Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Backing: Dacron vs. Gel-Spun

 Besvar Besvar
Forfatter
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Backing: Dacron vs. Gel-Spun
    Sendt: 29 Okt 2010 kl. 12:49
Søger holdninger til anvendelse af Dacron eller Gel-Spun som backing, så byd in med jeres fordele og ulemper.
 
Jeg er klar over Gel-Spuns fortræffeligheder vedr. tykkelsen/styrken, men der er vel også ulemper eller?
  • Pris?
  • Slidtage på grejet (primært øjerne på fluestangen)?
  • Brudstyrken er måske god, men hvad med kontakt med sten, koral etc.? 
  • Pres på linen/spulen kan få linen til at skære sig ned i den underliggende line på spolen?

Gel-Spun virkelige force ligger vel primært i de situationer, hvor man har kapacitetsproblemer på sit fluehjul i forhold til det ønskede antal meter, der ønskes på hjulet eller?

Har man ikke kapacitetsproblemer er Dacron vel at foretrække også selv om man ser på vandpressen på et evt. voldsomt udløb på 150 meter eller?
 
Jeg ser frem til at høre lidt om jeres erfaringer/holdning.
 
Tight Lines Wink
Nicolai Boss Nielsen
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2010 kl. 13:05
Hej Nikolaj.
 
Min holdning er at der er totalt lige meget hvad der er på. det er et spørgsmål om hvad du selv synes. Hvor tit er du i baglinen ved fisk. Det kan da kun være et spørgsmål om hjulets størrelse. Skulle din line blive slidt i et ordenligt udløb. Så er jeg sikker på at det er med et stort smil på læben du går ned og køber en ny.
 
God weekend.
 
Ps. har været i baglinen to gange her hjemme, har landet fisk over 80 cm i top kondition der ikke løb særlig langt.
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2010 kl. 13:22
Nicolai:

Jeg bruger begge dele på diverse fluehjul..

Der er forskel..!

Særligt at bemærke farvede Spectra...(Spectra: fælles navn for det materialle der bruges til - fletliner) - Spectra afgiver farve...da det ikke kan modtage farve...

dvs. du får farve afsat på din flueline etc.

Man kan så blot vælge en hvid spectra (ex. Tuff line...der også laver noget af det bedste spectra line på marked)

Spectra liner er ofte lavet noget blødere...da det jo skal bruges til at kaste med...Det kan medføre noget kludder hvis du ofte står og roder med enden af din line - i fald og såfremt du kaster en hel line..

Du kan gøre som jeg brug en skydeline neden under din flueline...som det første lag backing.... det synes jeg også passer bedere end den tynde backing.... der for nogens vedkommende sagtens kan tage turen ud af stangøjer.... Jeg bruger en HIG-VIZ skydeline...der ses ude i vandet..

Knuder o.l.  da må man bruge de anbefalede løsninger.... Jeg bruger altid Bimini Twist..på alle spectraliner..

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann

Årets sidste laks - der trak flueline + skydeline




Til top
Morten Svendsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Motte Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2004
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 0
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Motte Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2010 kl. 13:54
Enig med jesper. Det kommer i høj grad an på hvad du skal bruge hjulet til. Er det til det hjemlige fiskeri efter havørred, betyder kapacitetsfaktoren i princippet intet da de færreste kommer til at se mere end 100m bagline på selv meget store fisk. Skal du derimod fiske tropisk fiskeri, så giver spectra i høj grad mening. Samme vil jeg tro gælder for laksefiskeri, selvom jeg intet kender til dette.
 
Den tyndere diameter på spectra giver dig ofte mere end 50% mere kapacitet, og det giver mere ro i sindet hvis man skulle kroge en rigtig speedster. Tarpon og bones tager sjældent mere end 150m men går du efter større fisk som sejlfisk, store dorados eller tun, bør du have mindst 400m backing på da de lynhurtigt kan æde 250m+ på få sekunder.
 
Jesper har helt ret i farve afgivelsen fra spectra. Den kan være irriterende hvis du har valgt en hi-viz gul fra f.eks. Powerpro. Den smitter af på fluelinen og det får du aldrig af. Det betyder intet for funktionaliteten, men er lidt ærgerligt. Den hvide powerpro er meget tynd. Her vil du kunne spole 500yds på f.eks. et Abel Super 12 hvis du bruger 50lb styrken. Hvid er fint kompromis, da den stadig er synlig i bluewater så kaptajnen kan placere båden korrekt under fight.
 
En udmærket mellemting er Tuff Line Plus i hvid. Den er lidt tykkere, blødere og rundere end powerpro, som godt kan skære i fingrene hvis du prøver at styre linen når du spoler et langt udløb ind. Den fås dog kun i USA og er stadig langt tyndere end dacron i samme brudstyrke. Den almindelige Tuff line er den sort/hvide og fin nok, men jeg foretrækker klart Plus versionen.
 
Brug ikke spectra direkte koblet til et flueline loop til store fisk. Du bør bruge loops af Gudebrod Braided butt leader som loopes til bimini twist på spectraen. Til stærke fisk bør du doble et bimini loop med en 5 x surgeon loop så du har to loops af spectra til loopet på fluelinen.
 
Igen skal du bruge det til hjemlige forhold, er det en smagssag, men til de større tropiske arter og bluwater er spectra et absolut must.
 
/Svendsen
 
 
Til top
kim H Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kim H

Tilmeldt:: 10 Jan 2006
Geografisk: Østerbro
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2010 kl. 15:13
Det er muligt at f. eks. powerpro smitter af, men Orvis tracking backing (findes både i 35lb og 50lb) som skifter farve for hver 25yrds har jeg endnu ikke oplevet afsmitning på fluelinen. Har ikke brugt den i bluewater og ved ikke om farveskiftet er hensigtsmæssigt vedr. synlighed, men ku ikke forestille at det var et problem.
Det er i hvert fald sjovt på flats fiskeri og se hvor meget der bliver trukket af.
Til gengæld har jeg oplevet et havhjul hvor brugen af Spectra løsner sig og glider rundt inderst på spolen. Det kan afhjælpes ved at bruge lidt alm nylon til de første meter førend gelspun/spectra påspoles.
Måske Morten har en kommentar til dette?
Kim
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres