Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Indbygning af kontravægt i håndtag

 Besvar Besvar
Forfatter
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Indbygning af kontravægt i håndtag
    Sendt: 19 Sep 2010 kl. 14:24
Er der nogen af jer, der har prøvet at indbygge kontravægt i håndtaget på en spinnestang, så balancen forbedres?

Er det noget, der er let at kaste sig i lag med for én, der har 12 tommelfingre som jeg?

Hvordan gør I?

Bo

Til top
rene vangsbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René v Avatar

Tilmeldt:: 14 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René v Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 14:40
Du kan evt bytte de nederste ringe ud med noget burl kork som vejer mere, eller gummi"kork", det vil ændre på det, da de vejer mere.
Men man skal nok prøve sig frem
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 15:25
Det kan nabefales. Jeg har gjort det og har ligeledes købt et sæt vægte til en anden stang som var beregnet til det, idet bundduppen kunne skrues af og en eller flere kontravægte sættes på inden bundduppen atter blev skruet i.
 
Her er billeder af min stang inden bunden blev samlet:
 
Der er et billede mere i samme stream som du kan vælge fra det første.
Resultatet er blevet så godt så jeg bare kan ærge mig over at jeg ikke gjorde det noget før.
 
Fremgangsmåden er at beslutte hvor meget kontravægt du vil have i. Spænd dit yndlingshjul på og balancer stangen på en kant, der hvor du vil have tyngdepunktet. Det er som regel et sted mellem bærehåndtaget foran hjulet og så der hvor din hånd holder stangen når du står og spinder ind.
Hæng så vægt i bunden af stangen ind til den er udbalanceret efter ønske. Vej den kontravægt du er nået frem til. I mit tilfælde med en meget toptung 11' Ironfeather m. trigger blev det 140 g inden jeg var tilfreds. Vil tro at det som regel er en del mindre som skal til.
 
Skær bundduppen af din stang uden at klingen kommer til skade. I mit tilfælde var det en ring af rustfri stål (tror jeg). Skær med en skarp klinge korken ren så du kan passe en ny bundup på. Burlkork eller gummikork er eksempler på hvad der kan bruges. Måske er du så dygtig at du kan få den gamle bunddup fri uden at ødelægge den. Så kan den jo genbruges.
Mål klingens indre diameter og skaf en stang kontravægt af lidt mindre diameter.
Messing, tin, hvidmetal, bly kan bruges. Den kan drejes, støbes eller hvad du nu kan komme til. Selv støbte jeg en i tin som var lidt for stor og uregelmæsig. Den sleb jeg så til en ganske pæn cylinder som passede ret godt.
Den limes i med silikone eller 2komp epoxy.
Ny bunddup limes på. Der skal tilpasses lidt på bunddup og kork men det er nemt at slibe og kan gøres rigtigt pænt. Helt på niveau med en ny stang.
Købte en færdig bunddup i Malmø da jeg allivele var inde i en fiskebutik der ovre.
Ellers kan du nemt lave en selv. Den indre diameter skal selvfølgelig passe til klingens ydre diameter + lidt spillerum.
 
God fornøjelse med det. Det er absolut umagen værd.
Hvis du har lyst at se hvordan min afbalancering er blevet kan vi træffes ved Sjællandsbroen. Du bruger vist også multihjul?
 
Ole
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 16:33
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2010 kl. 18:35
Hej Steen.

Den mulighed, som du viser, er også en mulighed, men jeg synes ikke, at det ser så pæn ud.

Hej Ole.

Der er ingen bunddup på min stang, som i øvrigt blev custum-bygget for ca 15 år siden af en Fibatube-klinge. Jeg vil dog prøve din løsning, dog uden bunddup, idet jeg hellere vil lave den afslutning på stangen, som der er nu, nemlig hårdt kork. Jeg har målt ud, at der skal 30-40 gram på stangen.

Og nej Ole. Stangen er ikke til multi!

Tak for hjælpen.

Bo
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2010 kl. 12:47
Bo, var det ikke dig som havde fået fat i en ABU Mörrum 10' triggerstang? Hvad bruger du så den til?
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Sep 2010 kl. 13:21
Hej Ole.
Jo jo, det var mig, der købte en ABU Mörrum triggerstang. Jeg har ikke brugt den endnu, men den skal da bruges til noget geddefiskeri med agn. Det var da planen!

Bo
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres