Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

#5 til kysten.

 Besvar Besvar
Forfatter
Thomas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas.segato

Tilmeldt:: 22 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 146
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas.segato Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: #5 til kysten.
    Sendt: 07 Apr 2010 kl. 08:14
Nu er jeg en lille fan af g loomis cc, og har en klasse 7 jeg bruger til kysten som jeg er rigtig glad for. Men jeg kunne godt tænke mig at bruge et skydehovede og en klasse 5 stang til samme formål. Men jeg opdagede at loomis'en ikke fandtes i klasse 5 og begyndte derfor at kigge lidt efter andre mærker. Men jeg kan se at de mærker jeg har kigget på alle har det klasiske å håndtag når vi snakker klasse 5.

Er der nogle herinde der har et godt bud på en god klasse 5 stang med alm håndtag, og som måske minder lidt om cross current gerne saltvands monteret?

På forhånd tak, Thomas.
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 08:24
Thomas skrev: Nu er jeg en lille fan af g loomis cc, og har en klasse 7 jeg bruger til kysten som jeg er rigtig glad for. Men jeg kunne godt tænke mig at bruge et skydehovede og en klasse 5 stang til samme formål. Men jeg opdagede at loomis'en ikke fandtes i klasse 5 og begyndte derfor at kigge lidt efter andre mærker. Men jeg kan se at de mærker jeg har kigget på alle har det klasiske å håndtag når vi snakker klasse 5.

Er der nogle herinde der har et godt bud på en god klasse 5 stang med alm håndtag, og som måske minder lidt om cross current gerne saltvands monteret?

På forhånd tak, Thomas....


Hej Thomas.

Ja CC GLX er nogle lækre pinde, jeg synes du skulle kigge på MAX GLX:
- se linket HER den minder meget om CC GLX
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 08:29
CTS affinty-x - se linket HER det er den fedeste 5'er stang og i det hele taget den fedeste fluestangjeg har prøvet!!! (ja endnu bedre end loomis GLX classic 9'#6)

den er lynhurtig og har masser af power, du kan enten selv bygge den eller få den bygget efter dine egne specifikationer så du kan få den lige så SW monteret som du ønsker :-)

du er velkommen til at prøve min, jeg bor i bjæverskov mellem køge og ringsted.

mvh Mik
Til top
Sergio Rodriguez Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
sergio Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2004
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sergio Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 10:57
Scott s3s, #5, 9 fods, saltvandsmonteret med fulwells håndtag, osv.
Jeg har også en CC GLX #6 og de minder faktisk lidt om hinanden, medium hurtige stænger med masser af krafter nede i klingen og meget behagelige at kaste med.
Til top
rasmus bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmusbech

Tilmeldt:: 30 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 112
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmusbech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 11:15
Guideline LPXE RS #5, en super hurtig stang !

Eller min helt klart foretrukne 5'er.. Sage Rplxi

Rasmus
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 12:09
rasmus bech skrev: Guideline LPXE RS #5, en super hurtig stang !

Eller min helt klart foretrukne 5'er.. Sage Rplxi

Rasmus


RS'eren er jeg også meget glad for (den gl. 3-delte med full-wells håndtag modsat den nye som desværre har half-wells). Men mener nu ikke den er super hurtig, jo det er da en ok kvik sw stang, men der findes nu mange meget hurtigere på markedet pt skulle jeg mene. Men bestemt stadig et rigtigt godt bud.
Til top
rasmus bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmusbech

Tilmeldt:: 30 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 112
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmusbech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 12:15
arrh okay, super hurtig er måske så meget sagt.. Men dælme en lækker 5'er!

Rasmus
Til top
Klaus Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
knj311

Tilmeldt:: 01 Feb 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér knj311 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 13:11
Hej Thomas.

Det vælter jo ind med forslag, så jeg vil heller ikke holde mig tilbage :-).
Hvis du er frisk på at bygge selv, så kan du jo bygge en Sage TCX. Jeg er lige blevet færdig med at bygge en 490, den er saltvandsmonteret og med en lille fightbutt. Den er præcis som jeg vil have den, perfekt til stille dage i pontonbåden. Du kunne jo gøre det samme med en 590, det kan vel gøres for knapt 4500 kr vil jeg tro.

Mvh Klaus
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 13:48
Jeg synes, du skal prøve en Orvis Helios Midflex 9 fod, aftm 5, sammen med et Loop Optistream WF5.

Med det sæt kaster jeg hele linen (omkring 27 meter) uden brug af kræfter og det på trods af, at jeg ikke er en særligt øvet fluekaster.

Dyrt grej måske, men det er jo nogenlunde den prisklasse, du leder i, så........

Nu lagde jeg ikke lige mærke til, hvor i landet du bor, men hvis du kommer til Amager, Kbh, så er du velkommen til at prøve mit setup på græs.

Bo
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 13:51
Du kan for den sags skyld også prøve nogle af de andre Helios stænger, jeg har! De er allesammen utroligt lette og utroligt lette at kaste med, synes jeg.

Bo
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 13:54
Jeg glemte at skrive, at jeg endnu ikke har prøvet Helios klasse 5 med et skydehoved, men mon ikke også, den kan det!

Stangen har halfwells håndtag (å-håndtag, om du vil).

Bo
Til top
Thomas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas.segato

Tilmeldt:: 22 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 146
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas.segato Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 16:20
Hej Alle,

Tak for alle svarene jeg har en klasse 5 helios jeg bruger til åen, men bryder mig ik om håndtaget til kysten. Min ide var at at jeg skal bruge en backup stang til åen og så kunne det ligeså godt være en lege kyststang.

Jeg er desværre ikke stang bygger og vil egentlig gerne have fuld bytte af garanti, så derfor er hjembyg ikke en mulighed. havde også overvejet MAX GLS men det ser ud som den også har å eller A håndtag :D

Men vil kigge lidt nærmere på de andre forslag.
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 16:30
botfalder garrantien hvis man ombyger feks håndtaget på en fabriks stang?

mik
Til top
Thomas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas.segato

Tilmeldt:: 22 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 146
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas.segato Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 17:21
Puha det jeg ikke helt klar over. Heller ingen anelse om hvordan man gør dette på den rigtige måde. Men det er selvfølgelig en mulighed bare at sætte et andet håndtag på den stang jeg ønsker.
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 17:32
Jeg har lige bedt Korsholm om at slibe håndtaget på en spritny z-axis om og der blev intet nævnt om garantiproblemer. Jeg regner Korsholm for så professionelle at de havde givet besked derom hvis det var et problem.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 19:22
Fra Sage's hjemmeside omkring deres garanti:

This warranty does not cover fire, theft, loss, intentional breakage, modification or customization of the finished rod


Må håbe at Korsholm som forhandler er udenfor garantiordningen :-)

Mvh
Lasse
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2010 kl. 20:07
Ja det vil jeg sgu da håbe. Jeg ringer lige til dem i morgen og spørger.
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2010 kl. 11:20
Jeg snakkede med Korsholm om ovennævnte problemstilling og det er intet problem med den slags små-modifikationer.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2010 kl. 15:52
Hej Mikkel
Jeg troede at X'erne er klasse 1 stænger og resten er klasse 5,7, 12 eller hvad der nu står på dem;-)
Vh. Chan
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2010 kl. 19:16
Chan Nguyen skrev: Hej Mikkel
Jeg troede at X'erne er klasse 1 stænger og resten er klasse 5,7, 12 eller hvad der nu står på dem;-)
Vh. Chan


jeg er ikke helt med???!

mik
Til top
Søren Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
shj72 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jul 2003
Geografisk: Hele norden, skotland og Canada
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér shj72 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2010 kl. 22:15
Thomas skrev: Hej Alle,


Jeg er desværre ikke stang bygger og vil egentlig gerne have fuld bytte af garanti, så derfor er hjembyg ikke en mulighed. havde også overvejet MAX GLS men det ser ud som den også har å eller A håndtag :D

Men vil kigge lidt nærmere på de andre forslag.


Max GLX har fight butt i 9´´ #5.


Mvh
Søren
Til top
Thomas Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas.segato

Tilmeldt:: 22 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 146
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas.segato Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2010 kl. 23:13
Okay så kan det da godt være det skal være stangen. Vil prøve en når jeg nu er i usa.
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2010 kl. 23:41
Hej Mikkel

Høhø, det er jeg heller ik.

Forstår ik helt det der #tal, klasse eller sågar aftm folk gerne vil have at der står på deres pinde. Enten må det være et bestillings nummer eller også står det for hvor gode stængerne er. Når der står #5 på en loomis f.eks, så skal der vel stå #1 på en CTS X som jo er klasser bedre...;-) Det er så en fordel at bygge selv, så kan man jo skrive hvad man vil. Selv går jeg med #1-2 stænger og atfm 11-12 line på kysten. Nogle vil synes at det er for let og andre for tungt og jeg fatter ik skid. Synes selv
en ERN på 7-7.5 går fint med 13-16g hængende uden for topøjet:-(

Vh. Chan
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2010 kl. 00:21
Chan Nguyen skrev: Hej Mikkel

Høhø, det er jeg heller ik.

Forstår ik helt det der #tal, klasse eller sågar aftm folk gerne vil have at der står på deres pinde. Enten må det være et bestillings nummer eller også står det for hvor gode stængerne er. Når der står #5 på en loomis f.eks, så skal der vel stå #1 på en CTS X som jo er klasser bedre...;-) Det er så en fordel at bygge selv, så kan man jo skrive hvad man vil. Selv går jeg med #1-2 stænger og atfm 11-12 line på kysten. Nogle vil synes at det er for let og andre for tungt og jeg fatter ik skid. Synes selv
en ERN på 7-7.5 går fint med 13-16g hængende uden for topøjet:-(

Vh. Chan


ahha... det er der skoen trykker ;-)
jeg er så gammeldags at jeg stadig går efter den klacificering som producenten opgiver... det faktum at stqangen i mine øjne kaster fremragende med en line, der er opgivet til at passe ind i skemaet som #5, gør at jeg aklder den en 5'er...

om CYS stængerne er så meget bedre end loomis stængerne som helhed ved jeg ikke... jeg har haft, og været megt glad for adskillige glx stænger, nu er det cts stængerne jeg bruger og jeg er meget tilfreds, og skal manse på det økonomiske er cts stængere stadig et rigtig godt bud

mik
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum