Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forfang til gedde

 Besvar Besvar
Forfatter
Jesper Blæsbjerg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blæsbjerg Avatar

Tilmeldt:: 29 Nov 2009
Status: Offline
Beskeder: 155
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blæsbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Forfang til gedde
    Sendt: 20 Nov 2010 kl. 16:14
Hvad bruger i af forfang til gedde fluefiskeri?
Har været ude idag for første gang efter gedder med flue, hvor jeg mistede en lige i modhugget, så fluen forsvandtAngry  Jeg brugte en 0,50 nylon line.
 
 
Til top
Jonas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskejonas Avatar

Tilmeldt:: 28 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskejonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 16:28
Hej Jesper
 
Titanium eller tyger-wire. Monofil forfang er ikke forsvarligt overfor fisken.
Jeg smækker gerne et par titanium-forfang efter dig hvis det er.
 
Mvh
Jonas
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 16:33
hej Jesper
jeg bruger ca 1 meter hard mono, 30cm o.40 og så igen hard mono ca 40cm som er bidestykket , stykket på 0.40 er det stykke der springer hvis jeg for bundhug altså det svage punkt
vh tommy
Til top
Jesper Blæsbjerg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blæsbjerg Avatar

Tilmeldt:: 29 Nov 2009
Status: Offline
Beskeder: 155
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blæsbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 17:22
Jeg må jo nok ud og købe noget wire i løbet af næste uge.
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 17:26
Bruger wire som vist her.
 
 
Den holder fint - men kan krølle lidt efter stress.
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 18:05
Både hard mono og flourcarbon er uforsvarligt at bruge som bidestykke/shocktippet til geddefiskeri... Det er kun et spørgsmål om tid før man mister en fisk og selv om der måske er nogle der vil hævde at det kun er 1 ud 100 man mister så er det stadig een for meget... det eneste rigtige er stål wire eller titanium... Har efterhånden brøvet det meste af det der er at finde på markedet vil klart anbefale titanium frem for stål forfang... Kan specielt anbefale AFW titanium og klart i 30lb frem for 20lb da det kinker betydligt midre...
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 18:31
hard mono er jo netop beregnet til fisk som gedden , jeg bryder mig ikke om wire
vh. Tommy
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 18:38
Hard mono er ikke beregnet til fisk med store tænder... Hard mono er i første omgang udviklet til shock tippet til fisk med rug gummer el. små tænder som tarpon, tun osv... Har oså selv førhen ekspermenteret med både hard mono og flourcarbon op til 0,80mm til gedderne, men i det øjeblik jeg mister en fisk eller obsevere skader der kunne forårsage dette pga. af grejet bliver det kasseret... Kan det ske een gang kan det ske igen...
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 19:00
Hej Marc
 
Du har en klar holdning, baseret på lang og god erfaring.
 
Det er godt.
 
Men, pas på at du ikke falder i fælden med, at du har fundet de eneste vise sten.
 
Jeg vil hævde, at i klarvandede søer får du 10 gange (Smile) flere hug på
hard mono end på en hvilkensomhelst wire.
 
Jeg bruger fluocarbon og 1 meter hard mono og en Owner lås, hvori fluen monteres.
 
Jeg bruger den samme meter på 3'de år.
Den har fanget mange og store fisk, og man kan ikke se det på den.
 
M.v.h.
Carsten
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 19:20
Hej carsten
 
at du fisker med den samme meter på 3.år siger vidst mere om hvor meget du fiskerWinkWinkWink... jeg har små 100 fiskedage om årtet efter gedde med fluekæppen og bruger selv betydeligt mere titanium om året end en meter...
 
jeg vil give dig ret i at flourcarbon el. hard mono VS. wire kan give flere hug men det vil uden tvivel og give flere mistet fisk som følge at sprunget forfang og er derfor ikke en mulighed i min verden...
  
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
klaus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kludder

Tilmeldt:: 19 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 431
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kludder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 19:32
Citat: team grayling

Hej carsten
 
at du fisker med den samme meter på 3.år siger vidst mere om hvor meget du fiskerWinkWinkWink... jeg har små 100 fiskedage om årtet efter gedde med fluekæppen og bruger selv betydeligt mere titanium om året end en meter...
 
jeg vil give dig ret i at flourcarbon el. hard mono VS. wire kan give flere hug men det vil uden tvivel og give flere mistet fisk som følge at sprunget forfang og er derfor ikke en mulighed i min verden...
  

Alt her i livet er kompromisser,,,,
At der er STOR forskel på forfangets kunnen  i sø/strømvand,,brak,,,, er der bare ingen diskussion om,,,,hmmm har gedder i strømvand længere bisser ?

Om gedder ved hvad forfang er,,, kan måske være forskellen på dagen hvor de bare følger med ind,,, og derefter vender.......
Ud over det,,,,,
Hvor er DIT svageste led i din linesammensætning ?   min ligger i wiren ,,, :-)
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 19:32

Jeg kører også med Hard mono og det har fungeret fint... 

Fisker mest i meget klart vand.
Før anvendte jeg minimum 0,70 mm. (hård) nylon men hard monoen er lige en "tand" bedre.
 
(det er en "the never ending story" diskussion... Clap )
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 19:34
1.25 meter 0.50 mm nylon. 30 cm bidestykke af drennan green pike wire. Har aldrig mistet en gedde på det eller andet
Det er simpel at binde knuder på. Og krøller det så giver det mere liv i fluen


Carsten mener du at gedden kan se wiren i klarvands søer??

Måske skulle man teste med 0.60 uden bidestykke næste gang
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 19:57
Hej igen
 
Ja, du kan tro, at gedden kan se wiren.
 
JPH fiskede (af samme grund) kun med tyk mono, og han fik (efter eget udsagn) ikke bidt det over.
(Han skiftede også tit)
 
Jeg fisker tit i en rimelig UKLAR sø, men her gælder det samme, dog naturligvis
i mindre omfang.
 
@Marc
Nu er det jo ikke, hvor meget man fisker, men hvad man fanger Big smile
 
Jeg ved faktisk ikke, hvad der er det svageste led i min udrustning (Embarrassed), men
skydeline,klump,T-14,fluocarbon og hard mono holder 30lbs.
(Som skrevet ovenfor CHECK dette, det er langtfra altid tilfældet)
En stor gedde i sø med rimelig hård strøm giver godt træk.
 
Jeg har løftet store grene uden brud, så mon ikke det i givet fald
er blinklåsen, som ryger ?
 
Det er nemmere for wire-fiskere, der er det nemlig altid samlingen mellem
mono og wire ?Cry
 
M.v.h.
Carsten
 
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 20:08
Hvis gedden kommer bagfra. Nægter jeg at den kan se foran fluen. Men selv har jeg oplevet at ved flere flueskift får man mindre wire stykke. Endag bandt jeg den første flue på jeg startede med men på 5 cm wire og det gav fisk. Selv ved at der ikke var wire nok tilbage at binde en flue på. Fiskede jeg uden wire over samme sted og der var fisk.   Men det er uansvarlig uden wire. At gedden skal svømme fluekrog i kæften.

Hugger de så hugger de med eller uden wire. Det er en stor videnskab.
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 20:24
Der gav I mig en god idé.
 
Jeg går over til wire.
 
Da jeg alligevel altid fisker C&R, er der jo ingen grund til at udsætte fiskene for stress, så heller undvære alle de irriterende hug Thumbs Up
 
@Claus
 
Hvis du fisker langs sivkanten/åkandebæltet, tror du så, at gedden står på lur derinde (ser først forfanget, så fluen og hugger til fra siden), eller tror
du, at den kommer luntende bagfra i det frie vand og dermed gør sig selv til agn Ermm 
 
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 20:32
He, he... (eller ha,ha...)
Hugger de så hugger de!
Det er en teori der altid fungerer på de dage hvor de hugger på hvad som helst...
 
Men der er mange andre dage hvor specielt de større ikke hugger på hvad som helst. Det er ikke videnskab, men de hårde realiteter.
Smågedder undgår jeg helst hvis jeg kan... havde jeg en flue der kun gav 8 (eller 10?) kilo + gedder og ingen mindre så brugte jeg kun den, uanset at der ville være langt (mange gange meget langt) mellem huggene. Jeg ville stadig binde den på et hardmono forfang for at have optimal chance for at få hug... og ville føle mig 99,9 % sikker på også at lande fisken...
 
Mvh
Rasmus Hansen
TRRH
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 20:38
Ingen tvivel om at gedderne ser wiren og i nogle tilfælde vil det også udelukke hugget...
 
Som sagt har jeg ekspernteret med andet end wire, og på trods af jeg skiftede  bidestykke efter hver kontakt var der stadig  fisk der slap væk... Har også kendskab til folk der helst fisker med nylon, men ingen af dem kan sige de aldrig har mistet fisk pga. forfanget....  at wire giver betydeligt færre hug er ikke neoget jeg har erfaret i nogfen af de vande jeg har fisket heller ikke i det klare vand som på blekinge kysten eller vigene ved rügen... men det er som sagt min erfaring...
 
@Klaus
Mit forfang består at en "butt-sektion" 44lb flourcarbon - "class-tip" 25lb flourcarbon - "shock-tip" 30lb titanium som er monteret med en 20lb fas snap lås...
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 21:18
Tsk tsk Marc, nu var den der igen Smile
 
Jeg kan sige, at jeg har aldrig mistet fisk p.g.a. hard mono.
 
Jeg tror, at det var Jan Grünwald, som sagde, at man aldrig kan sammenligne, da man ikke kan genskabe situationen.
 
Vi kan jo ikke fiske både med og uden wire samtidig, og derfor kan vi ikke vide, om vi får/fik flere/færre hug.
 
Både du og jeg må altså basere vore råd på en fornemmelse/erfaring.
 
Jeg har fisket en del år med Drennan pike wire og er skiftet til hard mono.
 
På din næste geddetur til et rimeligt klarvandet vand, prøv 1m Climax hard mono (30lbs) med Owner-lås, så det bliver ved med at være 1m.
 
Du bliver klogere, og måske får du endda bekræftiget din teori = WIN-WIN Wink
 
God tur
Carsten
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 21:29
Hej Marc
 
Har fisket geddeflue stort set ligeså længe som jeg har fisket med flue, og jeg har mistet fisk med wire forfang, med monoforfang og med hardmono forfang, og med superline forfang. Sikkert bare mig der er en født klovn, men jeg har ikke fundet de vises sten der bare ikke er til at miste fisk med fluen i munden på, for mig Embarrassed
 
Som Rasmus ganske rigtigt skriver er det en never ending story. Skulle jeg følge din mening om at en fisk er en for meget, så skulle jeg slet ikke fiske efter gedder Ouch
 
Mvh
Lasse
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 21:43
Carsten. Den dag gedden rammer rigtigt med tænderne på dit hardmono så knækker det også.   Tro mig. Jeg har prøvet det.   
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 21:55
@Claus
Selvfølgelig tror jeg da på dig.
Laaaangt hard mono på mindst 1m !
 
@Lasse
Vi har talt om det før :
Du kaster simpelthen for langt !
Din wire er simpelthen rustet, og din mono er mørnet, før at den når ind til fisken.
 
Jeg tror, at en del af problemet er manglende fleksibilitet i det totale setup?
 
M.v.h.
Carsten 
Til top
Jonas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskejonas Avatar

Tilmeldt:: 28 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskejonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 22:15
Hej Lasse og Rasmus
 
Lasse skrev:
"Har fisket geddeflue stort set ligeså længe som jeg har fisket med flue...."
 
Den kan jeg også skrive under på. Men jeg har aldrig(Læs: never ever...) afleveret en flue i en gedde med wire eller titanium forfang. Med hensyn Nylon, FC eller HM er historien pinligt anderledes.
 
Du har simpelt fået bidt wire over af gedder?
 
Du oplever at alle de her omtalte forfangsmaterialer er lige udsat med hensyn til risikoen for at få bidt forfanget over?
 
"...Jeg ville stadig binde den på et hardmono forfang for at have optimal chance for at få hug..." 
 
Det er nok her humlen til 'the never ending story' ligger. Du/I synes er det ok at gå på kompromis med risikoen for, at en fisk skal 'svømme rundt'/dø med et ordentligt jern af en geddeflue i kæften for at øge chancen for hug.  Marc og jeg prioriterer det, at fisken ikke skal risikere en langsom død med en flue i munden, over at optimere vores hugchancer.
 
Beklager hvis jeg ligger ord i din mund Marc.
 
Kan i have en dejlig aften
 
Mvh
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 22:24
Jonas :
 
--------------------------------------
Det er nok her humlen til 'the never ending story' ligger. Du/I synes er det ok at gå på kompromis med risikoen for, at en fisk skal 'svømme rundt'/dø med et ordentligt jern af en geddeflue i kæften for at øge chancen for hug.  Marc og jeg prioriterer det, at fisken ikke skal risikere en langsom død med en flue i munden, over at optimere vores hugchancer.
-------------------------------------
 
Jeg kan sige, at jeg har aldrig (Læs: never ever i 20 år...) afleveret en flue i en gedde med hard mono.
 
Hvordan får du de to ting til at hænge sammen, kompromis ??? Unhappy
 
M.v.h.
Carsten
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 22:33
Unanset så er wire beskyttelse også den dag madammen på 17 kg tager fluen

http://www.drift4flyfishing.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=76%3Agedde-og-wire&catid=35%3Aartikler&Itemid=27
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 22:39
Citat: carstendamm

Jonas :
 
--------------------------------------
Det er nok her humlen til 'the never ending story' ligger. Du/I synes er det ok at gå på kompromis med risikoen for, at en fisk skal 'svømme rundt'/dø med et ordentligt jern af en geddeflue i kæften for at øge chancen for hug.  Marc og jeg prioriterer det, at fisken ikke skal risikere en langsom død med en flue i munden, over at optimere vores hugchancer.
-------------------------------------
 
Jeg kan sige, at jeg har aldrig (Læs: never ever i 20 år...) afleveret en flue i en gedde med hard mono.
 
Hvordan får du de to ting til at hænge sammen, kompromis ??? Unhappy
 
M.v.h.
Carsten

Held.

/Allan
Til top
Jonas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskejonas Avatar

Tilmeldt:: 28 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskejonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 22:39
Hej Carsten
 
Du fanger ikke gedder nok? Paradentose gedder? Usandsynligt held? :-)
Jeg kan ærlig talt slet ikke forholde mig til din udlægning(med al' respekt) da den strider fuldstændig mod hvad jeg har oplevet.. Jeg har været begavet med et geddefiskeri så godt, at jeg har helt uhyggeligt mange gedder at basere mine erfaringer på, derfor er jeg også ualmindeligt stålsat/dumstædig i mine betragtninger omkring forfangsmaterialer.
 
Ha' en god aften
 
mvh
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 22:52
Hej lasse
 
Ved godt wire også kan briste... har mistet barracuda på wire og bruger ikke det fabrikat mere. Har også mistet den første fisk jeg krogede på BFT titanium som knækkede hvilket hat gjort jeg aldrig hasr bundet det for enden af forfanget igen...
 
@carsten
Jeg har fisket med climax hard mono i 40lb og i 60lb og mistet fisk på begge... Jeg må sku fange uanmindeligt mange gedder, når et enkelt forfang ikke engang kan holde til et par timers fiskeri uden at blive tygget overWinkWinkWink
 
Jeg siger ikke at i ikke er nogen der kan have haft succes med nylon men vil dog gøre alt for át ny til kommende geddefluefiskere ved hvad risicoen er ved at fiske med mono... mener vi bør fiske på fiskenes primiser og ikke kun på vores egne...
 
Men skal ærligt soge at havde jeg fisket med eet forfang i 3 år uden at miste en fisk eller uden det var slidt havde jeg nok også sværget til det...  udvikler også helst mine egener teorier på egne erfaringer..
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 22:54
har prøvet at miste gedde pga. knækket wire forfang og aldrig mistet på hard mono
men da der er flere af jeg der har dårlige erfaringer med hard mono, for det nu mig at overveje wire igen, jeg kan jo ha købt det for billig
er der nogen der vil smide et link til det bedste wire der kan købes, så må det jo prøves :)
vh. Tommy
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 22:59
0,60 berkeleys hard mono, efter hver fisk kigger jeg efter for div. skader på det, 2-3fisk pr. stykke er fint, så er du sikker. har ikke selv mistet gedder på det, ej heller på drennan green, som jeg ALTID bruger til agn fiskeri, og gerne til wobbler og blink, men hard mono til fluerne.....

dvs. hard mono, fra flueline til flue, ca. 75-85cm så der er noget at klippe af.
og med en rapala knot og en vægtbelastet flue, det´ det rene porno.....
Born to fish, forced to work!!!
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 23:08
hej tommy
 
Som flere nævner er drennans green wire ok men kinker hurtigt ligesom det meste andet... Har haft bedtse erfaring med prologic savagegear softflex wire. det kinker dog også men er blot lidt længere tid om det... holder stadig på titanuim single straind er det bedste jeg har prøvet...
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 23:24
Hej Jonas
 
Jonas, du begår samme fejl som Marc !
 
I tror, at I har fundet den endegyldige sandhed.
 
Bemærk, at jeg/andre 'måske' har fanget flere gedder og 'måske' er endnu mere
erfaren, men ikke er dumstædig(e)/stålsat(te).
 
Jeg hævder kun, at mono (efter min mening) giver flere hug, men påstår
ikke, at det forholder sig sådan for andre
 
Kompromis
Du mener, at jeg dermed går på kompromis, selvom du ikke ved, at jeg
aldrig har fået hard mono bidt over
 
Jeg har ikke beskyldt dig eller andre for at gå på kompromis
 
Usandsynligt held
Alt, hvad du fanger er dygtighed, alt det vi andre fanger er held
 
Måske klumrer du for meget ?
 
Ikke gedder nok
Fordi du ikke kan fiske med hard mono, så må grunden til at andre kan være,
at de ikke fanger gedder
 
+500, flere over 120 cm
 
Paradentose gedder
Den på 128 cm, som tog 1t45min på #10-stang i strømvand, havde da en mælketand
 
Har haft meget større på, den ene rettede en Owner long shank 7/0 ud
efter 10 min.
 
Kære Marc&Jonas :
 
Jeg er ked af at måtte sige det, men 'måske' findes der på dette forum fiskere, som er DYGTIGERE og MERE ERFARNE end jer, og som har fanget MANGE FLERE FISK, men som derfor er klar over, hvor lidt de ved  Embarrassed
 
God aften til dig også Smile
 
m.v.h.
Carsten
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Nov 2010 kl. 23:43
Hej Marc
 
Har absolut ingen idé om hvad der er mindst mulig risiko ved, ved bare at jeg har mistet fisk på alle former for forfang jeg har prøvet, BFT kom ikke engang ud af butikken, det knækker som sytråd hvis det blivet kinket, og det kræver altså ikke mere end en enkelt tailing loop når vi snakker fluefiskeri Wink
 
Ok rettelse, går med en wire efterligning i øjebliket, og den har jeg ike mistet fisk på, men mit geddefiskeri har været på nulpunktet på det sidste, så indtil jeg har været ordentligt igang vil jeg ikke fælde dom over den...
 
Jonas-> Så jeg gætter på at din udvikling som geddefisker har gået Mono, FC, HM, og først derefter wire? Min er gået mono, wire, mono, wire, HM, mono, wire, etc.... Jeg synes ikke at det er helt fint og yes sir at aflevere et ordentligt jern af en geddeflue i kæften på en gedde, heller ikke i en hvilken som helst anden type fisk, punktum. Men slutresultatet indtil videre er omtrent samme mængde mistede fisk med alle typer, jeg kører efter devisen, en mistet fisk, så skifter jeg type. Kan godt se at jeg dermed har sat flere fluer i fisk end du har med dine tre Ouch Beklager, kan kun slå mig til tåls med at jeg har fået i hvert fald en flue tilbage da min bådmakker fangede den 10 minutter efter, og jeg fisker modhageløst så jeg har et lille håb med at fluen kan falde ud af sig selv Embarrassed
 
 
Mvh
Lasse
Til top
Jonas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskejonas Avatar

Tilmeldt:: 28 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskejonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2010 kl. 00:34
Hej Carsten
 
Hold da helt op.
 
"Jeg hævder kun, at mono (efter min mening) giver flere hug...."
 Det tror jeg såmænd også det gør. Hvor har jeg skrevet andet?
 
 "Alt, hvad du fanger er dygtighed, alt det vi andre fanger er held"
Hvor kom det fra?
 
"Måske klumrer du for meget ?"
Det kan du være helt sikker på jeg gør.
 
"Fordi du ikke kan fiske med hard mono, så må grunden til at andre kan være,
at de ikke fanger gedder."
Jeg tror godt jeg kan finde ud af at fiske med det, gedderne har bare en slem tendens til at bide det over.
 
"+500, flere over 120 cm"
+500 kan jeg  sagtens være med til. Mht. flere over 120cm må jeg bøje mig i støvet og melde pas. Det er godt nok store flotte fiske og jeg har aldrig fanget så store gedder.
 
"Den på 128 cm, som tog 1t45min på #10-stang i strømvand, havde da en mælketand"
Hold da op, den var stor og STÆRK.Jeg har aldrig set så stor en gedde i virkeligheden, så jeg kan kun forestille mig den må ha en ordentlig sømkasse.
 
Kære Marc&Jonas :
 
Jeg er ked af at måtte sige det, men 'måske' findes der på dette forum fiskere, som er DYGTIGERE og MERE ERFARNE end jer, og som har fanget MANGE FLERE FISK, men som derfor er klar over, hvor lidt de ved  Embarrassed
 
"Det tror jeg sgu ikke. Marc og jeg er de dygtigste og vi ved ALT"
 
 
Seriøst. Vi to kan ikke diskutere det her. Cry
 
 Jeg har afprøvet Climax Hard Mono af flere omgange både i 50lb og 60lb, netop fordi jeg også. Selvom jeg typisk kun fanger dværgfisk på 2 -6kg, samt de dejlige undtagelser, har jeg konsekvent oplevet enten mistede fisk eller meget skadede forfang efter de første 5-15 fangster. Jeg har ligeledes set mange gode specimenfiskende venners FC- og 'Hard Mono-forfang give fortabt over for esox pløkker mange gange efterhånden(de fleste er til min(og geddernes) store glæde heldigvis gået over til kombi forfang.  Du, derimod, har fisket med det eksakt samme stykke hard mono i 3 år, fanget flere gigant gedder og haft timelange fights uden man overhovedet kan se skader på forfanget. De to opfattelser harmonerer over hele hovedet ikke, og jeg er for 'fagskadet' til at acceptere at de forskellige opfattelser bare skyldes varians. Derfor, med mindre du har en meget god forklaring på hvorfor dit 'Hard Mono' har samme holdbarhed som en Volvo og min tabersnørre konstant blir' jordet,  vil tage skyklapperne på og fortsætte min triste grå privatlogik.
 
Go' søndag Smile
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Til top
Jonas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskejonas Avatar

Tilmeldt:: 28 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 233
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskejonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2010 kl. 01:01
Hej Lasse
 
Jeg kan sagtens se meget fordele ved at bruge Mono, FC eller HM, primært ift. mængden af hug, pris og almen håndterring. Jeg ville virkelig ønske de kunne holde. Din antagelse om min 'test . rækkefølge' er derfor også forkert. Selvom jeg er lidt pinlig over det har jeg flere gange lige skulle prøve om ikke et nyt skulle kunne holde hvad det lovede, men desværre...Stakkels fisk og OuchOuchOuch til mig selv for at gå tilbage til en fuser.
 
"Jeg synes ikke at det er helt fint og yes sir at aflevere et ordentligt jern af en geddeflue i kæften på en gedde, heller ikke i en hvilken som helst anden type fisk, punktum."
 
Selvfølgelig gør du ikke det. Men jeg er så flabet at mistænke dig, og de fleste andre der bifalder  Mono-, FC- eller HM-produkter, for at tænke; det går nok(for det gør det jo vitterligt i langt de fleste tilfælde), og anvende et mindre sikkeret Mono-, FC- eller HM-forfang for at øge dine hugchancer Evil Smile.
 
"jeg fisker modhageløst..."
 
Det skal vi ihvertfald ikke diskutere Big smile.
 
 
Sov godt - så længe du kan de her dage Smile
 
Mvh
 
 
 
 
 
 
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2010 kl. 10:21
Hej Jonas
 
Det var sgu da ærgeligt Ouch
 
Med vores samlede erfaring kunne det ellers blive en interessant diskussion ?
 
Da vi har meget uens erfaringer med de samme materialer, og da vi alle
har nogenlunde styr på det, må der jo være et eller andet, som er forskelligt ?
 
MEN HVAD ?
 
Jeg benytter store kraftige kroge : 5/0-7/0 Owner AKI eller long shank.
 
Jeg har altid 0.60 mono grødebeskytter på fluen
 
Jeg har no-stretch i hele linesystemet, men en MEGET blød stang.
 
Da jeg fiskede med Drennan pike wire, blev det aldrig bidt over, men
det raspede tit, hvor tråde så ud til at være gået løs, og jeg måtte skifte det meget
 
Kom nu Jonas, ikke lukke dig inde, fordi der bliver rokket lidt ved fundamentet Handshake
 
Hvad tror du/I gør, at vi har disse forskelle i erfaringer ?
 
M.v.h.
Carsten
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2010 kl. 11:06
Hej carsten
Har aldrig påstået jeg har fundet "de vise sten" og bare fordi jeg har fundet et produkt der virker fantastisk, derfor stopper med at ekspermentere. Noget man kan konstatere at noget virker eller ikke gør er det om at komme videre, eller udvikler vi os jo aldrig...
 
De +500 gedder matcher jeg også men +120cm må jeg give fortabt........ endnuWink...
 
Jeg giver dig ret at stål wire ofter efter et par fisk er så krøllet eller bøjet at det må skiftes. Skifter nok selv stålwire for hver anden kontakt jeg har(når jeg en sjælden gang fisker med stål)... Derfor fisker jeg titanuim single straind da de nemt tager +10fisk uden at kinke eller bliver til atn spiral...
 
Jeg fisker selv genneralt med noget mindre kroge end du gør... Fisker mest med TMC600SP #1-#1/0 , TMC811s #4/0 eller partridge ad swier #2/0... Mine fluer strækker sig fra 11cm til 23cm...
 
fisker med hurtig saltvands stang med en relativ dyb aktion... Har både non-strech og ikke non-strech liner i arsenalet så det er meget blandet hvad dert bliver brugt..
 
 
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2010 kl. 11:25

Det skal nævnes at jeg skifter/klipper mit hard mono forfang ofte... jeg tjekker efter hver fisk / hug og ved mindste rasp skifter jeg (eller klipper det yderste og binder fluen på igen)...

For en begynder er jeg enig i at wire / stål nok er det bedste at starte med, det tager lidt tid at få erfaring med at fighte større gedder uden at overbelaste grejet.
(Ovenstående skal IKKE forståes således at dem der i denne tråd anbefaler wire er uerfarne!!!) 
 
mvh
Rasmus
Til top
Rasmus Bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Bech Avatar

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Geografisk: Randers guncity
Status: Offline
Beskeder: 246
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Bech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2010 kl. 13:22
Jeg bruger Penn " Tuff Stuff " FC på 0.90, og det har ikke givet nogle mistede fisk indtil videre, og det har ikke været små gedder.. Wink  Alle fiskene er fanget i gudenåen, og er blevet fightet så hurtigt så muligt, for derefter at sætte dem ud igen.
Har aldrig brugt andet. Dertil skal det lige siges at jeg kun har fisket gedder en sæson eller to. Så har ikke den vilde erfaring med alle de produkter i nævner....

Men der er jo så mange meninger. Så skal ikke gøre mig klog på hvad det bedste er.

Rasmus - som i øvrigt også fisker uden modhagere...
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Nov 2010 kl. 13:57
Citat: fiskejonas

Hej Lasse
 
Selvfølgelig gør du ikke det. Men jeg er så flabet at mistænke dig, og de fleste andre der bifalder  Mono-, FC- eller HM-produkter, for at tænke; det går nok(for det gør det jo vitterligt i langt de fleste tilfælde), og anvende et mindre sikkeret Mono-, FC- eller HM-forfang for at øge dine hugchancer Evil Smile.
 
 
Hej Kosaft
 
Elsker når du er flabet Wink Hvis ovenstående skulle holde vand, så forudsætter det jo at jeg mener at man forøger sine fangstchancer ved at bruge andet end wire... Det gør jeg ikke LOL 
 
Takker
 
Mvh
Lasse
Til top
Mads Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MadsAndersen Avatar

Tilmeldt:: 03 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MadsAndersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Mar 2011 kl. 12:48
Hej alle sammen.
Har set at Airflo laver nogle polyleeeders, til gedde og en til den tropiske fætter, på henholdsvis 4 og 7 fod.
Synes de er ret fede, især fordi de ikke er lortebrune som så mange andre. Er der nogle der har nogle erfaringer med sådan noget? Jeg har brugt hard mono og titanium til flue og jerkbait. Jeg foretrækker langt hen af vejen hard mono, men er også utroligt glad for titanium. Selvom det ikke er de store statistikker jeg kan prale med, så har endnu ikke oplevet det knække på flue. En enkelt gang med hard mono på jerkbait.
Men nogle der kender til de polyleeders?
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum