Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skarv i danske vandløb på Facebook

 Besvar Besvar
Forfatter
Mikkel Dyekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkeld Avatar

Tilmeldt:: 19 Apr 2004
Status: Offline
Beskeder: 141
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkeld Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Skarv i danske vandløb på Facebook
    Sendt: 10 Sep 2010 kl. 21:15
Jeg har oprettet en gruppe på Facebook der hedder "skarv i danske vandløb". http://www.facebook.com/home.php?#!/group.php?gid=116561828397322&ref=ts - eller søg på "skarv i danske vandløb" - og bliv medlem af gruppen, der selvfølgelig er helt åben.
 
Tanken er at alle (der er på Facebook selvfølgelig!) kan berette om skarv, observeret i åerne, måske ovenikøbet i færd med at fiske. Problemet mangler i høj grad dokumentation i Danmark. Der skal dokumentation til for at der kan tages hånd om problemet med alle de rette instanser i ryggen. Skriftlige beretninger er selvfølgelig gode, men helt "tungt" bliver det hvis der er fotos eller film med. Hold debatten kørende! alle argumenter er vekomne - også dem der synes at mene det modsatte af undertegnede: at skarven skal reguleres hårdere i Danmark end den bliver i øjeblikket!
HUSK: Skarven i sig selv som art er uskyldig! det er det alt-regulerende menneske der har skylden!
tight lines
Mikkel Dyekjær
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2010 kl. 08:01
Jeg syntes ideen er meget god, men om det giver noget som en facebook gruppe kan jeg godt betvivle, der er dog stadig mange der ikke er facebook bruger, og med alle disse grupper vil det nok drukne, men jeg har meldt mig til, lidt er bedre end intet. Jeg tror istedet hvis det skal virke, at der skal laves en side ala www.gyllebomben.dk
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2010 kl. 08:12
jeg talte med en erhvervsfisker fornylig som mente at grunden til at der ikke er mange havørreder i år bl.a er på grund af at skarven har været nødt til at fiske i åerne da det har været isvinter.
men der bliver vist foretaget reguleringer af arten af orinotologer og lad endelig dem gøre det, at tillade jagt på en så skudstærk fugl håber jeg ikke sker.
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2010 kl. 08:50
Jeg skal lige have helt på plads: Er skarven ikke stadigvæk på EU´s fuglebeskyttelsesdirektiv og kan dermed ikke få jagttid men kan kun udsættes for såkaldt regulering - og dette skal egentligt foregå i nærhed af faststående fiskeredskaber?
Der er cirka 35000 par(Dette tal er faldende) og der bliver nedlagt omkring 4000 stk årligt.
 Hvor meget er " skarven skal reguleres hårdere i Danmark end den bliver i øjeblikket!"??
Hvad er det helt præcist formålet med at nedlægge/regulere hårdere på en iflg EU truet fugleart eller for dens sags skyld at kortlægge deres færden i de ferske vande?
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2010 kl. 09:36
http://www.ulnits.dk/artikler/skarven.htm Her kan du læse lidt om grunden, skarven har fra  udelukkende at færdes ved de ydre kyststrækninger, nu pga deres store antal begyndt at tage for sig ved åer og søer. En fisk, som Stallingen er i en skræmmende tilbagegang, dette skyldes bla Skarven, som denne vinter har taget godt af bestanden(heldigt at disse hårde vintre kun er der ca hver 14 år).
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2010 kl. 10:39
Så vi skal udrydde eller bekæmpe en enkelt fugleart med begrundelsen i at den ødelægger stalling eller ørredbestanden uden hensyn til resten af økosystemet??
En fugl som havørnen, skarvens naturlige fjende No. 1 er i fremgang og i Lille Vildmose og ved Brændegård Sø på Fyn kan der ses markante fald i skarvbestanden når der flytter ynglende havørne ind i området. Måske skulle vi fremme havørne bestanden i stedet?
Er det Fiskehejren og Isfuglen der skal udryddes/bekæmpes når kampen mod skarven er vundet???? Eller måske odderen??
Det er ret problematisk at beskylde en enkelt art på baggrund af EEN artikel der ikke engang anvender kildeanvisninger men blot påpeger at "adskillige undersøgelser dokumenterer at skarven er en hård belastning for vore fiskebestande"
Der må noget tungere til end det pjat Ulnits nævner men ikke dokumenterer.
Skarv bestanden ER forøvrigt faldende. http://www.dmu.dk/fileadmin/Attachments/SkarvTabeltilVIBIhjmside2009Vers1.pdf
Til top
bo madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
botage Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 321
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér botage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2010 kl. 11:49
enig i at der skal tungere argumenter til, det er jo en flot og historisk fugl og efter totalfredning er den jo blevet talrigere ligesom svanen.
den største trussel for fiskebestandene er mennesket.Clown
Til top
Henrik Konradsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Konradhen

Tilmeldt:: 22 Maj 2004
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Konradhen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2010 kl. 17:41
Citat: limfjord

Jeg syntes ideen er meget god, men om det giver noget som en facebook gruppe kan jeg godt betvivle, der er dog stadig mange der ikke er facebook bruger, og med alle disse grupper vil det nok drukne, men jeg har meldt mig til, lidt er bedre end intet. Jeg tror istedet hvis det skal virke, at der skal laves en side ala www.gyllebomben.dk


Forkert link til Gyllebomben-DK. www.gyllebomben.mono.net


En sulten skarv


Skarv tæt på at udrydde stallingen

Stallingen er tæt på at være uddød i Gudenåen mellem Tørring og Voervadsbro. Skarven bliver mistænkt for at være skurken, der har tømt åen for fisken.

Skarv æder fiskeyngel for millioner

Kulden betyder nu, at flere åer er næsten tomme for fisk.
Det er skarven, som støvsuger vandløbene, fordi dens normale spisesteder er frosset til.








Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2010 kl. 23:10
Kære alle på tråden,
Jeg har været med til en del af el-befiskningen af øvre Gudenå. Det var DTU Aqua ved biolog Jan Nielsen, som er landets ubetingede største kapasitet indenfor sit felt, der forestod befiskningen sammen med medlemmer fra lokale foreninger ved åen.
 Til radioen blev jeg interviewet om tilbagegangen af stallingen og jeg kunne fortælle, at på de strækninger hvor der var blevet el-befisket, og det var gydestryg, var der blevet fanget ti stallinger. Jeg er nødt til at understrege, at jeg ikke har den faglige kapasitet til at konkludere andet end, at det var meget få stallinger som blev fanget, men der også ligger det i det, at stallingerne ikke opholder sig på gydebankerne ret længe efter de er blevet klækket. Så billedet af det reele antal stallinger vil givetvis være højere, hvis der var blevet elfisket på de dybe partier af åen også.  Så det man kan sige om "undersøgelsen" er, at antallet af stallinger er meget lav. Derfor har Jan Nielsen også udtalt, at han synes det er en rigtig god ide, at man pt. freder stallingen i de vandløb hvor bestanden er stærk på retur og hver gydemoden stallingen er vigtig for at bestanden kan komme på fode igen. Men jeg undertreger altså, at el-befiskningen IKKE er nogen egentlig undersøgelse og det iøvrigt er DTU Aqua der har den faglige viden og vil kunne komme med en valid konklussion.

DTU Aqua vil  forøvrigt gerne lave en egentlig undersøgelse på hvad der er sket med stallingen i de danske vandløb og hvad der kan være årsagen til det stærkt reducerede antal. Herunder hvor stor påvirkning skarv og odder har på  bestanden.

Min helt personlige teori, og det er en teori, er at skarven er en meget stor synder. Vi kan se på vores fangster i åen, at nedgangen i fiskeriet efter stallinger, er kommet  gradvis som skarven er blevet en hyppiger pg hyppiger gæst ved åen. De seneste år har vi haft to store flokke skarv til at fiske i åen. Ligeledes har vi også skarv om sommeren nu. Så det er et stort antal fisk der bliver spist af skarven. Det er et faktum. Det er også et faktum, at i flere tyske og østrigske floder, har skarven helt tømt vandløbet over en vinter.

Det er også et faktum, at vi i vores foreningen (Skanderborg Sportsfiskerforening) før i tiden har kunnet fange 20-25 stallinger på hver fisketur. I år har vi fanget godt et dusin på sæsonen indtil videre. Vi er 54 medlemmer !

Skarven skal naturligvis ikke udrydes, men dens antal er stor og bør visse steder begrænses. Jeg har læst at der er ca 40.000 ynglende par (nogle har et lidt mindre tal) men om vinteren er der godt 200.000 skarv i landet. Jeg har altså svært ved at kunne se at vi har med en truet fugl at gøre. Fuglen  spiser 200-700 gram fisk pr. dag (helst fisk på ca. 20 cm.) og så er det ikke svært at forestille sig hvad det har af indflydelse på en fiskebestand, når alle disse fugle skal finde deres føde i de strømmende vande i en is-vinter !
Læs evt. denne her skarvforvaltningsplan. Danmarks Sportsfiskerforbund har været meget aktive for, at Skov - Og Naturstyrelsen nu har tilladt reduktion af skarv, hvis fuglen er til fare for visse laksefisk. herunder  laks, snæbel og stalling. Stallingen er forøvrigt kommet på "rødlisten" over fisk der er truede.
http://www.skovognatur.dk/Udgivelser/2009/Skarvforvaltningsplan.htm

Venlig hilsen
Niels Åge Skovbo
Århus
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 09:36
Ja, ja så vedtager vi det er skarven, så vil jeg gerne vide om det er komplot at DMU ikke direkte nævner fuglen i deres Rødlistevurdering???
http://www2.dmu.dk/1_Om_DMU/2_Tvaer-funk/3_fdc_bio/projekter/redlist/data.asp?ID=10044&gruppeID=12
"Årsagen er ikke klarlagt", og de 30 % nedgang i stallingbestanden kan jo så KUN skyldes skarven, da der ikke er påvist andre årsager eller for dens sags skyld at det vitterligt ER skaven der er skyld i nedgangen jf. http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/F58B510C-0DA1-48C7-912A-7CB5C5F5EBF3/0/Skarvforvaltningsplan.pdf

I er også nødt til at indlede en større hetz på odderen da den jo er mere udbredt geografisk men ikke i antal, dette kompenserer den dog glimrende ved at at skulle indtage op til et helt kilo fisk hver eneste dag året rundt modsat skarven som kun indtager sit maksimale gram fisk i yngleperioden.
 Sæt igen, venner!!! Få nu resten naturen ryddet af vejen så der kan komme flere fisk!!!!
Til top
Mikkel Dyekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkeld Avatar

Tilmeldt:: 19 Apr 2004
Status: Offline
Beskeder: 141
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkeld Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 12:18
Citat: TBH

Ja, ja så vedtager vi det er skarven, så vil jeg gerne vide om det er komplot at DMU ikke direkte nævner fuglen i deres Rødlistevurdering???
http://www2.dmu.dk/1_Om_DMU/2_Tvaer-funk/3_fdc_bio/projekter/redlist/data.asp?ID=10044&gruppeID=12
"Årsagen er ikke klarlagt", og de 30 % nedgang i stallingbestanden kan jo så KUN skyldes skarven, da der ikke er påvist andre årsager eller for dens sags skyld at det vitterligt ER skaven der er skyld i nedgangen jf. http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/F58B510C-0DA1-48C7-912A-7CB5C5F5EBF3/0/Skarvforvaltningsplan.pdf

I er også nødt til at indlede en større hetz på odderen da den jo er mere udbredt geografisk men ikke i antal, dette kompenserer den dog glimrende ved at at skulle indtage op til et helt kilo fisk hver eneste dag året rundt modsat skarven som kun indtager sit maksimale gram fisk i yngleperioden.
 Sæt igen, venner!!! Få nu resten naturen ryddet af vejen så der kan komme flere fisk!!!!
Til top
Mikkel Dyekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkeld Avatar

Tilmeldt:: 19 Apr 2004
Status: Offline
Beskeder: 141
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkeld Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 12:29
Ja, ja så vedtager vi det er skarven, så vil jeg gerne vide om det er komplot at DMU ikke direkte nævner fuglen i deres Rødlistevurdering???

"Årsagen er ikke klarlagt", og de 30 % nedgang i stallingbestanden kan jo så KUN skyldes skarven, da der ikke er påvist andre årsager eller for dens sags skyld at det vitterligt ER skaven der er skyld i nedgangen jf.
@Tom
her rammer du lige plet med meningen med FB gruppen: at få dokumenteret problemet! det mangler i høj grad! se michael Larsens indlæg på FB - det er DET der skal til!
@ Carsten
 At det kan gøres bedre via en reel hjemmeside er sikkert helt rigtigt. Fordelen ved FB er at den stort set kan passe sig selv. Andre med mere web indsigt skal være mere end velkomne til at bygge en side der kan mere. jeg har ikke tid og evner til det! Jeg er bare desperat for at der skal ske noget!! 
 
spred FB siden til alle der har interesse for balance i naturen og lad den SAGLIGE debat køre! (for god ordens skyld: jeg mener ikke at den foreløbige debat her på forum er usaglig - tværtimod!)
 
mvh
 
Mikkel
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 13:53
Årsag ikke klart er på biolog sprog = en fugl, ingen i DK tør sige DOF imod for så går det folk ilde!!!
 
Ok det er overdrevet, men det er påfaldende at der i tyskland findes kæmpe problemer med skarv og det har der været i de sidste 20 år, i DK er biologerne kun lige akkurat begyndt at undersøge skarvens predation på ørred i ferskvand......
 
Skarve-bestanden kunne snildt reduceres til 10.000 ynglenede par uden at komme under pres igen. Så spiller vi også for at de dør af sult om vinteren.
 
Havørnene spiser ligeså gerne ænder som skarv, så det kommer ikke til at true deres fødeklider om man gør noget så fornuftigt som at reducere skarven.
 
Det største problem er at de 3500 medlemmmer at DOF diktere hvad biologerne mener om fugle, og DOF vil have fleste muligt fugle, no matter what. Flere = bedre er vist deres ret konsekvente tankegang, af en smårabiat dyrefrelser forening. Dene vinter var de ret sure over at nogen få grågæs i Utterselv mose blev kørt ned og døde. Bestanden i Stor-kbh er på 5500 par så det ingen trussel mod bestanden, men alligevel ville de have kbh-kommune til at lave trafik-dæmpende foranstaltninger for at undgå nogen få fugles død.
 
Dette er mentaliten hos de folk der BESTEMMER over DK fugle forvaltning, vi for en lang og sej kamp, for vores fisk......
 
Desuden er der spørgsmålet om hvem der skal betale for fremtidens nedskydninger af skarven, haglpatroner er jo ikke billige. Det er tossegodt at tro biologerne kan finde ud af smøre olie på nok æg til at det virker. Det er kun jægerne der kan bruges i denne sammenhæng, jeg synes faktisk at fisketegnsmidlerne brude brugs til at betale jægerne for at nedskyde den fugl.
 
Der er jo reelt set ikke nogen grund til at lave nye gydepladser og restaurere vandløb når skarven æder alt alligevel. Det er der først når skarven er skudt, når så skarven er skudt så bruger vi fisketegnsmidlerne på at fange garn-banditterne, og så er der så mange ørred at vi ikke ved hvad vi skal bruge alle vores udsætnings kroner til.........
 
oven stående kan godt virke lidt overdrevet, men tag et par andre briller på og læs det igen så ser du at det er baseret på virkeligheden som en lystfisker ser det, når han går derude med sin fiskestang.
 
Det er i øverigt nemt at fastslå at skarvens hovedføde på kysten er issinger? Ja issingerne er den talrigeste fisk på kysten. Det betyder jo altså ikke at den i apil, maj og juni ikke æder en voldsom procentdel af antallet af ørred. Det bliver jo altid fremført at når man undersøger hvad skarv æder på kysten så spiser de flest issing. At de æder mange issing er vel ret beset dybt ligegyldigt når de formentligt æder 50% af alle smolt de overlever turen ned af åen og kommer ud i havet.
 
Den dag vi får tysketilstande skal vi ikke regne med at fugle-folkene gider være med til at betale for når fiskebestande.
 
Endnu et eksempel, i England er den mest fiskede fisk i ferskvand, karpen, hvorfor ja efter at skarven åd alle skallerne, blev lystfiskerne jo nødt til at fiske efter karper, hvis de godt kunne lide at fange noget. Sandheden er at i England
gjorde man heller ikke noget og så ødelagde skarven det mest populære ferskvandsfiskeri i havde....... Ønkser vi det skal sket med ørreden i DANMARK nej vel.
 
Hvad kan vi så gøre, tja fylde nettet med skræk historie om hvad der er sket og vil ske, i en grad så at det går hen og bliver sandheden når man skal google ordet skarv......... DSF gør vel intet ud over at elske DOF og DN(og alle ved at de 2 ikke er venner af fisk og lystfiskere)
Til top
Thomas Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ThomasS

Tilmeldt:: 04 Aug 2008
Geografisk: Kysterne omkring Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThomasS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 14:40
Citat: TBH

Så vi skal udrydde eller bekæmpe en enkelt fugleart med begrundelsen i at den ødelægger stalling eller ørredbestanden uden hensyn til resten af økosystemet??
En fugl som havørnen, skarvens naturlige fjende No. 1 er i fremgang og i Lille Vildmose og ved Brændegård Sø på Fyn kan der ses markante fald i skarvbestanden når der flytter ynglende havørne ind i området. Måske skulle vi fremme havørne bestanden i stedet?
Er det Fiskehejren og Isfuglen der skal udryddes/bekæmpes når kampen mod skarven er vundet???? Eller måske odderen??
Det er ret problematisk at beskylde en enkelt art på baggrund af EEN artikel der ikke engang anvender kildeanvisninger men blot påpeger at "adskillige undersøgelser dokumenterer at skarven er en hård belastning for vore fiskebestande"
Der må noget tungere til end det pjat Ulnits nævner men ikke dokumenterer.
Skarv bestanden ER forøvrigt faldende. http://www.dmu.dk/fileadmin/Attachments/SkarvTabeltilVIBIhjmside2009Vers1.pdf
Ja, her har vi så et rigtigt jura-problem. Fiskene beskyttes i vid udstrækning af habitatsdirektivet og der findes vist også et direktiv, der retter sig direkte mod vandrefisk. Dette står så pludseligt over for Fuglebeskyttelsesdirektivet. Så hvad skal have forrang. Vi kan jo ikke både beskytte vandrefiskene og skarven. Det er åbenbart enten eller.
 
mvh
 
Thomas
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 19:08
Det er voldsomt komplekst dette her med skarven, specielt når vi som fiskere føler at den fanger "vores" fisk!!!!
Det er fair nok at prøve FB-gruppe den til større dokumentation, det har jeg respekt for. Jeg tror bare ikke rigtigt vi som rekreative fiskere kan dokumentere et problem der kan bruges sagligt i den offentlige debat.
 Vi er inhabile qua den - negative - holdning vi har til skarven.
Til top
Mikkel Dyekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkeld Avatar

Tilmeldt:: 19 Apr 2004
Status: Offline
Beskeder: 141
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkeld Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 20:17
Det er voldsomt komplekst dette her med skarven, specielt når vi som fiskere føler at den fanger "vores" fisk!!!!
Det er fair nok at prøve FB-gruppe den til større dokumentation, det har jeg respekt for. Jeg tror bare ikke rigtigt vi som rekreative fiskere kan dokumentere et problem der kan bruges sagligt i den offentlige debat.
 Vi er inhabile qua den - negative - holdning vi har til skarven.

Tom, du har fuldstændig ret - og lige netop derfor er det vigtigt at dokumentationen og argumenterne i sidste ende er helt nøgterne og renset for lystfiskeres ofte lidt for følelsesladede retorik i sagen. Kolde facts med sikre beviser er det der holder i retten. Der er lang vej, men det er der vi skal hen...
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2010 kl. 21:07
Kære alle på tråden.
De fleste biologer jeg taler med, incl. dem på DSF, har en klar fornemmelse af, at skarven er meget håd ved vores ferkvandsfisk. Det er fakta, og de bør dog qua deres uddannelse vide noget om sagen.

På DTU Aqua, er de naturligvis ikke skråsikre, for de har ikke valide undersøgelser der påviser at teorien om skarven som predator i ferske vande, kan være en stor trusel mod fiskebestanden. Har de påstande som de ikke kan dokumenter, får de naturligvis balade med DOF og andre organisationer, som helst ser en ureguleret skarvbestand. Et er hvad de kan have af teorier, noget andet er hvad de kan dokumenterer ved en valid undersøgelse.

Det er derfor glædeligt, at der sikkert nu kommer en undersøgelse, som skal klarlægge problemet med stallingen og predatorer som skarv og odder.

Et er dog sikkert og det er, at vi lystfiskere som tidliger har kunnet fange mange og flotte stallinger i bl.a øvre Gudenå, nu faktisk ikke kan fange bare en enkelt lille fisk på et helt år.

Vi kommer meget ofte ved åen, og vi har kunnet iagttage, at skarven er blevet mere og mere talrig. Har set store flokke fiske sig vej ned af åen. Ivrigt fiskende. Vi ved at stallingen ikke gemmer sig under brink og skjul, som bækørreden. Vi ved at stallingen stiller sig i flokke i deres høl. Vi ved at de bliver stående, selv når der har været fisket på dem. Vi ved at de er et ekstremt let bytte for netop skarven.

Tom Bak Hansen. Jeg har respekt for at du har en anden holdningen ifh.t skarven og dens negative indflydelse på bl.a stallinger. Du stiller relevante spørgsmål, men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad du har af teorier for hvad der er sket med stallingerne over HELE landet. Vi er nogle stykker som mener det er skarven, som er en af de store syndere, men hvad tror du ?

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo
Århus
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2010 kl. 06:08
Hej Niels,
Jeg er nok ikke så langt fra alle andre fluefiskeres holdning til skarven som så mange andre men påpeger blot at der vitterligt er tale om en fiskeart som har været i tilbagegang i de seneste 10 år. Noget der er mange flere årsager til end blot en enkelt fugleart. Sådan noget som fosforudvaskningen er nok en større faktor end skarven da stallingen er yderst følsom -mere end ørreden så vidt jeg har forstået - lige på det punkt.
Men hetz endelige skarven og fjern fokus fra nogle af de andre faktorer. Nej undskyld, hvis det var SÅ ensidigt så var det klarlagt forlængst, mener jeg......
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2010 kl. 10:04
De observationer I søger findes der faktisk nok allerede i DOF Basen. DOF basen er  DOFs sted hvor de registrere observationer af fugle, denne base har ry for at være pålidelig, så hvis man sætter sig ned og i DOF Basen finde at fouragernde skarver i ferskvand bliver indberettet oftere og oftere så har man noget at kunne have sin påstand i. Man har ikke nok til at få skarven skudt, men der er nok til at man kan tvinge "biologerne" til at undersøge effekten af skarvens predation på vores ferskvandsfisk.

DTU aqua er faktisk i gang med mindst et større forsøg, hvor der som en del af forsøget undersøges fuglenes predation på sø ørred. De rygter jeg har hørt fra dette forsøg er stygge....... meget stygge. Gedderne når næsten ikke at få del i nogen af de udtrukne smolt, skarv og hejre har æde dem inden gedderne. Gedde skulle står for ca 5 % hejre og skarv for 95% og der var måske en ud af 20 fisk der overleverede i de 4 uger som en radiosender virker.....
Til top
søren jessen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fluebøssen

Tilmeldt:: 06 Apr 2005
Geografisk: sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fluebøssen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2010 kl. 10:04
Skarv er ikke mere skudstærke end andre søfugle. Skyder mellem 50 og 80 skarv i løbet af efteråret, røget skarvbryst med peberrodssalat er god mad.
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2010 kl. 10:12
Som nabo til en af landets største skarvkolonier - har man er helt særligt (og ikke spec. kærligt) forhold til denne fugl. 
 
Uanset hvliket forhold man har til kræet - er det et faktum at skarverne i og omkring Esrum Sø - skal have noget af æde, og alt efter hvor man søger info, spiser en voksen skarv 400 - 500 gram fisk om dagen. 
 
Når den danske bestand er i top - består den af ca 40.000 ynglepar (altså 80.000 voksne fugle) som altså skal have 30 - 40.000 kg. fisk om dagen. Desuden skal der i ynglesæsonen opfødes måske 80 - 100.000 unger - som efterhånden æder samme mængde, som de voksne, så skal der i sæsonen skaffes 75 - 80 tons fisk om dagen !
 
Jeg er helt klar over, at mange skarver delvis foragèrer i havet - men ved at sætte sig stille og roligt ned ved en sjællandsk sø - kan man iagttage skarvens fiskeri på nært hold. Mine personlige iagttagelser bekræfter antagelsen om, at skarven i sine fangstforsøg kun har held 1 af 2-3 gange den "angriber". Dvs ikke sjældent nappes en fisk - men den tabes, undslipper osv - men kan meget vel være så skadet at den ikke overlever. Tillader vi os derfor blot at antage - at ligeså mange fisk der ædes - ligeså mange skades/dør - så når vi nogle uhyggelige tal - og den danske natur skal producere 150 - 160 tons fisk om dagen alene til skarven.
 
Ved Esrum Sø ædes overvejende de gængse ferskvandsfisk - først og fremmest aborre, men også skaller, brasen og ål må holde for.
 
Så skarven æder ikke mine fisk Tom - den æder og skader bare en allerhelvedes masse fisk og derfor 'fylder' den voldsomt i folks bevidsthed som noget negativt.
 
Skarven er set i det store perspektiv en synder af overkommelig art - dens hærgen genopretter naturen forholdsvis hurtigt - både fiskebestand og skovskader (prøv lige at snak med en skovejer med bare 50 - 100 reder !) men på den korte bane er den en bekostelig fætter at have på kost.
 
mvh
Heinz
 
   


Redigeret af tackler - 13 Sep 2010 kl. 10:39
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2010 kl. 10:48
Hej Tom,
Teorien med fosfor i vandløbene har været oppe at vende mange gange. Men iflg. de biologer jeg har talt med, så var fosforduslippet betydeligt højere i "gamle" dage hvor rensningsanlægene ikke rensede så godt som i idag. Men den gang i "gamle" dage, hvor der beviseligt var et langt højere indhold af fosfor i vandløbene, der havde stallingen intet besvær med at kunne reproducere sig. Så den teori er efter alt at dømme ikke brugbar. Jeg tænker især på dit eget fiskevand, du bor i Tørring og netop øvre Gudenå var tidliger aftager af store mængde spillevand fra bl.a Aale by, Brædstrup mv.  Og netop ved Tørring og Uldum kær var der ekstremt mange stallinger. Det er der ikke mere !

En anden ting er også, at stallingen ikke kræver nær så gode gydebanker som ørreden. Den benytter kun 2-3 centimeter af det øverste gruslag og er således ikke generet af sandvandring, som "lukker" ilten ud af gruset. Iøvrigt så gyder stallingen på et tidspunkt, hvor der ikke er megen flom og fiskens æg klækker efter få uger i gruset. Endvidere så gyder stallingen mange flere æg end ørreden og er således ekstrem fertil og kan hurtigt genopbygge engod fiskebestand. Er set ved Grindsted Å.

Så jeg eftersøger flere forslag fra dig til hvad der kan skyldes tilbagegangen af f.eks stalling, hvis det da ikke lige præcis er skarv og til deles odderen der bærer skylden.

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo
Århus

Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2010 kl. 11:25
Niels, det vil sige det bundne fosfor som netop nu er et af de største miljømæssige problemer i diverse vandrestriktiver, miljøplaner og deslige hermed er fritaget for mistanke????
Hvad fanden skal vi så med dem hvis det er skarven der bærer skylden alene for tilbagegangen???
De 32 stallinger jeg har taget på en enkelt tur på HSF dagkort stykket ml Åle og Rask Mølle her for fjorten dage siden sendte ikke umiddelbart et signal om et problem på det stykke du nævner. Men der kan jo være der er kommet en forbi igen med et par mælkejunger og udsat fisk?
Stallingen har jo egentlig ikke noget at gøre i et østvendt vandløb??


Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2010 kl. 12:02
Hej Tom,
Jeg skriver blot hvad jeg er blevet oplyst af biologerne.Må gå ud fra at de ved noget om fosfor og dets indvirkning på f.eks Gudenåen. Har heller ikke set noget specifikt omkring problemet med fosfor i netop gudenåen, og jeg har enddog læst meget om netop vandmiljøet i åen. Men hvis du ved noget som vi andre på sitet ikke er bevist omkring, vil vi mægtig gerne vide det. Evt. med link.

Og så tillykke med den flotte fangst af stallinger i Gudenåen. Jeg er helt sikkert på, at Horsens Og Omegns Sportsfiskerforening bliver enddog meget glad for din beretning om alle de flotte stallinger. Der må klart være en rekord fangst igennem de senetse år. Jeg har  god kontakt til netop denne forening, hvis fiskevand du har fisket på, og de har bestemt ikke været glade for den meget lave bestand af stallinger på netop deres vand. De har oplevet en stor nedgang i bestanden. - Og jeg kan iøvrigt fortælle dig, at de ingenlunde har været forbi med mælkejunger og udsat stallinger Smile

Iøvrigt har du ret. Stallingen har kun været i Gudenåen systemmet i godt firs år (80). Så ja, du kan da have ret i, at den ikke er hjemmehørende her. Men jeg tror dog ikke at dine synspunkter spreder glæde blandt de lystfiskere, som har deres gang ved åen og nyder netop fiskeriet på stallingen.

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo
Århus


Redigeret af niels åge skovbo - 13 Sep 2010 kl. 15:16
Til top
Mikkel Dyekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkeld Avatar

Tilmeldt:: 19 Apr 2004
Status: Offline
Beskeder: 141
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkeld Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2010 kl. 09:12
lyder da helt utroligt med en sådan stalling fangst! Man kunne jo spekulere i hvad der evt får fiskene til at være talrige på en koncentreret strækning af åen, når den er så skræmmende fåtallig de fleste andre steder - hvor der plejer at være mange? var det 32 større stallinger? Vi ved jo at stallinger trækker en del rundt i åen!
 
mvh
 
Mikkel Dyekjær
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Sep 2010 kl. 09:44
Jeg var bare enormt heldig tror jeg, har hørt flere steder at det nærmest ikke kunne passe. Der var masser af fluer/liv på overfladen og det tog altså også alle døgnets lyse timer.
Heeeeeeelt klart årets bedste dag med fluestangen.
Til top
Mikkel Dyekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkeld Avatar

Tilmeldt:: 19 Apr 2004
Status: Offline
Beskeder: 141
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkeld Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2010 kl. 09:27
det lyder nu lidt fantastisk at du fanger 32 stallinger på en dag, når undertegnede og adskillige andre virkelig hardcore tørflue/stalling-freaks ikke har fanget en eneste stalling i Gudenåen over 20 cm på en hel sæson.. så heldig - det har du godt nok været!!
mvh
Mikkel
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2010 kl. 09:32
Mikkel - Dobbeltsyn er en grim lidelse og kan forekomme i alle aldre !
Geek
Til top
Mikkel Dyekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkeld Avatar

Tilmeldt:: 19 Apr 2004
Status: Offline
Beskeder: 141
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkeld Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2010 kl. 15:23
Heinz, det sagde du! ikke jegWink
Til top
Mikkel Dyekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkeld Avatar

Tilmeldt:: 19 Apr 2004
Status: Offline
Beskeder: 141
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkeld Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Sep 2010 kl. 18:03
join us! Handshake vi er 42 i gruppen og burde være flere! det er en lille, men vigtig brik i spillet om åernes fremtid - og når/hvis kulden og den hårde frost kommer er det yderst aktuelt!
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2010 kl. 16:40
Mikkel, så lad være med at tro på mig.
Jeg tror f.eks. heller ikke på det er skarvens skyld alene at blåmændene åbenbart er væk fra Gudenåen.
Til top
Mikkel Dyekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkeld Avatar

Tilmeldt:: 19 Apr 2004
Status: Offline
Beskeder: 141
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkeld Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Okt 2010 kl. 13:39
nej, odderen som er gået meget frem har sikkert også sin andel af skylden - men den kan vi nok ikke få lov at regulere - og det bør vi heller ikke da den ER hjemmehørende i åen i det antal den er der - modsat skarven!
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres