Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Se dette fluehjul

 Besvar Besvar
Forfatter
Maki Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Maki Avatar

Tilmeldt:: 04 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maki Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Se dette fluehjul
    Sendt: 26 Feb 2011 kl. 20:02
Hej fiskere,
 
Er på udkig efter et nyt fiskehjul til havørred på kysten og skal kunne tåle lidt salt.
Har været inde på diverse hjemmesider, men denne her faldt jeg lige for og har ikke rigtigt set den andre steder
 
 
Okuma martin bowler hjul er det nogen som har haft sådan en i hånden?
Det er også en ny hjemmeside og hjulet er måske også nyt siden jeg ikke har set det før.
 
KNÆK OG BRÆK!
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 20:07
det er et medehjul  et såkaldt center pin hjul meget brugt i england
k&b
christian t.
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 20:08
Kender ikke hjulet med det ser lidt kompliceret ud.
 
Til den pris ville du nok være bedre tjent med et Danielsson.
 
Hjulet kan købes for 2000kr i UK
 
 
Til top
Allan Vittrup Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
vittrup74 Avatar

Tilmeldt:: 07 Aug 2002
Geografisk: Kysten på Hinsholm, Nordfyn, Østfyn samt Kongeåen, Gels Å, Vejen Å og Liver Å mv.
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér vittrup74 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 20:22
Hej Mario,
 
Her er et udvalg, som skulle tilfredsstille de flestes behov.
 
 
Men der findes naturligvis et hav af andre fine kystfluehjul. Selv bruger jeg Danielsson og Partridge, men jeg har også et Okuma fluehjul, som jeg bruger i åen.
 
Mvh. Allan
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 20:28
Imponerende at pågældende hjemmeside siger de levere professionelt udstyr til enhver fisker, og de så har ikke mindre end 3 centerpin hjul beskrevet som fluehjul.
Ikke for at gøre dårlig reklame for butikken, men det virker ikke særligt profesionelt på mig.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Maki Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Maki Avatar

Tilmeldt:: 04 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maki Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 20:58

Tak for jeres hurtige svar!

Hvad er det for nogle centerpin hjul Martin?
Ja de virker meget professionelle og har rigtig god service syntes jeg.
Man kan jo ikke gøre alle kunderne tilfredse uanset hvordan man vender og drejer. Der vil altid være nogen som man ikke kan gøre tilfreds.
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 21:00

Ha ha mega pinligt af den butik.

Nå men Mario..Ikke for at være efter dig med din smag i hjul. Men hvis du skal bruge 3 kilo på et fluehjul? Så ville det da være en skam at det skulle hedde Okuma.

Til top
Maki Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Maki Avatar

Tilmeldt:: 04 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maki Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 21:06
Søren hvad med at smide en mail til dem istedet?
De er jo helt nye og dermed kan det eventuelt være en lille fejl som de ikke har opdaget endnu?
Nej ville jo bare høre lidt om hjulet og hvis nogen kendte lidt til det. Smider da ikke bare 3kg ud til noget som jeg ikke rigtigt ved så meget om. De har jo også sheffield til 2kg som også ser ret lækkert ud. Er bare på udkig men har ikke besluttet mig endnu hvad for et hjul jeg vil eje de næste par årSmile
Til top
Maki Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Maki Avatar

Tilmeldt:: 04 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maki Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 21:11
Okuma er da et fint mærke, har haft masser af udstyr som har fungeret ganske godtWink
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 21:16
Jeg lage faktisk først ikke mærke til det før Christjan skrev det. Man kan se spolen er åben 360 rundt, det er noget de bruger til den underlige kastetekink sådan et hjul kræver.
Håber sku da ikke de har købt for mange af disse ind.
 
Men Mario prøv at se hos for eksempel Korsholm. De har godt udvalg i fluehjul.
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 22:34
Hej Mario
 
Når du søger et fluehjul som kan tåle saltvand kunne du med held købe et Okuma Airframe. Det koster ikke tre kilo, som een skriver. Nej, det koster kun 200 gram. Vil du endelig ofre mange penge på et fluehjul bør du nok satse på et hjul til havørred i åen. Der findes et utal i tre kilos klassen, og billigere. Ellers synes jeg det omtalte hjul ser rigtig flot ud. Det betyder også noget!
 
Mvh
 
Karsten
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 23:22
Mario
Ja det lyder lidt sært at kalde disse såkaldte centerpin-hjul for fluehjul, det er i realiteten medehjul til fredfiskeri. Når det så er sagt er der rigtigt mange der bruger centerpinhjul som fluehjul - hvilket kan virke ganske udemærket, men at betale 3000 kr. for hjulet i DK - når engelske forhandlere nærmest er ved at slås om at sælge det til ca £200 (ca 1700 kr. + lidt fragt) hvilket betyder Du kan have et sådant hjul hjemme til under 2000 kr.
 
Jeg vil dog give de andre kommentarer helt ret, Du kan få ganske mange meget fine fluehjul der egner sig til kysten til sådan en pris og lavere, så kig dig godt for inden du lader gysserne springe.
 
Jeg kan kun anbefale dig at søge en af landets mange dygtige grejhandlere der giver gode råd og vejledning helt gratis - og som kender forskel på flue og medehjul - og som ved hvad man bruger ved de danske kyster.
 
mvh
Heinz
 
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2011 kl. 06:56
Heinz - Er pointen ikke, at centrepin er betegnelsen for selve konstruktionen, der er identisk på et fluehjul og et "rigtigt centrepin"- altså en spole der roterer om en fast "pind". Men derfra og så sætte et "rigtigt" centrepin på en fluestang, der er godt nok et langt stykke. De er jo designet til at afgive line stort set uden modstand - jeg tør ikke tænke på de enorme fuglereder det ville give med et fluekast.
I øvrigt er populariteten på centrepins i England på vej op, hvis man lodder stemningen på div. medefora. Men de har jo netop også masser af strømvand fyldt med skaller, "chub" og barbel hvor trotting er effektivt. Tror ikke det bliver en succes i DK....
mvh, Rasmus
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2011 kl. 07:00
Hold da op - de har faktisk 3 centrepins i butikken (de 3 dyre). Det er godt nok optimistisk i DK, hvor der vel stort set ikke er nogen der bruger denne type hjul (endnu??)
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2011 kl. 08:21
Citat: karsten4

Hej Mario
 
Når du søger et fluehjul som kan tåle saltvand kunne du med held købe et Okuma Airframe. Det koster ikke tre kilo, som een skriver. Nej, det koster kun 200 gram. Vil du endelig ofre mange penge på et fluehjul bør du nok satse på et hjul til havørred i åen. Der findes et utal i tre kilos klassen, og billigere. Ellers synes jeg det omtalte hjul ser rigtig flot ud. Det betyder også noget!
 
Mvh
 
Karsten


kan kun tilslutte mig Karstens kommentar om at se efter et okuma airframe, meget enkel opbygning og de holder år efter år..

der er naturligvis noget fedt ved et flot hjul, men til de havørreder man normalt lander på kysten må jeg indrømme at okuma airframe gør det ganske fornuftigt..

du skal så leve med et hjul som kan holde til at blive tabt på sten, glemt i bilen et par uger efter og have set saltvand uden og ruste, og i en meget billig men enkel udføring og som du nærmest ikke kan slå ihjel..

jeg kommer aldrig til at gå med andet end disse på kysten, billigt og funktionelt selvom nogle mener en sage stang skal have et sage hjul Shocked

skulle jeg absolut betale 3000 kr for et fluehjul fordi jeg havde dem til overs og de skulle bruges til dette formål så ville jeg nok vælge et danielsson
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2011 kl. 08:24
Nemlig ja, et medehjul til nogle ret elegante kast. Fluehjul?? Nej.
 
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2011 kl. 08:55
Man kan også se videoer af Okuma-hjulene: http://www.youtube.com/watch?v=pg2odem44R0&NR=1
Problemet har nok været, at på Okumas hjemmeside er hjulene proppet ind under fluekategorien, sikkert i mangel af bedre. Men det viser desværre også, at forhandler ikke kender produkterne han sælger, og det er ikke god reklame.
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2011 kl. 09:14
Citat: Keis

Heinz - Er pointen ikke, at centrepin er betegnelsen for selve konstruktionen, der er identisk på et fluehjul og et "rigtigt centrepin"- altså en spole der roterer om en fast "pind". Men derfra og så sætte et "rigtigt" centrepin på en fluestang, der er godt nok et langt stykke. De er jo designet til at afgive line stort set uden modstand - jeg tør ikke tænke på de enorme fuglereder det ville give med et fluekast.
I øvrigt er populariteten på centrepins i England på vej op, hvis man lodder stemningen på div. medefora. Men de har jo netop også masser af strømvand fyldt med skaller, "chub" og barbel hvor trotting er effektivt. Tror ikke det bliver en succes i DK....
mvh, Rasmus
 
Hej Rasmus
 
Jo fluehjul er som konstruktion jo også et centerpinhjul - men disse typer hjul, som med de fine gamle engelske Allcock Aerial- og Hardy Silex-hjulene som forbillede er (kopieret og) brugt gennem mere end 100 år i englændernes elskede medefiskeri. 
 
Friløbet på disse hjul kan jo indstilles - og hvis man vil have den traditionelle bremse som på et fluehjul - slår man jo blot 'klikket' til - så lyder det såmænd meget lig et Perfect-hjul !
 
Så rigtigt mange af disse hjul har faktisk også været brugt som fluehjul - f.eks. fisker en masse Hardy Silex-hjul stadig laks i Norge - ikke mindst i de elve hvor harlingfiskeriet trives (bl.a. danskerelven Namsen) hvor man har behov for lange bagliner (da man i båd kan komme op- eller nedstrøms for fisken med linelængder ude - der fra alm. bredfiskeri ville være halsløse pga strøm m.v.)
 
Lidt sjovt er de mest producerede danske fiskhjul nogensinde også centerpinhjul - nemlig CAMO og BOCA - som ligeledes blev brugt som både flue- og medehjul.
 
Men der er ingen grund til at betale for de her nævnte centerpinhjul - da man kan få mange solide og holdbare fluehjul til kystfiskeri for de penge. Så derfor mit råd til at gå til en grejhandler der ved lidt om hvad han taler om !
 
mvh
Heinz
 
 


Redigeret af tackler - 27 Feb 2011 kl. 09:14
Til top
Jesper Bengtsson Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
trompetfisk Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2003
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 99
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér trompetfisk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2011 kl. 09:52
Det er svært ikke at tænke billig (men fejlslagen) markedsføring af webshop. I hvertfald hvis trådstarteren Mario, er den Mario P. som sikkert er relateret fiskebuddy til Daniel P. der står som ejer af ProFishing, iflg. shoppens Facebook profil. Så de økonomiske alternativer der er foreslået i tråden er nok ikke faldet i god jord :-)
Men bortset fra det, er det faktisk et flot hjul og kunne være sjovt at prøve et af den slags til medefiskeri, efter den klassiske stil fra England.

Men siden er ellers flot og med godt sortiment
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2011 kl. 10:25

pænt er det da men !!!

med en line kapacitet på 250m 0,25 ømm  180g  og hjulet  lavet af  magnesium  er det da et super hjul til kystenLOL  man kan tale for og  imod om et  center pinhjul kan bruges  fluehjul eller ej  dette dur bare ikke  til det der bliver spurgt om
 
om der er tale om skjult reklame eller ej ved jeg ikke men det er da en flot shop men det lader til at der er nogle fejl men pøj pøj med shoppen
k&b
christian t.
Til top
Maki Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Maki Avatar

Tilmeldt:: 04 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maki Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2011 kl. 18:35
Hold da op sikke mange svar allerede, det er godt at se alle de hjælpsomme folk herinde. Jeg vil da overveje at kigge andre steder og få alt den hjælp som jeg nu behøver:-) Christian der er ikke tale om skjult reklame ved ikke hvor du får det fra beklager.
Tråden her handler bare om at købe et godt hjul til mit kystfluefiskeri men at det så fører hen i alle mulige andre emner og debatter kan jeg ikke bruge til noget.
 
Tror altid der vil være fejl i en ny opstartet virksomhed uanset hvor dygtig man er.
 
Til top
Maki Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Maki Avatar

Tilmeldt:: 04 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maki Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2011 kl. 20:09
Center hjulene ser ud til at være fjernet håber de kritiske nu er tilfredse:-D
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres