Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Havgrej valg af godt allround sæt?

 Besvar Besvar
Forfatter
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Havgrej valg af godt allround sæt?
    Sendt: 24 Aug 2010 kl. 02:37
Jeg overvejer lidt at sammensætte mig et godt gedigent sæt til kutterture primært i første omgang på vestkysten af Danmark, men evt. også senere hen til andre ture og farvande (dog ikke umiddelbart noget vildt tropisk lige foreløbigt).

Jeg har læst og kigget en del rundt på anbefalinger og gode tilbud mm. og er vist efterhånden kommet frem til følgende:

Stang: Grey's Siege (Edge) 24 lb. - http://lystfisk.dk/default.asp?pageload=serievis&gruppeID=52&serieID=828&vareID=10510

Hjul: Daiwa Saltist 40H - http://www.almas.dk/shop/shop/product/show_product.asp?Product_ID=1426&GroupID=5&SubGroupID=11&Sub1GroupID=12&menu=3&submenu=0&lang=da&search=&pageindex=1

Eller

Shimano TLD-20 2 Speed - http://www.korsholm.dk/fiskeri/produkt.html?tx_&tx_ttproducts_pi1[product]=26103

Lyder det ikke som et fornuftigt sæt uanset hjul? Og hvilket hjul ville i så evt. vælge, prisen er jo næsten ens lige nu. Jeg overvejer lidt at bruge hjulet til noget mallefiskeri hvis det bliver aktuelt senere. Men måske begge disse er en smule overkill til den form for fiskeri.

Hvad skal man gå efter af line og har i evt. andre bud på bedre/billigere alternativer til de ting jeg selv har gravet frem?

Man kunne jo også spare lidt på grejet for en gangs skyld og måske lave et sæt af:

Ron T. Kamikaze Boat 20 lb. - http://lystfisk.dk/default.asp?pageload=serievis&gruppeID=52&serieID=604

+

Shimano TLD20 - http://www.korsholm.dk/fiskeri/produkt.html?tx_ttproducts_pi1[backPID]=1918&tx_ttproducts_pi1[product]=14931&cHash=8580b2fa90f139d79f345bf9ee5a63bb

Det er immervæk halv pris af det andet - Hvad siger i? Hvad er nødvendigt, hvis man vil have et ok sæt til danske forhold, som holder i mange år fremover uden ballade?


Redigeret af Swebbe - 24 Aug 2010 kl. 03:05
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2010 kl. 06:15
Vil anbefale dig at gå efter grej fra Penn, det har jeg god erfaring med og kan kun anbefales - det holder!
 
Søg på google efter en 30lbs Penn nevercrack stang og et Penn hjul - eks Pen 320Gti, så er du godt kørende til langt det meste havfiskeri på vestkysten.  Der findes flere modeller men de fleste er god kvalitet og ønsker du en stang for livet så gå efter en Penn WFT 68 North i 30Lbs.   Bare husk - på havet er det det funktionelle og praktiske der fungerer....ingen grund til at gå efter fancy ting, det skal være enkelt og holdbart. Det vil jo være surt at købe noget flot grej, som ikke holder, når drømmefisken hopper på.
 
Skal du dyrke lettere fiskeri, så vil jeg anbefale dig at købe den store model hjul i penn Slammer og så en WFT(penn) kastestang i vægtklassen 50-160gr.  Det fungerer og holder til alt det kystnære pirkefiskeri mens førnævnte grej holder til det tunge.
 
Til top
Bjarke Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bjelke Avatar

Tilmeldt:: 24 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 147
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bjelke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2010 kl. 08:28
Det grej du selv nævner er fremragende grej. Til kutterfiskeri vil jeg helt klart foretrække Saltist hjulet, som er noget mindre. Det er rigeligt stærkt. Til gengæld vil jeg anbefale dig at tage det dyre sæt fra starten, hvis du ved du har interessen. Så bliver du ikke træt af det. Hvilket hjul der er bedst til mallefiskeri skal jeg ikke kloge mig på.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2010 kl. 09:01
Hejsa
 
Tag Shimanohjulet af dem du der kikker på, og jeg ville vælge det billige.
Det er med Leverdrag bremse der er noget stærkere en stjerne bremsen der findes på Daiwa hjulet.
Men dette sæt kunne da være et godt valg.
Hjulet er i str 15, men det er stort nok til det meste (hvis ikke alt) fiskeri der findes i DK.
Og går du op i kraftigere grej mister du noget af det sjove ved fiskeriet.
 
Martin
 
Til top
peter jakobsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
pja

Tilmeldt:: 05 Dec 2008
Geografisk: sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 7
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pja Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2010 kl. 09:56
hej Jeppe
du bør overveje en IMAX stang den er i samme prisklasse som Greys det er virkelig en god stang du kan se lidt mere info om dem på følgende link http://gadusn.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=98&Itemid=114
hvis du skal have et super hjul er der kun Accurate Star
ellers er der et Shimano speedmaster der er også godt med høj gearing det vil du sætte pris på ved bulefiskeri
håber du finder et godt sæt !!
mvh
Peter
 
 
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2010 kl. 11:25
Hej Jeppe
 
Vedr. hjul så kan du sagtens nøjes med et Shimano TLD 15 eller 20.
Men f.eks. et Shimano Trinidad eller Torsa er da federe hjul, men de er ikke det ekstra værd hvis det er rent fisketeknisk her i DK vi snakker om.
Men det har nu aldrig holdt mig fra at købe noget der var lidt lækrere og meget dyerere ;-)
 
Hilsen Martin
 
PS: Hvis du er interesseret kan du evt. prøve mit Shimano TLD og min Daiwa stang for at have lidt at sammenligne med.
Til top
Rene Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rs-madsen Avatar

Tilmeldt:: 29 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rs-madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2010 kl. 11:47

+1 til siege (Jeg sover med min under hovedpuden)

Mht. til TLD, er det så ikke noget med at der er knare på som ikke kan slås fra? I så fald skal man lige forholde sig til om det er noget man kan leve med....
 
Jeg skal ikke gøre mig alt for klog på valg af hjul, men blot nøjes med at citere Ulrik, skipper på M/S Lene From:
 "Det skal være leverdrag til alt fiskeri i Nordsøen, det er min erfaring."
 
A bad day of fishing is better than a good day of work.
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2010 kl. 12:59
Det lyder jo meget godt, selvom der er lidt bud i begge retninger :)

Tror jeg holder mig til Siege stangen, den virker som en god allrounder der også er max sjov at få fisk på, og det er jo også en vigtig del af oplevelsen.

Mht. hjul er jeg godt nok stadig noget i tvivl. Både om det er nødvendigt at smide mere end hvad et normalt TLD koster eller om Daiwaen bare er sjovere/mere praktisk at stå med. Det skal siges, at jeg bestemt ikke er nogen jævnlig gæst på vestkysten, men kunne godt tænke mig at komme lidt mere afsted. Hvilket vil sige bare et par gange om året og det er nu sjovere med eget godt grej, som så kan holde til mange kommende ture.
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2010 kl. 13:10

TLD'hjulene er fornuftige valg. Til pirkefiskeriet bør du købe et i størrelse 15. Den større nummer 20 bliver (for) tung/klodset. En TLD 15 er en rigtig slider.

Daiwa Saltist hjulene er fine. Dem skulle du kunne finde til en tusse, hvis du kigger dig lidt omkring. De er hurtige og har en god bremse.
 
Jeg har selv købt Accurate, og det sender de andre hjul til hjørne, men koster også mere. Har slidt et par TLD 15'ere, og et Speedmaster, men været tilfreds nok med dem, mens de var i form.
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2010 kl. 14:21
Citat: dannevang1

TLD'hjulene er fornuftige valg. Til pirkefiskeriet bør du købe et i størrelse 15. Den større nummer 20 bliver (for) tung/klodset. En TLD 15 er en rigtig slider.

Daiwa Saltist hjulene er fine. Dem skulle du kunne finde til en tusse, hvis du kigger dig lidt omkring. De er hurtige og har en god bremse.
 
Jeg har selv købt Accurate, og det sender de andre hjul til hjørne, men koster også mere. Har slidt et par TLD 15'ere, og et Speedmaster, men været tilfreds nok med dem, mens de var i form.


Ja Accurate ligger nok lige et stykke udenfor budgettet i denne omgang :) Hvor mener du man bør lede efter en god deal på et saltist og hvilken model tror du man bliver mest tilfreds med? Der er jo en del indenfor den serie kan jeg se. 40H lyder af nr. stort (i forhold til Shimano) men de er måske bare angivet anderledes? Synes de fleste roser leverdrags sammenlignet med stjernebremserne og kan se saltist også fås med disse - Er det dette man skal sigte efter eller er stjernemodellen god nok på lige netop dette hjul?

Ja mange overvejelser, når det gælder pris/kvalitet/holdbarhed :)
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2010 kl. 15:48
Hej Jeppe
 
Leverdrag er valget, lad dig ikke lokke af stjerne bremse hjulene.
Bremsen på et stjernebremse hjul er for det første ikke helt så kraftig som en leverdrag, men det er også lettere at arbejde med et LD hjul til pirkefiskeri efter min mening.
Som jeg ser det er Shimanos TLD hjul det bedste valg til prisen, specielt hvis du ikke regner med at fiske mere end et par gange om året fra vestkysten.
Stangen lyder som et fint valg, men jeg kender den ikke.
 
Hilsen Mrtin
Til top
Steffen dantoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dantoft Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: kolding
Status: Offline
Beskeder: 165
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dantoft Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2010 kl. 15:57
Her er et godt og ok billigt alternativ.
Har handlet der mange gange uden problemer.
Nogle gange går der 12 dage før varen kommer, da de lige skal have den hjem fra staterne.
Til top
Jacob Schougaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jacob S Avatar

Tilmeldt:: 18 Nov 2004
Status: Offline
Beskeder: 64
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacob S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2010 kl. 16:20

Hej Jeppe

Synes lige jeg vil bidrage med lidt positivt omkring stjernebremse hjul.
 
Jeg har et Shimano TLD star 20/40 og tør godt sige at du ikke får brug for mere end det i første omgang. Bremsen er meget pålidelig og RIGELIGT stærk!  
Prøv at se hvad der bliver brugt som udlånsgrej hos en af de mest seriøse firmaer der udbyder hardcore havfiskeriWink
 
 
Siege stangen kan du også godt købe den er rigtigt fed! Mange og gode øjer, let stærk klinge med en fantastisk aktion og sidst men ikke mindst et korkhåndtag.
 
Alternativt kan du overveje at se nærmere på nogle af de nye flerdelte havstænger fra bla penn.
 
Mht til liner så køb noget der holder ca 25-30 kg og glem diameteren, den er alligevel ikke præcis. Power pro, Whiplash, Spiderwire, Matrix pro har jeg haft gode erfaringer med.
 
Mvh Jacob
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2010 kl. 16:33
Takker for de gode ideer. Mht. TLD med star, så ja, det er et ok hjul og kan helt sikkert dække de fleste af de forhold jeg kommer til at byde det. Men under mallefiskeri har det i hvert fald vist sig, at leverdrag kommer til sin ret og kan noget mere i samme hjulmodel, så tror stadig valget falder på denne type. Undrer mig bare over hvor meget saltist 40H roses, når den jo har stardrag og folk ellers anbefaler man holder sig fra dette til det tungere. Men bremsen på lige netop dette hjul er måske ikke at sammenligne med de gængse stardrags?

Hvis der er nogen der har et par links til billige indkøbsmuligheder ville det være meget værdsat og evt. let brugte sæt? :)
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gumbas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2010 kl. 17:00
Nu er det andet grej der anbefales og ved ikke om nedenstående er over det du vil give, men dette er det grej jeg selv bruger og som mange turbåde også har som udlejningsgrej, da det er nærmest uopslideligt. Kan kun anbefale det til pirkefiskeri på Vesterhavet/Det Gule Rev.
Hjul til tungt pirkefiskeri på revet.
 
Hjul til kastefiskeri på de korte ture hvor der fiskes med pirke op til ca 200gr(bruger selv 560modellen).
 
En super Lækker havstang til det tungere fiskeri på revet (30-50lbs) der er umulig at knække ved normalt brug og med meget store fisk i enden.
 
God stang til det kystnære kastefiskeri hvor man ikke fisker med de helt tunge pirke - igen en nevercrack klinge fra Penn der er så godt som umulig at knække:
 
Smider du så en 0.30 fletline på fastspolehjulet og en ca 0.40 fletline på Multihjulet, så har du grej til det hele og det holder i længden. Den nye Penn line kan du nok forhandle ned til ca 1 kr pr meter påspolet - det har jeg ihvertfald selv gjort og den er pengene værd.


Redigeret af gumbas - 24 Aug 2010 kl. 17:01
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2010 kl. 17:04
Hej Jeppe.
Jeg synes du skal vælge Greys Siege /Shimano TLD 15 havsættet, stangen skal være 24 lbs. linen kunne evt. være gul Spiderwire Stealth 0.30.
Bruger selv Greys Siege i 24 og 48 lbs. mest 24 lbs'en, dertil Shimano Trinidad 30 og Torsa 30.
Greys stangen er efter min mening den fedeste havstang der fåes, samtidig fylder den ikke så meget som de stænger der er delt i håndtaget. Mht. stjerne- eller leverdrag bremse, så er det nok lidt religion, jeg synes begge typer er gode og fungerer godt til pirkefiskeri, måske et lille + leverdrag. Du skal også lige tænke på hvilken hånd du bedst kan lide at betjene hjulet med, Shimano fåes kun til højre hånd, andre fabrikater fåes både til højre og venstre hånd. Så er der gearingen, den skal efter min mening ligge omkring 1:6 +-. 2 eller 1 gear er der også mulighed for, men under normale forhold er et gear nok, man pumper jo i de fleste tilfælde fisken op, hvis der er lidt vægt på den.
 
Mvh.  IJ
 


Redigeret af IJ - 24 Aug 2010 kl. 19:31
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2010 kl. 17:05
Hej Jeppe
 
 
Der burde du kunne finde alt det du mangler.
 
Martin
Til top
Bjarke Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bjelke Avatar

Tilmeldt:: 24 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 147
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bjelke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2010 kl. 17:30
Der er godt nok mange meninger. Jeg vil gerne slå et slag for stjernebremsen, som jeg synes er langt lettere at betjene. Jeg har nu haft gode hjul med begge typer bremse med på ture i et par år (Daiwa Saltiga (stjerne) og Avet MXL og Shimano Tyrnos (LeverDrag). Jeg synes finjusteringen af bremsen foregår lettere, og hvis man har brug for at løsne bremsen ved et evt. bundbid, er risikoen for fuglerede større ved et leverdrag hjul. Mht. bremsens styrke, har jeg ofte hørt at leverdrag hjul skulle have en stærkere bremse, og det er da også sandt at de helt store big game hjul på flere kilo har leverdrag. Men hvis vi nu sammenligner hjul i den relevante størrelse, kan Shimano TLD i str. 15 holde 22 pund og i str. 20 kan den holde 23 pund. Det er tal fra Shimanos egen hjemmeside.
 Kigger vi på Daiwas side, holder et str. 40 20 pund og 22 pund i versionen med linefører.
Så det er vist dødt løb. Om der menes andet med bremsens styrke ved jeg ikke, men jeg har svært ved at tro du kan slide den op, når vi taler kvalitetshjul. Tænk blot på de dyrere Shimano Trinidad og Daiwa Saltiga hjul, som igen koster det dobbelte. Stjernebremse kan sagtens bruges til store fisk.
Hvis du har mulighed for at prøve begge dele inden køb er du meget bedre forberedt. Hvis du køber hos din lokale forhandler, vil han sikkert gerne lade dig stå og prøve begge dele i butikken.
Til sidst: TLD virker på mig som en rå slider, lidt grov og billig i det, men uden tvivl stærk. Daiwaen virker lige så stærk, men langt mere raffineret.
mvh
Bjarke
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2010 kl. 19:43
Hej Jeppe

Jeg har set Saltist i str. 30 til 999.- i Hunters Universe. Men det var i sommers. Ellers er Rokmax i England stedet, hvor du kan handle ret billigt.

Se på Avet rullerne!! De er faktisk ret lækre!! Og billigere end Saltist til normalpris i DK.

http://www.rokmax.com/product.php?prodid=112&name=Avet+MXJ+%26+MXL+Series+Reels

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres