Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Torsk fiskeri?

 Besvar Besvar
Forfatter
Alen Zilic Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Zilka

Tilmeldt:: 15 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Zilka Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Torsk fiskeri?
    Sendt: 20 Jan 2011 kl. 09:06
Hej
 
Jeg skal ud og fiske efter torsk med en kutter fra thyborøn. Jeg har et havfiskestang med multihjul, der står at den kan klare 200-400g pirk. Men jeg har købt en 400g, tror i ikke at stangen kan holde til det.. Tænkte bare på hvis jeg fanger en torsk på ca. 5-7kg tror i at stangen knækerl?
 
tak!
 
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2011 kl. 09:14
Hej Alen,
 
Nej, der er ikke noget at frygte. Bare afsted.
 
Du skal nok medbringe mere end en pirk. Fiskeriet foregår langs bunden og det er ikke sjældent (desværre) man får bundhug )-:
 
Håber I får en af de gode dage.
 
Knæk og bræk derude,
 
/M
Til top
Alen Zilic Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Zilka

Tilmeldt:: 15 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Zilka Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2011 kl. 09:25
Hej Martin.
 
Super, så behøver jeg ikke at tænke på det :-)
Nå ok, så vil jeg lige ud og købe en mere, så har jeg en hvis jeg får bundhug :-)
 
jo tak, jeg håber bare at det ikke blæser for meget, så bliver det nok ikke så sjovt :-)
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2011 kl. 09:26
Køb også et par lettere pirke på omkring 200-250 gram samt lidt blæksprutter/ophængere.

Der er ingen grund til at stå og (s)lide med en 400 grams pirk hvis 200 gram er tilstrækkeligt.
 
/M
Til top
Niels Mouritsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Mouritsen Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Mouritsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2011 kl. 09:39
Sidst jeg var med på haver (29.dec.2010) mistede jeg 12 pirke og 12 ophængere.
Det vil også være en fordel hvis du står i styrbord, der er højre side på skibet.
Båden har ekstra pirke og ophængere med hvis du løber tør.
Stanges knækker ikke hvis det er fisk vi taler om, men lad være med at bruge stangen til at springe linen med ved bundbid, der skal du bruge en pind hvor du vikler snøren omkring indtil snøren springer, stangen skal der altså kun fiskes med. Brug heller ikke stangen til at hive torsken ombord med, hvis der er en nogenlunde torsk.
Når du komme ombord er der masser af tid til at spørge de andre fiskere, sig du er med for første gang, så vil jeg æde min hat på du vil få meget råd og vejledning.Hug
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2011 kl. 10:03
Citat: Niels Mouritsen

 Det vil også være en fordel hvis du står i styrbord, der er højre side på skibet.
På langt de fleste kuttere (alle?) er det nu højre side (styrbord), som er kastesiden. Hvis man vil pirke, bør man derfor placere sig i venstre side (bagbord). 
Til top
Niels Mouritsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Mouritsen Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Mouritsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2011 kl. 10:53
Du har ret, på  skibe, er styrbord højre side at retningen som båden bevæger sig i.
Oppe i Thyborøn, Hanstholm og Hvide Sande, bruges bagbord til kastefiskeri og styrbord til pirkefiskeri.
Der er forskel på øst og vest Danmark, det ved jeg også godt. Wink
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2011 kl. 15:22
Citat: Niels Mouritsen

Du har ret, på  skibe, er styrbord højre side at retningen som båden bevæger sig i.
Oppe i Thyborøn, Hanstholm og Hvide Sande, bruges bagbord til kastefiskeri og styrbord til pirkefiskeri.
Der er forskel på øst og vest Danmark, det ved jeg også godt. Wink
Det er fint, at det kom på plads.
 
De bedste hilsner,
Dan
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum