Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Blink/Wobler fremstilling

 Besvar Besvar
Forfatter
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Blink/Wobler fremstilling
    Sendt: 16 Feb 2011 kl. 13:01
Hej alle gør-det-selv'er

hvis i ser woblerne på flg. link http://fiskegrej.dk/Varedetaljer.aspx?vareID=5465

Så har de 2 nederste woblere en eller anden belægning der giver det et "skæl"-ligende look, som jeg godt kunne tænke mig at efterligne .. er der nogle af jer, der har en ide til hvilket materiale der er brugt hertil ???

Ørde
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2011 kl. 13:06

Det er ikke en belægning, det riflede skæl-look er riller i selve woblerens overflade, og herefter er wobleren malet og lakeret. Den hvide wobler på billedet har den samme overflade, det ses bare ikke så tydeligt som på de 2 nederste.

Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2011 kl. 13:08
Jeg har set et tilsvarende mønster fremstillet på en Popper flue lavet af balsa træ.
Den metode de brugte var at klæbe sølvpapir uden på balsa træet og så køre en skalpel med riflet håndtag hen over overfladen, derved blev den riflede overflade fra skalpellen præget ned i overffladen, måske kan samme metode anvendes på de nystøbte woblere?


Redigeret af mahon - 16 Feb 2011 kl. 13:09
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2011 kl. 13:12
Ole@ Det har du sgu egentlig nok ret i .. men tror du ikke vi kan finde et lign. materiale et sted .. det giver et ret cool "look"

Martin@ Har godt tænkt tanken, men tror det vil være svært at give den det reflekterende look .. det ser super frækt ud i sølv/blå/sort modellen (har den selv) og det giver en super fræk effekt!
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2011 kl. 13:15
Det reflekterende LOOK burde du kunne opnå ved at lakere wobleren med en metal lak og efterfølgende give den et lag klar lak.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2011 kl. 13:19
Citat: Ørde

Ole@ Det har du sgu egentlig nok ret i .. men tror du ikke vi kan finde et lign. materiale et sted .. det giver et ret cool "look"

Jeg skal da ikke afvise, at der et eller andet sted kan støves noget folie op, der kan gengive det look, men jeg er endnu ikke stødt på det.
Hvis du f.eks. støber woblere i polyester, så kan du jo lave det riflede look i din master inden du laver formen, ligesom jeg har gjort - det er dog ikke så perfekt som på Salty wobleren
 
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2011 kl. 16:00
Isolatører bruger en alutape. Der kan du efterfølgende præge.
Til prægning kan du bruge tandhjul. Dem kan man købe som du vil have dem eller gøre som jeg pille roterende værktøj, diskolamper urværk osv. fra hinanden.
Den folie der er på diverse bæger med mælkeprodukter er også anvendelig.
Hvis du ikke laver dine woblere af hårdt træ kan du præge træet med et tandhjul af metal. Derefter bruge slagmetal (bladguld/sølv/kobber) som reflektor. det koster ikke mere end en pakke smøger.
Du kan også lime tyl / netunderbuksestof eller trusseblonder på wobleren og så ligge slagmetal på så har du uanede muligheder for mønster.
chr
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2011 kl. 20:17

nu et novice-spørgsmål Christian .. hvad gør du så for at få bladguld'et, eller hvad materiale du nu ønsker at bruge, til at hænge fast på wobleren .. de er nemlig ikke lavet i træ, men i polyester som Ole skrev om tidligere.

 
PS: Må sgu hellere få smidt et par billeder ind Ole, så du kan se hvad resultatet af din hjælp er blevet!! og tak i øvrigt!
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2011 kl. 20:30
her er et par stykker af dem jeg har fået lavet .. ikke heeeeelt skidt syntes jeg .. for et første gangs forsøg...
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2011 kl. 21:00

Lim den hedder klæber-fix købt sammen med bladguld i den hobby bix der ligger i Holstebro midtby (center). Limen påføres og efter en 20 - 30 minnuter kan du ligge bladguld på med en blød pensel.

chr
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum