Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Theri, Limbo eller Poca?

 Besvar Besvar
Forfatter
Rene Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rs-madsen Avatar

Tilmeldt:: 29 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rs-madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Theri, Limbo eller Poca?
    Sendt: 14 Nov 2010 kl. 22:59
Hej 123,
 
Så står jeg igen og har brug for lidt kompetent råd og vejledning.
Jeg skal have gang i et jolle restaureringsprojekt her over vinteren (så går den lidt hurtigere). Efter en del søgen står jeg nu med 3 joller på hånden, og har lidt svært ved at beslutte mig. Efter istandsætnigen er formålet søfiskeri, meget gerne drevet af elmotor og den skal trailes. Der er tale om følgende 3 joller:
 
Theri 375
Limbo 12
Poca 395
 
Hvis nogen af jer har erfaringer med én eller flere af disse modeler hører jeg gerne om pluser og minuser. Jeg er specielt intresseret i stabilitet og vægt. Sidstnævt i forbindelse med elmotoren.
 
Et par sidespørgsmål:
- Hvor stort tryk skal en elmotor, som eneste drivkraft, yde til joller af denne størrelse?
- Et det realistisk med el som eneste drivkraft på sø systemer som silkeborg og viborgsøerne?
 
På forhånd tak
 
 
 
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2010 kl. 23:48
Jeg ville vælge en limbo til det brug, den er stabil og den er af glasfiber, så den er nem at renovere. En terhi er af plast og den skal svejses hvis det skal laves rigtig.
Poca er også af glasfiber, men jeg mener den er rund i bunden og kan godt rulle lidt mere. En elmotor kender jeg ikke så meget til.
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 09:59
Hej Rene..
 
Jeg har en limbo i 15 fod. Den sejler jeg med elmotor på 45 lbs.
Det er en lækker båd, søfiskeri er der dog nogle ulemper. Den er meget fladbundet og har derfor en del side drev ved vind over 8m/s.
Ved dage med meget vind bruger jeg vores "hårbølle jolle" den stikker lidt dybere og er derfor mere stabil. Den kunne dog godt bruge en lidt større motor da den er en del tungere.
Så hvis du skal have en båd der er god til at dørge/slæbe skaller skal du overveje en anden end limbo.
 
kan ikke se hvor du bor, men du er velkommen til at komme ud og se det live.
 
VH
 
LArs
Til top
Carsten B. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CarstenBeck

Tilmeldt:: 14 Aug 2002
Geografisk: Østjylland/Djurslands kyster
Status: Offline
Beskeder: 276
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenBeck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 20:28
Hej.
Loboen er den mest stabile af dem.
Den kan så godt banke lidt i bølgerne, da den har en bred stævn.
Hvis du kun fisker i magsvejr, mener jeg, at det er det rigtige valg.
12 fod er heller ikke meget. De både egner sig bestemt kun til magsvejr.
Limbo 14 ville mæske være en bedre størrelse.
 
Elmotorer kender jeg ikke så meget til, men på søerne kunne en lille 4-takts påhængsmotor på 3-4 hk sagtens være et alternativ.
Så slipper du for batterier, og får en længere rækkevidde.
Sådan en motor er faktisk meget lidt støjende ved lave omdrejninger. Oser heller ikke!
 
Carsten
 
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 21:54
Har lige ligget i dørget rundt i en Limbo 10 her i lørdags i strid storm til tider. Ja den er lige lille nok og slår en del, når der sejles op imod bølgerne, men om det har en direkte effekt på fiskeriet tvivler jeg dog på. Den kan godt drive en pæn del især i sådan en lille str., når vinden rigtigt rykker. Ellers en fin jolle (ville nok vælge en 12-14 fods model, så der er lidt mere plads at gøre med og især hvis man er to). Den vi bruger i 10 fod vejer så vi to mand rimeligt let kan lægge den op på traileren. Ellers kan den vel hejses op med spillet. Den er ret praktisk bygget, så man har rimeligt med plads at stille ting af på i stævnen og bunden. Plus den har et godt aflukke agter, som kan holde ting tørre i regn og blæst, hvilket jeg synes er en stor fordel over andre modeller uden aflukket rum. Bunden har to forsænkede "render", hvor vand fra oven kan løbe i og øses fra uden at alt i båden suger. Plejer at bruge to ankre, så man enten kan spænde båden op fra agter til stævn og fiske stationært eller smide det i den "rigtige" ende, når gedderne hugger under dørgning og vinden skal holdes skak.

Har ikke selv fisket med el-motor endnu, men efter hvad andre beretter skulle man snildt kunne bruge 35-50 lbs el-motorer til en hel dags fiskeri, så længe båden ikke er større. Af batteri skulle man vist ca. bruge ~150-200 ah så er man på den sikre side - to mindre batterier fx 2x 80 ah skulle være en god ide - og slf. marine batterier og ikke simple bil/startbatterier.
Til top
Klaus Kristiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Pighvar

Tilmeldt:: 21 Sep 2009
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pighvar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 21:59
Du skal klart vælge en Limbo, den er mere sidestabil og sikker.
Til top
Allan Abildgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
pike

Tilmeldt:: 16 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pike Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 21:59
Jeg har en poca 395,super stabil,og funger perfekt med en 44 lbs elmotor.
 
Den ville jeg ikke være bange for at købe.
 
Mvh
Allan jensen
Til top
Rene Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rs-madsen Avatar

Tilmeldt:: 29 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rs-madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 22:13
Tak for svarene, selv om jeg stadigt er lidt rådvild Wacko
 
@Lars
Tak for tilbudet, men du er på den forkerte side af kanalerne.
 
@Jeppe
Jeg smider dig lige en PM. Jeg har ikke rigtigt kunne finde aborrerne fra land i silkeborg siden det er blevet koldt. Har en fornemelse af at du kan hjælpe lidt.
 
@Allan
På de billeder jeg har af pocaen får man fornemmelsen af det er en tung jolle (størrelse taget i betragtning). Har du nogen idé om hvad din vejer?
 
Til top
Allan Abildgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
pike

Tilmeldt:: 16 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pike Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 22:26

Hej rene.

Ja den vejer rimeligt,men 2 voksne gutter kan godt løfte den,men hvis du sammenligner med limboen er den tung(kender ikke vægten på den).
 
Allan
Til top
Jens R Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jens R

Tilmeldt:: 08 Aug 2003
Geografisk: Østjylland - Silkeborg.
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens R Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2010 kl. 23:37

Vælg en jolle med køl, der er nem at ro, så egner jollen sig også til el-motor. En Limbo 12 er planende, så indtil den er "løftet" ud af vandet, er det som at skubbe en trækasse gennem vandet......

Jeg har brugt en Limbo 12 på Silkeborg søerne, men den var for lille - især til Julsø, hvis der var lidt bølger. Modellen har et for ringe fribord.
En el-motor er perfekt til sø-trolling, men skal du sejle til eller mellem fiskepladserne, er en benzinmotor at foretrække. Man bliver træt af el-motorens manglende motorkraft.
 
Good luck med projektet uanset hvad du vælger af både jolle og motor.
 
Jens R 
Til top
Bjørn Poulsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
captainnemo

Tilmeldt:: 28 Jun 2013
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér captainnemo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2013 kl. 07:29
Hvad med en alu båd??
if it got wheels or tits it will break your heart
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2013 kl. 09:06
Citat: captainnemo

Hvad med en alu båd??

Det er måske ikke så aktuelt længere, - tråden er trods alt mere end to år gammel. Lamp

Mvh
Henning


Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2013 kl. 12:34
Limbo, lækker lille sag som er enormt stabil, og nem at gøre til en lille fiskemaskine.
De andre er noget dingleværk. Har selv haft sådan en terhi der.

Til gengæld kommer limbo fuldstændig til kort i forhold til poca når man snakker de større modeller feks. Pocaś 500 serie - vil selv have en 505 på et tidspunkt, alt for syg fiske båd

Til top
Rene Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rs-madsen Avatar

Tilmeldt:: 29 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rs-madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2013 kl. 18:37
Citat: Henning


Citat: captainnemo

Hvad med en alu båd??

Det er måske ikke så aktuelt længere, - tråden er trods alt mere end to år gammel. Lamp
Mvh
Henning


Jeg endte faktisk med en alubåd :)
A bad day of fishing is better than a good day of work.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jun 2013 kl. 19:17
Citat: Rs-madsen

Citat: Henning


Citat: captainnemo

Hvad med en alu båd??

Det er måske ikke så aktuelt længere, - tråden er trods alt mere end to år gammel. Lamp
Mvh
Henning


Jeg endte faktisk med en alubåd :)

Sikkert et godt valg til dit brug, men det vel noget siden du traf beslutningen! Wink 

Mvh
Henning
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum