Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skydehoved #6 - for nybegyndere

 Besvar Besvar
Forfatter
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Skydehoved #6 - for nybegyndere
    Sendt: 25 Sep 2010 kl. 13:55
Hej. Jeg er efterhånden blevet så gode venner med min #6 Shimano XTA, at jeg vil prøve et skydehoved på den. Men - jeg ved ikke ret meget om selv at lave et sådant. Man kan selvfølgelig købe et færdigt - men tanken om at få to skydehoveder ud af een DT line - den virker da ret interessant. Så - hvordan gør man - jo klipper den over på midten - men hvilken klasse DT line vælger man - er der forskel på flydende vs. intermediate og hvilken specific DT line kan anbefales til det (har kigget på Artisan pga prisen), hvorledes tilpasser man linen m.v. Er der nogen, der har lidt gode råd?
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Sep 2010 kl. 14:59
et godt udgangspunkt til en klasse 6 stang vil være en dt 8
montere et øje i den ene ende til et forfang , ingen grund til at klippe den på midten eller at køre linen på hjulet endnu
og så ud på græs
træk forfang og noget af linen ud gemmen øjerne resten ligger bare på græsset ved dine fødder, begynd med at kaste mens du giver lidt line af gangen ind til du finder den rigtige vægt , når du har den rigtige vægt, mærker du linen op ved dit topøje evt. kuglepind
træk noget line ind og prøv igen , hvis du ramme det samme punkt ( kuglepinds mærket ) så det ikke helt galt
jeg plejer så at klippe den ca. 30 cm længder
til evt. fin justering
det er den måde der virker bedst for mig
/Tommy
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Sep 2010 kl. 15:12
Hej - tak for svar. Lige et spg. - er det ikke klumpen der er forrest - eller er det den ene der er taperet. Som du beskriver det, så er det den tynde ende, der er forrest - eller er det kun indtil du finder korrekt længde/vægt - hvorefter du endevender linen.....eller??
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Sep 2010 kl. 15:30
den skal ikke vendes forfanget skal blive hvor det er
/Tommy
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Sep 2010 kl. 18:17
Hej Tommy. Tak for svar. Har du nogle liner/fabrikater du specielt kan anbefale til formålet?
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Sep 2010 kl. 19:18
det skydehovede der har været monteret flest gange er et gammelt cortland , det kan holde i mindst 100 år men der er mange billiger alternativer
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Sep 2010 kl. 19:26
Hejsa
 
Artisan er glimrende.
 
Dan-tackle er også gode.
 
Du skal nok vælge flydende.
 
Jeg ville nu nok vælge en klasse 7.
 
Du skal også huske at klippe den tynde spids af lige der, hvor den begynder at
blive tykkere.
 
Der laver du et øje v.h.a. acetone og knot sense-lim og fluebindetråd eller
limer et købt flettet loop på.
 
Nu kan du købe og montere et intermediate polyleader-forfang (trout) i dette øje og binde ca. 1 meter forfang i den anden ende
 
Så : klip spidsen, montér poly, påbind et stykke piberenser som flue,
ud på græsset og prøvekast som beskrevet og klip så den tykke ende
til sidst (men gerne en meter for lang)
Bind det til din skydeline og prøv igen, klip 20 cm, prøv igen o.s.v., indtil
den sidder lige i øjet Smile
 
Lav så et øje i den tykke del og bind din skydeline i det
 
Husk : Det er nemt at klippe, men ikke så nemt at klistre på igen Ouch
 
M.v.h.
Carsten
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Sep 2010 kl. 20:17
du kan jo også købe nogle billige skydehoveder... mener almas har loops adapted som skal sælges meget billigt... mener det er 150 kr. og det er da tit du kan finde nogle til en lignende pris
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Sep 2010 kl. 20:29

Hvis man køber et færdigt skydehoved - Loops Adapted eller et A. Jensen - skal man så stadigvæk tilpasse det, som hvis man køber en DT line - og på samme vis??

Til top
Henrik Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wilson_177 Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 358
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wilson_177 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Sep 2010 kl. 20:55
hej mads
 
ajensen skal du selv tilpasse mens loop,s er tilpasset
 
almas har dem til 150kr jeg har selv lige købt nogle.
 
 
mvh henrik
Til top
Nikolai Kaad Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nikolai Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Mariagerfjord, Randers, Djursland, Gudenåen og Mandalselven
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nikolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Sep 2010 kl. 22:29
Et andet godt bud er RIO´s skydehoveder fra Salmonfly
 
De koster kun 199,- i september måned - normalpris 249,-
 
Det er nogel super gode skydehoveder og de kommer i hhv. 14-16-18 gram
 
Til din #6 stang vil jeg mene at 14 gram burde passe godt.
 
Du skal bare montere løkker i enderne af skydehovedet, så er du klar. Jeg har haft stor fornøjelse af deres intermediate skydehoveder, som synker en smule under fiskeri. Men de skærer vinden rigtigt godt.
 
mvh
 
Nikolai
Til top
Allan Baadsgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ABP Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2006
Geografisk: Silkeborg/Midtjylland/mariager fjord/østjylland
Status: Offline
Beskeder: 192
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ABP Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Sep 2010 kl. 22:41
[QUOTE=wilson_177]hej mads
 
ajensen skal du selv tilpasse mens loop,s er tilpasset
 
almas har dem til 150kr jeg har selv lige købt nogle.
 
 
mvh henrik
[/QUOTE

Ikke hvis man køber de nye "short" skydehoveder!!
De er nemlig kun 9,3meter og har fine løkker i begge ender. Altså fiskeklar lige fra kassen. I #6 vejer de 14gram, og burde være ret nem for Mads at styreWink

Mvh Allan]
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres