Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Anskaffe grej til sø/hav fiskeri

 Besvar Besvar
Forfatter
Long Q Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Always Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Always Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Anskaffe grej til sø/hav fiskeri
    Sendt: 16 Aug 2010 kl. 14:54
Hej Alle,

Jeg er ret ny herinde...Jeg har fisket et par gange med min far som dreng og lidt gennem tiderne...

Men nu synes jeg det på tide at få startet en grej samling...

Fisker i put & take...dvs søer men vil os have mulighed for at fiske ved kysten sild, hornfisk, havørred osv..

Kan man finde en stang der kan bruges til begge formål eller skal man finde en til ferskvand og hav fiskeri.

Ang fiskehjul så er jeg faldet for : Shimano BAITRUNNER DL FA...

Men er der alternativer...foretrækker at man styre line spændet bagved og ikke ved spolen.

hvor meget ligner bruger man ved havfiskeri? fra kyst/strand...

Kan dette hjul bruge fletteline?

Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2010 kl. 16:31
Hejsa
 
Vedr. stang kan du sagtens finde en der kna klare begge dele.
Hvis det er til medefiskeri ville jeg gå efter en stang med en længde på 9 - 11 fod og en kastevægt der spænder omkring 5 - 25 gram.
Vedr. hjulet er jeg ikke i stand til at hjælpe dig da jeg kender det.
 
Hilsen Martin
Til top
Long Q Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Always Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Always Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2010 kl. 18:20
Har kigget på denne http://www.normark.dk/normarkhome/kataloger/katalogpagesshimano.htm side 64
Shimano Beastmaster BX casting 14-40 denne er vel ideal??

hvis det er 20-50 kastevægt så det mere til hav eller?
Til top
Bjarke Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bjelke Avatar

Tilmeldt:: 24 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 147
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bjelke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2010 kl. 19:41

Når stangen hedder Casting er den til multihjul, altså en anden type hjul end end fx. det shimano hjul du nævner. Men den bliver også lavet i en version der hedder spin eller spinning, hvilket er den du skal have fat i. Angående hjulet er jeg sikker på at det godt kan køre med fletline. Det lyder til at du sidder med min bibel (shimano kataloget), men husk at der er mange alternativer, og de fleste grejforhandlere har et rimeligt udvalg af grej til det fiskeri du gerne vil, også til rimelige priser.

Til top
Bjarke Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bjelke Avatar

Tilmeldt:: 24 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 147
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bjelke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2010 kl. 19:42
Hvorfra i landet kommer du?
Til top
Long Q Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Always Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Always Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2010 kl. 20:43
Ok jeg bruger fastspole hjul...multihjul er vel ikke anvendelig til medefiskeri?
Er fra horsens området...
Vil fiske ved kysten og så i søer...sildforfang hvad er kastevægten ved de lodder man bruger? har os tænkt mig at finde en 9-10 fod stand som er lidt multi...ellers må jeg bare anskaffe en til sø og så en stiveren en til havfiskeri. Shimano...er jo et godt mærke så derfor...ville bare se om der var alternativer i den prisklasse...ønsker ikke at spendere for meget for så tør man jo ikke bruge udstyret...
Til top
Long Q Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Always Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Always Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2010 kl. 22:14
Shimano Baitrunner DL FA

2500FA    0,25mm/160m
4000FA    0,25mm/260m - dette egner sig vel bedre som allround eller? men er der ikke for meget line...kan det ikke let give knuder på linen..line rede

Shimano BeastMaster BX - dette er vel den rigtige stang til fastspolehjul
så kommer vi til kastevægt? hvad er den ideele til lidt allround
300cm stang
14-40 eller 10-30? måske 20-50 kastevægt
selv om det 14g så kan vel godt kaste med 8g blink eller lign vel? eller har det meget at sige den kastevægt...jo højere kastevægt jo stivere en stang vel eller hvordan hænger det sammen med en action fyld stang og en med rygrang
Til top
Long Q Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Always Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Always Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2010 kl. 23:09
BeastMaster BX hvad er forskellen på BX og AX er faldet og begge på google?
Til top
Henrik Buresøen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
henrik buresø Avatar

Tilmeldt:: 22 Jun 2007
Geografisk: Buresø
Status: Offline
Beskeder: 264
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér henrik buresø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2010 kl. 23:30
Hej Long Q
 
Velkommen som ny bruger,da jeg kan se at du har oprettet din profil her fornyligt,jeg ved ikke om du bor i nærheden af en grejforhandler,der kan du se grejet og få en grejsnak,da du har mange spørgsmål Ying Yang
 
Mvh
Henrik
buresøen
Til top
Bjarke Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bjelke Avatar

Tilmeldt:: 24 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 147
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bjelke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Aug 2010 kl. 09:46
Du kan altid kaste med mindre end den angivne kastevægt. Men en 20-50gr er ikke så egnet i en Put and take, der er en 14-40gr okay. Og så kan du kaste 40grs lodder. Der vil jo være tale om et kompromis. Forskellen på AX og BX er fortrinsvis et spørgsmål om fittings, dvs håndtag, farve, øjer. BX'eren er mere lækker, og måske en kende mere følsom og mindre stiv end AX, som jo selvfølgelig er billigere og sikkert kan findes på tilbud til en god pris. Begge er stærke stænger. Jeg vil pointere at du kan finde billigere stænger som også kan opfylde dit behov, ligeledes hjul. Jeg er heller ikke sikker på at du har noget at bruge baitrunnerfunktionen på hjulet til, det er ikke lettere at bruge end alle andre hjul med bagbremse.
Til top
Long Q Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Always Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Always Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Aug 2010 kl. 09:52
Jo der er er intersport...men jeg spørger her for at høre hvad folk har af erfaringer med de produkter jeg spørger til eller producent.

men med det setup jeg har fundet frem indtil videre er det fint nok til de krav jeg havde allround fiskeri.
Shimano Baitrunner DL FA 160m eller 260m udgave her?
Shimano BeastMaster BX (findes os som AX hvad er forskellen? skriver til shimano)
men kastevægt hvad er bedst
14-40g
10-30g
20-50g

Så kommer vi til line valg? hvad fisker i med? nylon eller fletline
har tænkt på at prøve fletline pga den store brudstyrke men hviilken er god...vil gerne have fletline der er runde.

Hvad kan i anbefale..



Til top
Long Q Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Always Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Always Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Aug 2010 kl. 09:56
Hov så ikke din post før så min post kom efter...
Hvilken alternativer er der til stang og hjul...vil nemlig gerne have noget kram som bare virker...læste os ang hjul så var der os nogle der nævnte ABU men det var noget med de var mere holdbare men de kinker `? hvad vil det sige?
Tror ikke jeg kommer til bruge baitrunner tingen men selve designet på hjulet fald jeg for...synes ikke om okuma som har frontjusterebarbremse.
Ja fand nemlig AX billigere end BX...BX er den kommet i år eller er den fra 2009. Billigere stænger med samme kvalitet...pris og kvalitet følges som regel ad...
Til top
Long Q Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Always Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Always Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Aug 2010 kl. 10:02
forstår ikke hvorfor bremsen skal sidde foran er det ikke svært at justere den når man er midt i en fight med fisken synes da det er mere logisk at den sidder i røven på hjulet...eller er bremsen meget bedre hvis den sidder der hvor acction sker ved spolen?
Til top
Long Q Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Always Avatar

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 20
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Always Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Aug 2010 kl. 10:38
Berkley Series One
10´, 300 cm., 8-32 gr., 3-delt - lavere kastevægt og fornuftig pris.
Nogen anbefalinger til denne stang.
Til top
thomas klausen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas klausen

Tilmeldt:: 25 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 249
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas klausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2010 kl. 06:23
jeg fisker selv med en beastmaster ax på 9 fod med en kastevægt i 5 til 20 jeg har oprenligt købt den disederet til kysten men den har vist sig at være super til åen også og jeg ved den også ville kunne bruges til pt. jeg har fisket en del i pt en gang og der bruget jeg ikke noget grej der kom over de 20 g så en beastmaster ax 9 fod 5-20 g er mit bud
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum