Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

hår og fjer

 Besvar Besvar
Forfatter
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: hår og fjer
    Sendt: 22 Jan 2011 kl. 17:35
hej jeg har lige været ude i skoven med min bror som er jæger han havde skudt nogle ræv og et rådyr og et par fasaner ( ikke i dag) så jeg fik et par haler og et stykke skind med hjem og en pose fjer jeg har tænkt mig at bruge det til og binde fluer af da det er nogle fede naturlige farver men jeg kunne godt bruge nogle råd til hvordan jeg behandler disse skind stykker så jeg ikke ender med  noget der rådner eller kryp i  
 
pt vil jeg vaske rævhalerne  med sæbe da der er blod og jord på dem  også tørre dem og en tur i fryseren  er det helt ved siden af  har  os tænk på at vask dem i rodolon eller hvad det nu hedder  men det skal lige købes først 
 
har i nogle tips til behandling af disse hår og fjer jeg synes det er synd at lade det gå til når jeg  gøre brug af dem 
 
ps. har  tænk mig at opbevare  i en kasse for sig  for at være sikker
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2011 kl. 17:38
ikke fordi jeg har forstand på konservering overhovedet, men min sunde fornuft med rævehalerne er, at vaske dem grundigt med vand og lugtfri/parfumefri sæbe. tørre dem og putte dem i fryseren. tag dem op og klip det du skal bruge, og så tilbage i fryseren........
Born to fish, forced to work!!!
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2011 kl. 17:46
rævene havde pæn pæls så tror næppe på at de har skab  men helt sikker skal de behandles med et eller andet har brugt det der rodolon til og vaske en stald af i pga. skab
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2011 kl. 21:08
Hej Christian.
 
Vis dit skind ikke er skrabet fri for fedt, så tag og spænd det op på et bræt, med kødsiden opad.
Skrab, så meget af fedtet af, og salt derefter kødsiden.
 
Jeg bruger almindelig fint salt, og jeg sørger for at skifte salt, hver 3 dag.
På et tidspunkt er skindet fuldstænig tørt på kød siden, og så skal skindet deles ud til binding, og i fryseren.
 
Hjrtevildt har mange flåter og mider, så det skal have flere ture i fryseren.
 
Jeg fryser i 3 omgange af 4 dage, og har det liggende ude i 2 dage af gangen, før det fryses færdig.
 
Fjer - løse, især fra fasan kan være møg beskidte, så en omgang sæbespåner i håndvarmt vand, ligger ca. 1 time, afsluttende med en omgang skyllemiddel.
 
Skyllemidlet giver fjeren en meget luftig omgang, sådan og forstå, at hackler og også hår, som har fået skyllemiddel er meget mere levende end natur hår.
 
Fjer skal have yderligere beskyttelse, gerne i form af møldræber, se dette link, jeg bruger spåner til mit materiale:
 
 
Mvh
P.K.
 
 
 
 
 
 
Til top
Thomas Bebe Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Bebs

Tilmeldt:: 10 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bebs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2011 kl. 21:20
Hej....
 
Førhen smed jeg alt skind og fjer i fryseren, men nu smider jeg det i microbølgeovnen  i 2 gange 20sek ved høj varme/efekt.....
 
Så er alt dødt, nemt og hurtigt.
 
Mvh Thomas
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2011 kl. 21:24
tak for tipet per pt var det kun en prøv så derfor er det ikke så store stykker 15x15cm hjordehår  og rævehalerne skar vi op for at få halen ud det lykkes ikke helt at få halepælsen af i et stykke men  det er kun en test men det er super og vil helt klar bruge mere af min brors udbytte 
kan fortælle så meget at fasanfjerne går fra kobber til irret kobber (grøn-blå)
ræven går fra brun grå og de lange hår er sorte 
hjortehår meget mørke  og meget flotte
 
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2011 kl. 21:28
hej thomas  
går ikke ud over håret eller fjer 
din metode kræver det ikke at man har fået skindet tørret  før man giver dem en tur i microoven
Til top
Thomas Bebe Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Bebs

Tilmeldt:: 10 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bebs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2011 kl. 21:39
Hej....
 
Jeg har behandlet alt slags fjer, skind etc....
 
Men det er rigtigt at der skal ikke være kød" på skindet, så bliver det noget være noget.
 
Det er mange gange nemmere at smide det i microbølgrovnrn.end at smide det i fryseren et par gange.
 
Mvh Thomas
 
Ps PAS PÅ MED FOR MEGET VAND I MATERIALERNE, SÅ KAN DET FINDE PÅ AT KOGE....
Til top
Eigil Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
eigre Avatar

Tilmeldt:: 29 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eigre Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2011 kl. 13:03
Hej Christian.

Jeg har lige nu en stump vild svine skind liggende ude i mit udhus det har muse nu næsten gnavet helt rent for kød og fedt så der kun er huden og hårene tilbage. Det er nemt og sviner ikke. Tongue

                  Mvh.
                 Eigil
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres