Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny knude mellem flourocarbon og endegrej

 Besvar Besvar
Forfatter
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ny knude mellem flourocarbon og endegrej
    Sendt: 14 Aug 2010 kl. 14:19

Til speed jigging benytter jeg som regel et forfang af 1 mm flourocarbon mellem hovedline og jig (pirk). Istedet for flourocarbon kan man også benytte monoline af nogenlunde samme dimmension. Der findes som bekendt en række forskellige knuder, der kan anvendes her, men det er ikke uden vanskeligheder at binde en knude på en line af den tykkelse, da linen i knuden ikke lægger sig på samme regelmæssige måde, som man normalt ser ved tyndere liner. Jeg har da heller ikke været tilfreds med udseende og holdbarhed af de knuder, som jeg tidligere har prøvet. Indtil jeg faldt over denne her:

 
 
Og her bliver knuden afprøvet mod andre knuder og en crimp:
 
Der er tale om en knude, som man kan binde på få sekunder, og som man uden problemer kan binde på en gyngende båd. Knuden har nærmest en fjederlignende funktion, som formodentlig medvirker til at gøre den stærk. Så vidt jeg kan se, er eneste ulempe, at knuden fylder 3-4 cm i længden og måske påvirker jiggens bevægelser negativt. Men prøv den selv!
 
De bedste hilsner,
Dan
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2010 kl. 23:11
synes da ikke det ser ud til den er 3-4 cm lang
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Aug 2010 kl. 01:51
Citat: Tommy:)

synes da ikke det ser ud til den er 3-4 cm lang

Det har du ret i. Men længden af knuden afhænger af linens tykkelse og med fx 8 omgange bundet med den nævnte 1 mm flourocarbon, bliver knuden noget længere end vist på video'en.

Redigeret af DanWulff - 15 Aug 2010 kl. 01:54
Til top
Dan Wulff Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DanWulff Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DanWulff Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Aug 2010 kl. 08:55
Jeg håber naturligvis at høre om andre brugere i denne tråd, som har prøvet knuden. Evt. testet mod jeres foretrukne knude mellem forfang og endegrej.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum