Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Silikonestøbeform til blink

 Besvar Besvar
Forfatter
michael jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
taro

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 315
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér taro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Silikonestøbeform til blink
    Sendt: 28 Sep 2010 kl. 21:33
Sidder og kigger lidt efter hvad man ka få af silikone til at lave en støbeform af. Istedet for det bland selv noget ville jeg bruge det varmebestandige man ka få i patroner. Det tåler dog kun temp op til ca 300 c og 350 c kortvarigt. Kan se bly har smeltepunkt omkring 330 c . Er det godt nok det andet? Hvor høj temp kan det bland selv silikone tåle? 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2010 kl. 22:08
Silikone til blinkstøbning, kan faktisk tåle ret så høje temperature, men kun i kort tid.
 
Samtidig er silikone en større videnskab, idet man idag, reelt kan få silikone, til nøjagtig den slut / start temperatur, som man ønsker, vis man ellers vil betale, hvad det koster!
 
Jeg har rodet med forme i silikone, lige siden det kom frem, omkring 1980, og jeg har haft forme, der har holdt hele vejen, og som har støbt meget høje strykantal, men jeg har en baggrund, som fagmand, så jeg har nok teknisk, passet godt på mine forme.
 
Jeg har i min hverdag brugt den hvide silikone, og den har oftest været blandbar med kridt, som forøger muligheden for vel 10 - 15% mere vamer, vis det skulle være ønskeligt, men reelt er vi området ca. 225 til 300 grader, da vi arbejder med hvidmetal eller blandingslegeringer.
 
Ønsker man i dag at få forme, som kan tåle høje temperatur, hvad der ikke er nødvendig, så skal man i afdelingen, hvor tandlægen arbejder, nemlig støbning af guld til tænder, men den type dental gips / eller silicone, er meget specielle og ret kostbare.
 
Jeg vil ikke anbefale, at rode for meget rundt i alternativerne til det rigtige brugs silikone, og slet ikke vis man ønsker at få støb til sig selv, da må man ofre det rigtige silikone, og betale det det koster.
 
Sagt i den anledning her, jeg støber ikke mere, det kan ikke betale sig, vis det er prisen man vil holde nede, og slet ikke vis man kan købe udemærkede blink i Bilka til 6 stk. rustfaste til under en hund! men vil man eksperimentere og har en opfinder i maven, ja så skal støbeformene på overarbejde, så er glæden ved at lave sit eget stortWink
 
Mvh
P.K.
 
 
Til top
michael jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
taro

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 315
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér taro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 01:31
Nu betaler fiskeri med stang sig ret sjældent hvis man ser på udgifter til grej, transport mv. Men lysten og oplevelserne driver værket Big smile
 
Med det sagt så er det til alm hobbybrug.. Nogle specielle emner som irriterende altid er udsolgt når man skal bruge dem ( jigs hoveder i ca 15 g og billige lette pirke jeg fisker med et sted med meget bundhug. Mine yndlingsfarver og form til den type pirke er altid revet væk.). Da jeg har en stor mængde bly var det jeg tænke det ku bruges til noget fornuftigt. Smile
 
Men du nævner temp til 300 grader men da jeg skal støbe med rent bly er graderne på 327,46 helt præcist som smeltepunkt til det.? Vil fortrinsvis bruge de der transportable kogeplader du ved med en eller 2 plader på. Ærligt så ved jeg faktisk ikke helt hvad de kan varme det op på udover at det er over smeltepunktet for bly. Et skud i tågen uden at vide noget som helst så ved jeg ikke om man måske ku komme helt op på 400 grader i mindre mængder hvis man skruer helt op?
 
Men mht alternativer kan man få pakningssilikone der kan tåle helt op til omkring 325 grader og da det fåes i patroner som alm silikone og aldeles mere tilgængeligt i mit område ( slagelse ) var det jeg tænkte det nok ku bruges som alternativ. Lidt nemmere så man slipper for at blande. Prisen på sådan en patron ligger på ca 70 kr og er der ikke 700 ml i sådan en normal patron til silikone.? Men igen bare en tanke uden erfaring.
 
Har dog lige bestilt en mængde vare fra http://www.bleigussformen-shop.de/ men de har kun forme til de pirke og ville gerne lave nogle tilsvarende i blinkform. Den pris jeg lige har bestilt vare for ska der dælme støbes mange pirke og hoveder med før det kan løbe rundt. Men som sagt så er der lidt sjov ud af det os. Confused
 
Har kigget og søgt lidt efter en slags guide til gipsforme men det har ikke rigtig lykkedes mig endnu har kun kunnet finde til silikoneforme. Smile


Redigeret af taro - 29 Sep 2010 kl. 01:33
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 09:06
Den bedste silicone på markedet - efter min mening - får du her http://www.terapi-hobby.dk/C_WINDOWS_Skrivebord_Katalog-055.pdf kig nederst på siden.
Det er også den billigste.
 
Det er den røde silicone, den koster 297 kr. incl. moms for 1 kilo med hærder, og der er til adskillige forme, afhængig af størrelsen. Den er nem at arbejde med, hærdetiden er 1,5 time ved stuetemperatur (20 grader), så du kan nemt lave en form færdig på en dag.
 
Jeg har lavet mange forme af denne silicone, og jeg kunne ikke tænke mig at bruge andet.
 
Set fra et økonomisk synspunkt kan det aldrig betale sig, at fremstille sit eget grej, men det er fandeme sjovt - især når det virkerBig smile
 
Og glem så alt om gipsforme, det er noget skrammel, som du kun bliver træt af i længden.
 
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 10:19

Citat: taro

 Da jeg har en stor mængde bly var det jeg tænke det ku bruges til noget fornuftigt. Smile
 
 
Hej Michael
Hjemmestøbning lyder både hyggeligt og spændende, men hvis du også vil opføre dig fornuftigt, skulle Du skille dig af med dit bly ad rette kanaler, og en gang for alle finde et af de alternativer som i hvertfald ikke skader naturen Clap !! Det er sund fornuft og ikke ulovligt !
mvh
Heinz
Til top
Mads Gylling Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mkgylling

Tilmeldt:: 04 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mkgylling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 13:38
da jeg begyndte at støbe selv købte jeg mine forme herinde på123, og der er da sikkert nogen der har noget liggendeSmile
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 13:48
http://www.berashop.dk/
her kan du købe metal uden bly.
ellers er Remi Garders bog Siliconestøbning "bibelen"
Til top
michael jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
taro

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 315
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér taro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 22:26
Citat: Rådhede

Den bedste silicone på markedet - efter min mening - får du her http://www.terapi-hobby.dk/C_WINDOWS_Skrivebord_Katalog-055.pdf kig nederst på siden.
Det er også den billigste.
 
Det er den røde silicone, den koster 297 kr. incl. moms for 1 kilo med hærder, og der er til adskillige forme, afhængig af størrelsen. Den er nem at arbejde med, hærdetiden er 1,5 time ved stuetemperatur (20 grader), så du kan nemt lave en form færdig på en dag.
 
Jeg har lavet mange forme af denne silicone, og jeg kunne ikke tænke mig at bruge andet.
 
Set fra et økonomisk synspunkt kan det aldrig betale sig, at fremstille sit eget grej, men det er fandeme sjovt - især når det virkerBig smile
 
Og glem så alt om gipsforme, det er noget skrammel, som du kun bliver træt af i længden.
 
 
Er det den der varenummer 34-116 ? Men du skriver 1½ times hærdetid den er noget mere der står der? Smile

Vulkaniseringstid ca. 3 timer.

Fjern da forsigtigt formen og lad den efterhærde i 4-5

dage inden du støber første gang!

Til top
michael jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
taro

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 315
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér taro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 22:29
Citat: mkgylling

da jeg begyndte at støbe selv købte jeg mine forme herinde på123, og der er da sikkert nogen der har noget liggendeSmile
 
Hvis dovenskaben sku tage over hvem købte du af? Big smile
 
For det jeg egentlig mangler er en form til Trumf 28 g og til et andet blink dvs faktisk kun 2. Men måske er morskaben ved det så stor at jeg vil prøve selv med andre blink os. Wink
Til top
michael jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
taro

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 315
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér taro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 22:35
Citat: tackler

Citat: taro

 Da jeg har en stor mængde bly var det jeg tænke det ku bruges til noget fornuftigt. Smile
 
 
Hej Michael
Hjemmestøbning lyder både hyggeligt og spændende, men hvis du også vil opføre dig fornuftigt, skulle Du skille dig af med dit bly ad rette kanaler, og en gang for alle finde et af de alternativer som i hvertfald ikke skader naturen Clap !! Det er sund fornuft og ikke ulovligt !
mvh
Heinz
 
Jeg ved det godt.. Min samvittihed er faktisk sort som kul ved tanken om det rene bly. Men det er gratis og de steder jeg fisker ryger der let 5 agn på bundhug ved et par timers fiskeri på de gode dage ( Endnu en grund til IK at bruge bly) Men nærrigheden tar over der. Ouch Dog synes jeg os miljø bly osv blir en anelse for store i formen kontra tilsvarende vægt i bly. Der er meget strøm og det er vigtigt overfladen ikke er så stor og blinket så kompakt som muligt Smile
 
Men skal jeg støbe blink kommer jeg os til at blande noget tin eller andet i for at de ikke blir for bløde går jeg ud fra? Du eller andre sku vel ikke tilfældigvis kende en tommelfingerregel eller noget for blandingsforholdet? Smile
 
 


Redigeret af taro - 29 Sep 2010 kl. 22:36
Til top
Lars Henriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsH

Tilmeldt:: 04 Maj 2007
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 23:12
Et lille tip, når du skal lave en form til at hælde silikonen ned i: Byg siderne i legoklodser. Det er nemt og du får en støbeform med meget lige kanter. Udover at det bidrager lidt til æstetikken, så er klodserne meget nemme at arbejde med. Du kan efter min erfaring nøjes med at lave formen 5 mm bredere i hver side end det emne, du vil støbe. På den måde har du silicone til mange forme, hvis du køber en portion.
 
Iøvrigt skal de træklodser, du presser ned i silikonen, være næsten lige så store som selve formen for bedre stabilitet. Det er specielt en god idé, når man kører med smalle lange forme til kystblink.
Til top
michael jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
taro

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 315
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér taro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2010 kl. 23:16
Har godt set det Legoklodsetrick brugt.. Smart fundet på men mit ynglingslegetøj som barn var Lego så ved ik om jeg nænner at bruge dem Confused Men må se om ik jeg ka finde noget ukorrent klodseværk. For smart er det sku. Star 
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2010 kl. 06:01
Citat: taro

 
 
Er det den der varenummer 34-116 ? Men du skriver 1½ times hærdetid den er noget mere der står der? Smile

Vulkaniseringstid ca. 3 timer.

Fjern da forsigtigt formen og lad den efterhærde i 4-5

dage inden du støber første gang!

 
Jep, det er den og det er korrekt at vulkaniseringstiden er angivet til ca. 3 timer, men de sidste mange forme jeg har lavet er hærdet i løbet 1,5 time ved ca. 20-25 grader. Jeg hælder dog også hærder i på øjemål, og det kan godt forkorte hærdetiden en anelse - hvis du forstårWink
 
Mine tidsangivelser fritager selvsagt ikke andre i selv at læse vejledningen og følge denSmile
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2010 kl. 08:05
grunden til at jeg brugte hvidmetal var at vægtfylden er lavere end bly, dvs. blinket går meget bedre i vandet og det har en flot farve, lidt ståluld så skinner det fint, at det så er mere miljøvenligt end bly er jo fint.
en lille kasse til siliconen kan jo også laves i træ eller pap eller, det er jo også det med at eksperimentere der er det sjove, det er ihvertfald ikke for at spare penge du skal støbe.
Til top
Lars Henriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsH

Tilmeldt:: 04 Maj 2007
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2010 kl. 08:47
Michael,
Du kan sagtens gøre dem rene bagefter, så du kan lege videre Wink
Til top
michael jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
taro

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 315
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér taro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2010 kl. 11:53
Fandt den der guide på nettet til silikoneforme. Men hvorfor soder man formen til tilsidst? Forstår godt hvorfor når man skal gengive udskæringen til hvor man hælder materiale i. Men hvorfor sode det hele til sidst? Er det for det ikke ska hænge fast? Smile
Til top
Ivan Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ith1965

Tilmeldt:: 09 Apr 2008
Geografisk: Østfyn
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ith1965 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2010 kl. 12:21
Ja emnet løsner bedre når formane er sodet over et sterinlys først.
 
Man kan evt. tjekke min hjemmeside da jeg har lavet trin for trin-bekrivelser af silikoneformens tilblivelse. www.hansen-fisker.dk
 
Med venling hilsen
 
Ivan Hansen
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2010 kl. 12:38

Citat: taro

Fandt den der guide på nettet til silikoneforme. Men hvorfor soder man formen til tilsidst? Forstår godt hvorfor når man skal gengive udskæringen til hvor man hælder materiale i. Men hvorfor sode det hele til sidst? Er det for det ikke ska hænge fast? Smile

En omhyggelig sodning af formhalvdelene for hver 5. støbning giver en mere glat og ensartet overflade på blinket. Grafitpulver kan også bruges i stedet for sodning, men det kan være svært at skaffe efterhånden.

Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2010 kl. 14:41
Lidt om bly til fiskegrej
 
til dem der ikke har set dette før
 
/J
/J
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2010 kl. 14:59
Hehe pænt syge billeder med banker/ranker af glowperler og sildebly. Ser imponerende og meget skræmmende ud. Sikke en en omsætning grejbutikkerne har haft i nærheden med den bundbeklædning!

Redigeret af Swebbe - 30 Sep 2010 kl. 14:59
Til top
Mads Gylling Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mkgylling

Tilmeldt:: 04 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mkgylling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2010 kl. 16:13
Hej michael. jeg kan desværre ikke huske hvem jeg købte af, men prøv og spørg ud i forum og der er nogen der har noget liggende, det var det jeg gjorde.
Til top
Lars Henriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsH

Tilmeldt:: 04 Maj 2007
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2010 kl. 18:22
Hej Michael
 
Sodningen er iøvrigt noget, du bør gøre jævnligt. Det forhindrer slid på formen, da den store varmeoverførsel fra metallet til formen under støbningen kan få siliconen til at "klistre" til støbeemnet. Det er en god idé at gøre det hver gang man starten en støbning, idet formen skal varmes lidt op før den giver perfekte støbninger. De første par stykker kan godt være dårlige, men formen skal altså bare varmes op.
 
Pas iøvrigt på med, hvor stor en åbning, du laver fra tragten indtil blinket. Hellere lidt for lille end lidt for stor. Så kan man altid skære lidt ekstra ud, hvis støbningerne ikke bliver gode nok. Undgå at skære åbningen, så den kommer ud over fladerne på blinket. Hold dig så vidt muligt til kanterne. Ellers får du alt for meget slibearbejde. Det betyder også, at det ved mindre blink er bedst at lave åbningen i den tykkeste ende.
 
Iøvrigt: Det jeg skrev i går om størrelsen på silikonformen gælder for mindre blink a lá kystblink. Hvis du går op i størrelse og f.eks. vil lave 40 eller 60g pirke skal der være mere volumen i silikonen for at optage varmen fra det hærdende metal. Ellers tager det simpelt hen for lang tid for emnet at "stivne". 
 
Du kan afkøle en overophedet form under vandhanen. MEN pas på, den skal være helt tør, og jeg mener HELT tør, inden du støber igen, da kombinationen af vand og flydende varmt metal indeni en form kan medføre eksplosion!!
 
Det kan være, at alt det jeg har skrevet her står i den guide, du har læst, og så er jeg da ked af at spilde din tid. Men ellers: God fornøjelse.
 
Og til sidst: behøver jeg nævne behovet for god ventilation. Der kan være en hel del skidt, afhængig af hvilket metal du bruger, som afgiver kedelige gasser, når det opvarmes. 
Til top
michael jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
taro

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 315
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér taro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2010 kl. 19:25
Tak for svarene allesammen Smile
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres