Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rio Versitip forfang

 Besvar Besvar
Forfatter
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Rio Versitip forfang
    Sendt: 12 Nov 2010 kl. 08:13
Nu har jeg langt om længe taget mig sammen og købt en Versitip line - hvad bruger I af forfang på de forskellige spidser ?
 
vh
Peter
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2010 kl. 14:01
Ingen der bruger versitip linen ?
Til top
michael koch Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
koch

Tilmeldt:: 01 Jun 2005
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér koch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2010 kl. 14:56
Peter
 
Vi er nu nogle stykker som bruger Versi Tip.
 
Jeg går ud fra at du mener hvilken monofil du kobler på de resp synkespidser. Jeg bruger en ganske alm Maxima "level" i tykkelse der passer til resp flue og lineklasse. Eks til havørreder med en #7/8 bruger jeg ofte 1 m (max) 0.33 - 0.37 mm Maxima forfang.
 
Mvh
Michael Koch
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2010 kl. 17:20
Hej Peter
Meget svært at svare på. Det gælder blot om, at kunne kaste fluen hen, hvor den skal og så affiske fluen i vandet hvor fisken er.

Hvis du fisker med synk på, er der ingen fidus med et alt for langt forfang pga affiskningen (V effekten). Forfanget bør altid være så langt og tyndt som muligt under hensyn tagning til fluen/kastet/linen/stangen/affiskningen, men igen spiller vindforhold og hvor langt du skal kaste ind. Hvis du skal lave et kort vinkelret kast på 8 - 10 meter i en å, er det sku ikke nemt med et 5 m forfang medmindre linen har en meget kort klump (din kastevægt).

Summa sumarum:
Forfanget skal kunne "bære" fluen (stor/tung flue = tykkere spids på forfanget) - Forfanget og fluen skal tilpasses din fiskedybte (for langt forfang og let flue, giver en V effekt på en synkeline) - Forfanget skal tilpasses vindforhold og omgivelserne - Forfanget skal tilpasses den type kast du vil lave - forfanget skal tilpasses til din stang. Din kasteteknik skal selvfølgelig være på plads, så grejet ikke skal tilpasses en dårlig teknik.

Fælles for det hele er, at kraften fra kastet/fluelinen bedst muligt jf ovenstående bliver overført og det skal have en rimelig styrke. Som tommelfinger regel siger man ca. 1,5 X stanglængde med rette tapering. Det kan blot ikke siges under alle forhold. 
Derfor kan der ikke svares entydigt. Du har netop en line med stor fleksibilitet og muligheder. 

En fluefisker bør bruge meget tid på, at justere sine forfang til de forskellige forhold han/hun fisker under. Forfangets betydning er stærkt undervurderet, har jeg tit set. Ofte døjer folk med kastet pga eks. alt for kort forfang (tit set på kysten, hvor der kastes langt). Så hjælper det ikke meget med supergrej, hvis lige den sidste (billigste) detalje ikke er på plads. 

Til slut. Jeg kender flere som har fluefisket i flere år, som aldrig holder med at nørde med deres forfang. Det er jo altid kompromisser der skal laves.

God fornøjelse..

M.v.h Jesper
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2010 kl. 17:31
Glemte at skrive...
Jeg har en versitip heline til enhånds og 2 stk versitip skydehoveder til to tohånds stænger. Jeg skal iøvrigt lige have fundet en dt line, hvor jeg kan snuppe klumpen fra. Så kan jeg nemlig lave et skydehoved med tips fra hellinen, til en enhåndsstang.

M.v.h Jesper
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2010 kl. 18:33
Michael og Jesper - tak for hjælpen Thumbs Up
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres