Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken line til Orvis Helios MF 9, #8

 Besvar Besvar
Forfatter
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvilken line til Orvis Helios MF 9, #8
    Sendt: 17 Okt 2010 kl. 14:39
Jeg har sådan en stang og kan ikke rigtigt finde ud af, hvilken line, der passer til stangen. Jeg har en Rio Outbound WF8F/I som jeg synes virker alt for lang og for tung! Men den skulle også angiveligt veje 21 gram og have en kasteklump på 11 meter.

Hvad bruger I af liner til sådan en stang?

Bo
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2010 kl. 14:40
Jeg fik ikke med, at min stang er en 9 fod midflex i klasse 8.
Til top
claus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skeldal

Tilmeldt:: 19 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 208
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skeldal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2010 kl. 15:49
En #8 skal veje ca 18 gram
 
Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2010 kl. 16:24
Jeg bruger en Guideline Coastal slow int. på min Helios 6'er og den er jeg virkelig glad for. Den passer bare perfekt til stangen, så mon ikke også sådan en line i klasse 8 passer godt på din? Ellers sælger du bare stangen til mig....Tongue
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2010 kl. 17:24

Jeg har prøvet Erik Kyrpings med en Zpey wf-line... kan ikke lige huske navnet men der er skiftende farver i loading zonen... Det spillede max, og skal også ha købt mig en sådan line når jeg engang lige står med 800 kr på lommen.

Til min egen bruger jeg pt et Zpey skydehoved på 19,5gr. ... 18gr.  fungerer også fint...
Til top
Leif Henriksen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hvidberg

Tilmeldt:: 21 Feb 2008
Geografisk: Vejle fjord
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hvidberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2010 kl. 18:02

Jeg har selv ovennævnte stang og bruger et Rio Seatrout Shooting Head på 18g. og 10,2m

Det fungerer upåklageligt for mig. 
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2010 kl. 22:18
Hej Bo
scierras hmt loadingzone i klasse 8 er perfekt til stangen, det er en wf line,
.
Michael
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2010 kl. 22:25
Det skal helst være en med intermediate hoved og helst "clear".

Hvad slags forfang bruger I? Bruger I polyleader-, nylon- eller flourocarbonforfang på kysten?  Det har vel også indflydelse på kasteegenskaberne?

Bo
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2010 kl. 22:42
Citat: Bo Schødt Kluxen

Jeg har sådan en stang og kan ikke rigtigt finde ud af, hvilken line, der passer til stangen. Jeg har en Rio Outbound WF8F/I som jeg synes virker alt for lang og for tung! Men den skulle også angiveligt veje 21 gram og have en kasteklump på 11 meter.

Hvad bruger I af liner til sådan en stang?

Bo
 
Hej Bo.
 
Jeg ved ganske vist ikke umiddelbart hvilken line jeg ville vælge til ovn stang, men uden at kende den kan jeg virkeligt godt forstå hvilket problem du må have med denne kombination og kunne sagtens have fortalt dig dette....om nogen herinde har, så har du vel været det meste grej igennem som penge kan købe så nu må du da snart have lært det....undskyld, kunne ikke lade være Big smile
 
I mine øjne er den traditionelle Outbound en fremragende line til casting og noget gedigent lort til fiskeri, vægten er helt ude i hampen ift klassificeringen og klumpen er både dårligt afstemt, for lang og for klodset...den kan kun bruges til græsplænefiskeri og burde forbydes ved vandet.
 
Så må du hellere overveje en Outbound Short som uden at være super god dog er klasser bedre end den traditionelle, her er klumpen ca 2 m kortere og den vælges i samme klasse som stangen.
 
Jeg går i øvrigt med Short-udgaven på min Hardy Demon # 7 og det spiller rigtigt fornuftigt og selv om jeg vader dybt så er det mageløst afslappende at kaste med.
 
Prøv den, tror at du bliver meget tilfreds.
Ellers ville jeg som udgangspunkt vælge et godt skydehoved på 18 gr, feks et Rio Scandinavien Seatrout til kun 249,-....så vil jeg næsten vædde 10 stegte rødspætter på at du er godt kørende.
 
Undskyld fornærmelsen Sleepy og held og lykke.
 
Mvh
Jim.
 
 
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Okt 2010 kl. 23:26
Hej Jim.

Jeg bliver ikke så let fornærmet, og du har jo ret LOL 
Problemet er, at jeg er ret vægelsindet, og det koster!
Jeg må prøve mig lidt frem. Outbound Short i WF7 vejer 17,8 gram, så det kan være, den passer bedre. 

Bo







Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2010 kl. 09:40
clear og intermediate... fenwick aircutter i clear? men det er vel et skydehoved...
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2010 kl. 10:10
Hej Bo.
 
Jamen jeg kender det alt for godt, jeg har haft det sådan også i mange år men jeg "tror" at jeg efterhånden har lært det....det har været dyrt...og sjovt.
 
Outbound Short er i # 7 ganske rigtigt opgivet til 17,8 gram og ville derfor umiddelbart være et godt valg til din stang.
 
Som sagt bruger jeg selv denne på min Demon # 7 og det spiller som sagt rigtig godt....selv om jeg aldrig kunne finde på at bruge et skydehoved på 17,8 gram til stangen, her bruger jeg et hoved på 16 gram.
 
Af en eller anden årsag vælges som ofte samme klasse i Outbound Short som der står på stangen, hvor i mod der med den lange udgave vælges en klasse under så til din Orvis Helios MF # 8 ville jeg umiddelbart vælge linen i samme klasse da den formentligt vil føles for let i 7-udgaven.
 
En WF-line som jeg synes slår Outbound med flere længder og i øvrigt er den bedste som jeg endnu har prøvet er Loop Opti Stillwater, en helt fantastisk line på alle områder.
I modsætning til Rio`s liner er disse ikke så tunge og her går man faktisk en klasse op ift stangens klasse, altså evt en 9èr line til din Helios.
Men i Mid Flex-udgaven som din ved jeg ikke rigtigt, kender ikke disse stænger.
Men hvis den som udgangspunkt spændes optimalt med 18 gr vil Loop Opti Stillwater i # 9 være et godt linevalg.
 
Held og lykke med den.
 
Mvh
Jim.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2010 kl. 10:19
Citat: Bo Schødt Kluxen

Det skal helst være en med intermediate hoved og helst "clear".

Hvad slags forfang bruger I? Bruger I polyleader-, nylon- eller flourocarbonforfang på kysten?  Det har vel også indflydelse på kasteegenskaberne?

Bo
 
Nå ja forresten, det overså jeg lige.
Polyleader kunne jeg aldrig drømme om at bruge, synes at det er noget forfærdeligt bras at kaste med da det dræber et godt kast fuldstændigt. Det nedsætter din linehastighed og bidrager også med et vægttilskud som ofte er uhensigtsmæssigt.
Ganske almindeligt taperede nylonforfang spiller max og som spids...naturligvis kun flourcarbon.
 
Mvh
Jim.
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2010 kl. 22:46
Hej Jim.

Nu har jeg købt mig et Sage skydehoved på 10,4 meter og 18,5 gram. Det burde passe til stangen og jeg har i forvejen en Zspey skydeline på 0,28. Nu skal det prøves! Hvis det ikke funker, så prøver jeg Loop Opti Stillwater i klasse 9. Jeg har i forvejen en Loop Optistream klasse 8, som er nogenlunde at kaste med, men jeg kan ikke kaste hele linen og det irriterer mig. Måske er det et kastekursus, der skal bruge penge på næste gang!

Bo
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2010 kl. 22:57
Citat: scott

 
En WF-line som jeg synes slår Outbound med flere længder og i øvrigt er den bedste som jeg endnu har prøvet er Loop Opti Stillwater, en helt fantastisk line på alle områder.
I modsætning til Rio`s liner er disse ikke så tunge og her går man faktisk en klasse op ift stangens klasse, altså evt en 9èr line til din Helios.
Men i Mid Flex-udgaven som din ved jeg ikke rigtigt, kender ikke disse stænger.
Men hvis den som udgangspunkt spændes optimalt med 18 gr vil Loop Opti Stillwater i # 9 være et godt linevalg.
 
Held og lykke med den.
 
Mvh
Jim.
 
 
Hej Jim
 
Opti stillwater'en er opgivet til at veje 20,5 gram når der står 9 på pakken Wacko
 
 
Mvh
Lasse
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2010 kl. 23:17
Hej Lasse.
 
Det er så åbenbart lidt modstridende oplysninger de begiver sig ud i http://www.aos.cc/live/catalog/loop-opti-stillwater-wffly-line-p-1456-l-1.html.....her vejer den pludseligt kun 19.5 gram i #9 og som jeg var inde på synes jeg netop også at den i praksis virker en anelse lettere end mange andre liner i nævnte klasse, derfor forslår jeg lidt forsigtigt linen til Bo`s Orvis Helios MF.
 
Hvilken vægt der så er den korrekte...tja ?
 
Mvh.
Jim.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2010 kl. 23:33
Citat: Bo Schødt Kluxen

Hej Jim.

Nu har jeg købt mig et Sage skydehoved på 10,4 meter og 18,5 gram. Det burde passe til stangen og jeg har i forvejen en Zspey skydeline på 0,28. Nu skal det prøves! Hvis det ikke funker, så prøver jeg Loop Opti Stillwater i klasse 9. Jeg har i forvejen en Loop Optistream klasse 8, som er nogenlunde at kaste med, men jeg kan ikke kaste hele linen og det irriterer mig. Måske er det et kastekursus, der skal bruge penge på næste gang!

Bo
 
Hej Bo.
 
Okay...har endnu ikke prøvet dette skydehoved fra Sage, men jeg har til gengæld hørt og læst yderst positive omtaler omkring det så lad os håbe at den sidder lige i skabet.
Ligeledes skulle Zpey`s produkter være helt i top, dem jeg kender er mere end tilfreds med disse liner og en skydeline i 0.028 synes jeg også lyder rigtigt fornuftigt.
Min egen foretrukne skydeline er Orwis Wonderline 0.029 som er stum, glat og helt utrolig slidstærk.
Nu er det ikke for at bore en kniv rundt i såret men specielt Optistream-linen synes jeg er helt utrolig let at lægge helt ud, den er også kun 27 m og ´fremstillet efter samme koncept som Stillwater, dog med en noget kortere klump.
 
Held og lykke med din nye line og se at klø på...så skal det nok komme, ellers må du ud i de kredse hvor der kastes og trænes med fluekæppen, alternativt et kursus hvis du ikke er tilfreds med dine resultater.
 
Mvh
Jim.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2010 kl. 23:38
Hvorfor f..... virker det link nu ikke, prøver lige igen.
 
 
/Jim.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2010 kl. 00:01
Hej Jim
 
På AOC siden vejer stream og stillwater linerne det samme, på Ækvators vejer stillwateren mere, hvilket i min optik også er logisk, men jeg mener jo også modsat alle andre LOL
 
Mvh
Lasse
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2010 kl. 00:08
Hej Lasse.
 
Ja...nu du siger det...fnis. Wink
 
Mvh
Jim.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2010 kl. 10:20
Og som regel har jeg noget at ha det i... Fnis
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2010 kl. 10:35
Æhm ja....det bliver sgu nok svært at komme uden om.
 
K&B
Jim. Hug
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2010 kl. 15:51
Så fik jeg prøvet mit nye Sage skydehoved. Var i dag ved Bøgeskoven. Ingen fisk! Men det kørte godt med skydehovedet. Vinden kom desværre det meste af tiden fra min forkerte side, så jeg prøvede at kaste med den anden hånd. Det gik faktisk ganske ok. Jeg fandt dog ud af, at det er min kasteteknik (eller mangel på samme) der gør udslaget. Under mine kast kom jeg ubevidst til at give mere og mere line, så der kom mere og mere skydeline udenfor topøjet under blindkastene. Efter at have fået rettet på det, så fungerede det fint. Så var der lige det med dobbelttrækket. Da jeg fik ændret lidt på måden, jeg gjorde det på, så kunne jeg mærke, at jeg hidtil havde gjort det forkert! Jeg har hidtil kun fisket med flue nogle få gange om året og det er første gang nogensinde, at jeg har fisket flere timer med flue. Jeg plejer at skifte hurtigt til spin. Men jeg tror at "Übung macht der Meister". Jeg kastede vel højst 25 meter, men med øvelse, så skal det nok blive godt.

Bo
Til top
Teddy Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
teddy Avatar

Tilmeldt:: 28 Feb 2003
Geografisk: Brøndby Strand
Status: Offline
Beskeder: 117
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér teddy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2010 kl. 16:19
Jeg har selv ovennævnte stang og bruger et A.Jensen Skydehoved Flydende Klasse 8 - Hvid - 9.3m - 18g
min skydeline er et Lawson Crosswater 40m 20 LBS. og det passer bare perfekt til mig, de 9,3 m er meget bedre for mig at kaste med, end de liner med samme vægt, som så er 10,5 m, her er de 9,3m bare dejligt at håndtere.Wink
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum