Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvordan fileterer man en gedde?

 Besvar Besvar
Forfatter
Clemens Dieckmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Clemens Avatar

Tilmeldt:: 30 Jun 2007
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 156
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Clemens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvordan fileterer man en gedde?
    Sendt: 25 Okt 2009 kl. 22:27
Fangede en 3,5kg's gedde idag. Den havde slugt wobleren og svømmede ikke videre da jeg prøvede at genudsætte den. :(

Derfor valgte jeg at fileterer den, nåede ikke særlig langt før jeg gav om. Fisken var ødelagt og der var kød og skæl i hele køkkenet! Så kogte den til hønsene imorgen.

Er der noget der kender en let måde man kan fileterer en gedde, skal bruge den til fiskefrikadeller, så der skal være uden skæl! ;-)

Mvh.
Clemens
Til top
Mikael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NanoQ Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NanoQ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 22:45
Jeg bruger denne metode: http://aborre.dk/artikler/filetering/

Den er vist med aborre - men den fungerer fortræffeligt med både gedde og sandart også.
Til top
Clemens Dieckmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Clemens Avatar

Tilmeldt:: 30 Jun 2007
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 156
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Clemens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 22:54
Tak

Regner med du tog den til aborre på 500+
Der ved trin 13 hvor han skær de sidste ben væk, skal man så kun beholde det tykke stykke kød?
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 23:02
Jeg bruger som regel en mindre, meget skarp Victorinoxkniv som stikkes ned fra oven lige bag hovedet til den rammer rygraden. Gedden ligger på maven og er ikke renset først.

Herefter skæres bagud mod rygfinnen langs rygraden. Når man kommer til rygfinnen begynder man at skære ned langs ribbenene henne fra hovedenden. Man skal lige igennem et sæt mindre småben først. Så skæres så langt som muligt ned langs ribbenene og herefter ud til og igennem skindet igen i retning mod halen.

Se, nu begynder man at have en filet, men man skal lige helt bagud mod halen, så man fortsætter oppefra langs rygfinnen mod halen og skærer helt ned mod bugen ud til halen.

Nu står man med en filet med skind. Den lægges på et skærebrædt med skindet nedad, og fra haleenden skæres nu tæt på skindet i små snit op mod den anden ende.

Gentages på fiskens anden side.

Sådan gør jeg, og det er slet ikke så svært, når man har prøvet et par gange. Kniven bør være SKARP. Det er selvfølgelig samme metode der kan bruges til sandart og ørred. En prof. kok kan sikkert gøre det meget hurtigere med en rigtig filetkniv eller lignende.

Mvh Henrik

PS: Det er denne kniv jeg bruger - den ligger godt i hånden:
- se linket HER&

PPS: Katte er VILDE med gedde, så gem smårester til dem.
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 23:14
Mener altså bestemt ikke aborreguiden er særligt anvendelig, når det gælder gedder. Den dækker slf. godt nok de indledende manøvrer og grundlæggende fileteringer. Men man står tilbage med en filet der er FYLDT med ben der forgrener sig og har 90 graders buk inde i køddet, hvilket betyder, at man ikke sådan lige kan skære dem fra i en tynd strimmel eller rykke dem ud med en tang som i fx en ørred.

Man kan hvis gedden har en anseelig str. og man selv har tolmodighed og tid nok godt skære langs alle benene og på den måde ende op med 3 strimler helt rent kød 1 stor fra bugen/siden og 2 små ´´pølser´´ fra ryggen.

Har dog lige hørt om en let teknik hvor man simpelthen lige forkoger sine fileter kort tid og på den måde nemt kan skille benene fra, kødet minder her en del om torsk.

Det kan så efterfølgende blandes til fars og steges færdigt på panden. Har dog endnu ikke selv forsøgt mig med denne metode. Jeg tog den lange vej sidste år, da jeg havde en god fisk der skulle med hjem.

Godt med krydderurter, lidt fløde og helst noget hakket spæk eller bacon i farsen og de bliver super lækre :)
Til top
Michael Carstensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Michael Carstensen

Tilmeldt:: 22 Jul 2007
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Carstensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 23:23
http://mikandersen.dk/opskrifter.htm

Så skulle du være dækket ind med diverse fisk....

:-)
Til top
Michael Carstensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Michael Carstensen

Tilmeldt:: 22 Jul 2007
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Carstensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 23:23
Michael Carstensen skrev: - se linket HER

Så skulle du være dækket ind med diverse fisk....

:-)
Til top
Clemens Dieckmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Clemens Avatar

Tilmeldt:: 30 Jun 2007
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 156
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Clemens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 23:43
Tak for svarene!
Må lige prøve mig lidt frem, med den næste gedde jeg fanger.
Det lyder især som en smart måde det som Jeppe Lyngsø skrev, at man kunne koge den og så fjerne benene. Derefter lave de fiskefrikadeller man havde i tankerne.

@Jeppe Lyngsø
Hvor længe skal fisken have på denne måde, den skal vel ikke have for meget, hvis man skal bruge den til fiskefrikadeller?!

@Henrik L
Så tager jeg da lidt fra til vores dygtige musejæger, hun kan vel selv slikke kødet af benene? Jeg skal ikke være bange for hun kan kommer til skade, hvis hun sluger et ben?

Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 01:06
Har som sagt aldrig endnu prøvet denne metode, så kan ikke hjælpe så meget mere lige i den retning. Kommer nok også en del an på str. af fisken og om man smider andet i vandet evt. en smule salt?

Uden at have haft kat selv tror jeg nu ik man skal være så bange for katte og ben, husker i hvert fald mine bedsteforældres katte var helt vilde med skaller osv i råt format ;)
Til top
Clemens Dieckmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Clemens Avatar

Tilmeldt:: 30 Jun 2007
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 156
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Clemens Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 08:29
Ja det må man sige, katten har da næsten ædt halvdelen! :)

Når så må jeg prøve mig frem.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres