. 07:23
Hey
Har en gammel Hardy med spigot samling som er blevet lidt slidt,det gør så at man kan høre han delen klikker som om den er for lille.Er der nogen der har et godt råd,har selv tænkt på måske at prøve med skivoks.????
v.h
PoulLOL
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 07:37
Du affedter den med lidt rense benzin, pas på ikke at komme ud på lakken, der efter tager du lidt sekundlim og drypper nogle dråber ud på en tør klud og aftører samlingsdelen (han delen) hurtigt, derved ligge du et mega tyndt lag lim på og det skulle afhjælpe dit problem.Men husk bagefter at give den lidt voks eller i mangel af dette stearin så den ikke bliver slidt så hurtigt.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 07:43
Citat: 08poul08

Hey
Har en gammel Hardy med spigot samling som er blevet lidt slidt,det gør så at man kan høre han delen klikker som om den er for lille.Er der nogen der har et godt råd,har selv tænkt på måske at prøve med skivoks.????
v.h
PoulLOL
 
Hej Poul.
 
Jeg har engang hvor jeg havde problemet, slebet en 3-4 mm af hundelen, altså så den blev lidt kortere, og det virkede. Men ellers er det vigtigt, at bruge noget voks eller stearin for at begrænse slidet på ferrulen.
 
 
Mvh
Henning
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 07:45
Uha, slibe i en hardystang, det kan jeg ikke anbefalde.....ikke når der er alternativer.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 08:01
Hej Morten
 
Hvorfor egentlig ikke, hvordan tror du klingerne bliver lavet i første omgang?
Så vidt jeg ved er en fibatube klinge med spigot samling bygget ved at der bygges en lang klinge der derefter skæres over og monteres en tap i bunddelen som derefte rkan monteres op i top delen.
Så der er allerede slebet/skåret i klingen fra fabrikken af.
I USA er det en kendt metode til at gøre hele stænger flerdelte.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 08:18

Martin, hvis jeg husker ret var det dig der oprettede tråden vedrødende dette, hvordan gik det, og hvad gjorde du ?

Til top
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 08:25
Igen, hvorfor skære i en klinge når der findes alternativer som fuldt ud,efter min erfarring, lige så effiktive?
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 08:55
Citat: tobis

Uha, slibe i en hardystang, det kan jeg ikke anbefalde.....ikke når der er alternativer.
 
Da jeg havde brug for en løsning, kendte jeg ikke det trick du anbefaler, og jeg er ikke engang sikker på, man havde opfundet sekundlim, på daværende tidspunkt. Wink 
På mine Hardy stænger, er der lige netop, en 3-4 mm klinge før støttebeviklingen, så man ødelægger intet ved en smule sliberi. 
 
Efter jeg i sin tid, sleb en smule af hunferrulen, har jeg jævnligt givet ferrulen en smule stearin, og her de sidste ti til femten år, har sliddet været så lidt, at det ikke ses.
 
Mvh
Henning
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 09:10
Hej Jim
 
Løsningen hos mig blev LOON Garfitolin, efter at have givet Spigot samlingen det af 2 omgange var der omkring 3 mm luft.
Jeg har så efterfølgende monteret klingen og har i den sammenhæng lavet lidt luft fra nederste bevikling på bundelen til enden så ejg evt. kan skære et par mm af hvis det ender med at grafitolinen ikke kan gøre det i længden.
 
Og til Morten
 
Jeg er ikke uenig med dig i at man nok bør prøve andre alternativer før man skære i klingen, men du skriver det som om at ethvert snit i en klinge er en dødssynd, og det syntes jeg er lidt mærkeligt når nu klingen faktisk bygges ved at skære en lang klinge over i to!
 
Martin
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 10:36
Det at forkorte klingen en anelse, var hvad man kunne læse i børgerne da jeg byggede stænger i 80erne og vi er jo miljørigtige så ikke noget med giftige ting som lim og andet velLOL
Hans
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 11:00
Martin, i ´min lille verden er det absolut en dødssynd at begynde at skære i en hardyklinge,"bare" fordi at de gør det på fabrikken, især når det overhoved ikke er nødvendigt.........Det virker særdeles ulogiskt på mig, men det er blot sådan jeg ser på det.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 11:05
Hej Morten
 
Det vil sige at der ikke ligger et sagligt argument til grund for det?
Og er det kun Hardy klinger det gælder?
Jeg spørger fordi jeg gerne vil have evt. saglige begrundelser frem som kan ligge til grund for en evt. beslutning om at justere på klinger.
Det har jo også  tidligere været "moderne" at bruge Hardy Fibatube flue klinger til at bygge UL spindestænger på, og dengang skar man da af både top og bund for at få stængerne som man ønskede det.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Steen Tofte Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sovereign Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2004
Geografisk: Lapland
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sovereign Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 11:09
Hej !

Ikke skäre og brug ikke lim for der er så mange slags. Tag et tyndt lag med celluloselak / neglelak kan nok også bruges, på den affedtede spigot, det virker og kan let fjernes igen hvis det ikke blev godt förste gang. Ev tager du og går efter ( når alt er helt tört med bunden af et stearinlys. Metoden har jeg brugt i mange år og det virker. Tänk på at have en del luft, de to dele ( eller flere ) skal ikke gå helt sammen. Du kan jo se hvordan det ser ud på en nyere ikke slidt Hardy-stang.
K&B  Steen
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 11:20
Hej Martin. jeg mente at vi snakkede om ferrulen og spigoten og ikke om selve stangbygning, for snakker vi om stangbygning så er der da fuld logik i at skære en klinge til i den længde man ønsker........men jeg misforstod måske tråden?????
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 11:33
Citat: sovereign

Hej !

 Du kan jo se hvordan det ser ud på en nyere ikke slidt Hardy-stang.
K&B  Steen
 
Lige et billede af en "nyere" Hardy, det er i i hvert tilfælde min yngste, ca tyve år på bagen, og der er masser af luft i samlingen.
 
Mvh
Henning
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 12:07
Hej Morten
 
Jeg søger egentligt bare saglige argumenter mod at skære i en klinge.
Om det er som en rep. eller som en del af sele bygningen er vel underordnet, indgrebet er jo det samme.
Men som skrevet tidligere, vil jeg da til enhver tid anbefale at søge andre løsninger først.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 15:10
Hej Martin og andre,
jeg tror jeg skrev det samme sidste gang den her var oppe. Det var og er ganske almindeligt at skære en bid af hunferrulen når en spigot samling bliver sliidt.
 
Jeg forstår simpelthen ikke at der skal gøres et større nummer ud af det. Det er sådan man gør - længere er den ikke!
 
vh
Peter
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 15:20

Hej Peter. Vi sidder såmen bare og udveksler meninger, andet er der ikke i det. Og din måde at gøre tingende kan vel være lige så go som min og andres.Og den med at du vil skære noget af din stang er fint nok, men det er ikke fint nok for mig og sådan er det.Og længere er den så ikke.

Mvh Morten.
Til top
René Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
UL tossen

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Geografisk: Sakskøbing
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér UL tossen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 15:23
Jeg vil give Peter og Martin ret, det er ikke noget problem og afkorte hundelen af en spigot ferule, det har jeg praktiseret mange gange, uanset fabrikat
Til top
poul lauridsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
08poul08

Tilmeldt:: 29 Sep 2010
Geografisk: holstebro
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér 08poul08 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 15:31
Hey
Har nu først prøvet med rensebenzin og sekundlim hvorefter den fik lidt stearin og det virkede skuBig smile så nu må vi se hvor længe det holder,det gør sku lidt ondt i mig at skulle skære i den.Clap tak for svarene.
v.h Poul
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 17:02
Citat: tobis

Hej Peter. Vi sidder såmen bare og udveksler meninger, andet er der ikke i det. Og din måde at gøre tingende kan vel være lige så go som min og andres.Og den med at du vil skære noget af din stang er fint nok, men det er ikke fint nok for mig og sådan er det.Og længere er den så ikke.

Mvh Morten.
 
Nu er det ikke min måde at gøre det på (at jeg så har gjort det flere gange er en anden sag), men den måde de som fremstiller stængerne gør det på. Enten saver man eller også skifter man spigot'en. Alt det andet er lappeløsninger.
 
Og så blev jeg måske lidt træt af alle de kommentarer om at man endelig ikke må skære i stængerne (du skrev det selv i den tråd der er linket til ovenfor) og at det gør ondt at save i dem osv. Det er simpelthen noget sludder!!
 
Før hen skar vi både foroven og forneden i et væk - og de stænger er nogle af de mest eftertragtede i dag. Det er trods alt kun et stykke kulfiber.
 
 
vh
Peter


Redigeret af P.M. - 17 Mar 2011 kl. 17:26
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 18:59
Peter.
Du har din mening og jeg har min.......
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 19:44
Citat: tobis

Peter.
Du har din mening og jeg har min.......
 
 Censored


Redigeret af P.M. - 17 Mar 2011 kl. 20:04
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 20:22
Ha Ha Ha Ha Ha............
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres