Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Treble kroge + evt. mønstre.

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Treble kroge + evt. mønstre.
    Sendt: 11 Feb 2011 kl. 21:31
Jeg har i mine gemmer fundet et større antal treble laksekroge, i kvalitets udførsler, og i mange størrelser.
 
Nu er en bar krog jo ikke noget, som hidser op, det skulle da lige være Skues nymfer, men det er længe siden jeg har bundet / fisket med 3 kroget laksefluer, og kunne godt tænke mig at skyde en genvej, ved at få forummets lakse fiskere, til at give et bud vore dages velfangne mønstre.
 
Hvad ville man i dag binde, som treble mønster?
 
Jeg forestiller mig 5 - 10 forskellige mønstre i forskellige krogstørrelser, og materialerne er ikke noget problem, der er samlet sammen gennem åreneWink
 
Lad mig høret et bud, fra folk, som har praktisk erfaring med treble kroge.
 
Jeg kunne jo gå på nettet, men jeg tror mere på, at en frisk melding / bud vil være mere interessant.
 
På Forhånd tak.
 
Mvh
P.K.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2011 kl. 21:35
Hej Per
 
Hvad med en Red Francis?
Har set den bundet på treble et par gange.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2011 kl. 21:36
Og ellers er der lidt inspiration her:
http://www.fish4flies.com/Salmon_Atlantic/Trebles/
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2011 kl. 22:00
Hej Martin.
 
Jo Francis møsntre er et sjovt mønster at binde, og effektivt.
 
Jeg binder dem normalt på rør, men selv opbygningen af Francis er lidt tricky, så jeg laver idag nogle tiltag, hvor jeg blandt andet ændre fjerstammer til moderne materialer, og så placere jeg halevedhænget på krogen, det giver en lettere opbevaring af Francis fluerne:
 
Prøv at kigge på det link her, det er sådan mine rør i Francis bindes:
 
 
Jeg har overvejet om, jeg skulle prøve en mellem størrelse i treble, som Francis,  især på havørrederne i Karup å, men jeg falder selvfølgelig tilbage på mine rør, hvor en helt sort Francis, hidtil har kunne klare situationen.
 
Mvh
P.K.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2011 kl. 22:11
Hej Per
 
Ideen med at binde "hale partiet" af fluen på krogen er da kanon, netop halen har drillet mig meget de gange jeg har eksperimenteret med det.
Mon ikke jeg skal have bundet en lille stank sort Francis til sommerens tur til Norge.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
René Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
UL tossen

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Geografisk: Sakskøbing
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér UL tossen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 12:03
Hej Per,før i tiden bandt jeg en del Rød Juhl på treblekroge, særdeles velfangende på kysten.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 12:10
Hej Rene'
 
Ja, Rød Juhl blev der bundet mange af, da 3 kroge med Niflor behandling var aktuel.
 
Det blev især et godt mønster til Havørred og Hornfisk, men også til Regnbuer både i P&T + Steelhead på kysten.
 
Jeg har reelt ikke bundet Rød Juhl på 3 kroge siden de niflor behandlede kroge lige så stille forsvandt, men jeg binder af og til Rød Juhl på små rør.
 
Mvh
P.K.
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 12:13
Hej Per
Prøv at kigge her for inspiration, ellers er der en artikel i det nye fiske feber.
Michael
Til top
René Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
UL tossen

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Geografisk: Sakskøbing
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér UL tossen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 12:15
Hvad betyder niflor behandling? Jeg bandt på nogen partridge kroge, mener stadig jeg har nogen æsker til og ligge. Ja jeg har haft godt held med den både på kysten og i putten.
Til top
Michael Ahlsten Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mikky/mussepigen

Tilmeldt:: 21 Jan 2011
Geografisk: Nivå
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikky/mussepigen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 12:59

Det skulle vel ikke være sådan at der skulle ligge nogen sider på nettet om og hvordan man binder dem... Helst med billeder i starten... Vi/jeg er lige begyndt at binde fluer og vil MEGET gerne lære noget mere men er lidt mere overskueligt med billeder så man ved hvordan man skal forholde sig... Også på 3 kroge  Tongue

Mange takker
 
 
p.s. Vil også meget gerne lære at binde de fluer i skriver om herinde
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 13:53
Hej Rene'.
 
Niflor er en af måderne, at beskytte mod korision
 
Kig forbi den søgning her, så kan du få et indblik i hvad Niflor er:
 
 
Partridge var en af de første firmaer, der brugte en teknologi, som nogenlunde holder krogene fri for korision:
 
 
Det er iøvrigt en misforståelse, at noget benævnes rustfrit, det er reelt mere eller mindre benævnelsen rustfast, der burde være termen, og det sagt som en understregning af at rustfaste materialer, er så stor et viden område, at det også dækker ind over vores kroge, som vi bruger, som fluebinder.
Det er sjældent at noget ikke koridere, finder man det, så bliver stålet først rigtig dyrt!
 
Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 26 Feb 2011 kl. 13:58
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres