Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad skydehoved?

 Besvar Besvar
Forfatter
S.G Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.G

Tilmeldt:: 05 Okt 2009
Geografisk: Skibhuskvarteret
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.G Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvad skydehoved?
    Sendt: 25 Okt 2009 kl. 16:51
Jeg har idag været en hel dag ved kysten med min nye TFO Ticr (Ikke X modellen)

Jeg har fisket med en Wonderline klasse 6. Det sammenmed mit niveau og en ny stang har krævet en del energi og ret mange blindkast før at lægge linen nogenlunde langt ud.

Jeg prøvede en stand med skydehoved, og må indrømme jeg fik en aha oplevelse. Det var meget nemere for mig at lægg elinen ud. Det kosmetiske og teknikken skal der arbejdes åp, det gælder også med WF linen.

Men jeg er blevet hooked på at prøve sådan et skyde hoved på min egen stang.

Jeg vil se om der er nogle i egen omgangskreds der har et hoved eller to jeg kan prøve af, hvis ikke, hvad skal jeg så kigge efter af størrelse?

Stangen er mellemhurtig aktion og med rygrad, min kastestil er nognelunde langsom.

Så forslag til vægt?
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 16:55
Hvilken klasse er din stang?

Jeg har en TiCr #7 og bruger et 18 grams Scierra Scandinavian Saltwater, og det fungerer glimrende sammen :)
Til top
Nikolaj Vanggaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Nik Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2006
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nik Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 16:57
Har prøvet den pågældende stang, og vil mene et hoved på ~14-15 gram vil være passende:) især når nu du siger at din stil er forholdsvis langsom(y)
Til top
S.G Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.G

Tilmeldt:: 05 Okt 2009
Geografisk: Skibhuskvarteret
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.G Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 17:05
Så en scierra 14,5g saltwater?

Hvad med runing line?
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 17:54
Hvis du vil reducerer dine blindkast med 1.....så vælg et Vision Ace skydehoved. De er blot 9,6 meter og kan fåes i flg. net-butikker:

http://tackleshop.dk/shop/vision-single-19c1.html

http://shop.leisuretime.dk/product.asp?product=859

De kaster udemærket(skal forståes som jysk;-) )

Mvh.

Michael L.
Til top
S.G Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.G

Tilmeldt:: 05 Okt 2009
Geografisk: Skibhuskvarteret
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.G Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 19:18
og hvad med runningline? noget fikumdik i det?
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 19:50
hvad var der på den stang du prøvede...........hvis det var monofil runningline ville jeg vælge runninglinen herunder i en 30lb udgave.

- se linket HER

Den er surveræn.....og næsten flydende, hvilket gør den fortræffelig at fiske med uden linekurv på dage med ikke ret meget vind/stille dage, så forfanget nemmere kan strække sig ud.

Prøv det og du vil ikke blive skuffet!!
Har dog ikke prøvet at fiske med det om vinteren......der skal det nok være en coated line du bruger......klip evt. hovedet af din wf'er, som lyder til at være for let klassificeret til din stang.............og brug runninglinen fra den til dit skydehovede.......når det er vinter;-)

Mange hilsner
Michael L.
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 19:50
hvad var der på den stang du prøvede...........hvis det var monofil runningline ville jeg vælge runninglinen herunder i en 30lb udgave.

- se linket HER

Den er surveræn.....og næsten flydende, hvilket gør den fortræffelig at fiske med uden linekurv på dage med ikke ret meget vind/stille dage, så forfanget nemmere kan strække sig ud.

Prøv det og du vil ikke blive skuffet!!
Har dog ikke prøvet at fiske med det om vinteren......der skal det nok være en coated line du bruger......klip evt. hovedet af din wf'er, som lyder til at være for let klassificeret til din stang.............og brug runninglinen fra den til dit skydehovede.......når det er vinter;-)

Mange hilsner
Michael L.
Til top
S.G Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.G

Tilmeldt:: 05 Okt 2009
Geografisk: Skibhuskvarteret
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.G Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 21:56
Det var også min konklusion at den 6´er line er for let på trods af at det er en 6´er stang.
Den var meget svær at fodre stangen med :(


Den skal ikke klippes, men sælges. Men skal lige teste den i åen først... Sprit ny Orvis wonderline #6 fisket kun idag.
Men hvorfor fanden skriver de klasse 6 på en stang og så skal der en tungere line til? Så går hele det med klasserne jo i vasken. Dvs at så passer en klasse 6 line jo ikke til stangen


Jeg ved ikke hvad det running line var for noget. Dvs den jeg prøvede
Til top
S.G Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.G

Tilmeldt:: 05 Okt 2009
Geografisk: Skibhuskvarteret
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.G Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 21:57
30´eren er out of stock. Er en 24´er for lille?
Til top
S.G Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.G

Tilmeldt:: 05 Okt 2009
Geografisk: Skibhuskvarteret
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.G Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 22:01
og til en let øvet... hvad vil så være bedst at tage. Mono eller coatet?
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 22:16
Ikke et svar på coated line eller mono....

Du kan købe Varivas i GoFi:-)

Varivasen fungerer fint i 36 lbs. Jeg har også købt den i 47 lbs til geddestangen.
Til top
Klaus Jepsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kjgizmo Avatar

Tilmeldt:: 19 Dec 2007
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kjgizmo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 22:20
Uden at vide hvilket stadie du er på med din træning, vil jeg sige forsøg dig med en 14.5-16 gram på din stang hvis det er 6'ern, og vælg en coated running da den er nemmere at styre her i begyndelsen .. :)

Salmonfly får lavet nogen rigtig lækre fra Rio til penge som er til at betale, og den skyder super fint også. Bruger den også selv, samt monofil line, men i begyndelsen vil jeg anbefale dig coated .. Er nemt at anskaffe en monofil senere som suplement ..
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 22:25
Jeg var også meget i tvivl mht tykkelse, da jeg skulle vælge Varvias, så jeg forespurgte herinde. De fleste meldte tilbage med 30lb.........nogle meget få fiskede med 24lb....Tror faktisk ikke, at der var nogen, der skrev, at de fiskede med over 30lb...men det er også et stykke tid siden.
Anyway.......jeg fik også 30lb'eren anbefalet af en fluefisker, der udelukkende fisker med flue i Limfjorden. Han var blevet rådet til 30'eren nede i Gofi(var vist den Claus fra HH - filmene også brugte) 24'eren mente de vist kunne være for tynd imellem fingrene.
mvh.
Michael
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 22:59
Hej Sebastian

Jeg kunne ikke lade være med at tænke lidt på mine egne problemer med klassificeringen af liner/stænger.

Lad være med at sælge din Wonderline. Skyl den, tør den af, smør den og pak den væk.

Min erfaring fra egne og andres oplevelser er, at jo bedre og dygtigere en kaster du bliver, jo mindre vægt har du ofte brug for for at spænde stang.

Mange af de stænger som jeg brugte tidligere, og som jeg jævnligt finder frem af ´´mølposen´´ eller prøver hos venner, bruger jeg mindre vægt på end bare for 6-7 år siden. Et eksempel - Jeg har en Fenwick Techna AV, som jeg syntes kørte rigtigt godt med 17,5 - 18 gram på dengang jeg havde den i hånden første gang. I dag ville jeg ikke drømme om at putte meget mere end 16 gram på den - faktisk syntes jeg at den spiller rigtigt godt i dag med 15 gram. En væsenligt årsag til denne ændring er, at jeg gennem de sidste 5 år har trænet en del med mine stænger (under kyndig vejledning - en gang i mellem) og arbejdet på at forbedre min teknik og timing i mine kast.

Så læg Wonderlinen væk et stykke tid, træn, træn, træn, fisk og træn lidt mere, så tror jeg du om et par år ikke kan forstå hvorfor du i dag havde så svært ved at spænde stangen med den pågældende line.

Mvh.

Lars

PS. Det sker dog at jeg stadigt sætter et af de ´´tunge´´ hoveder på den nævnte stang, men det sker kun under meget specielle omstændigheder.
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 23:34
Claus solgte mig en 24 lb, som jeg er godt tilfreds med. Hvis du er interesseret, kan du få det halve (50 meter) plus et Ace skydehoved på 15,5 gram, der passer til en sekser stang.
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Okt 2009 kl. 23:35
Købe;-)
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 06:53
Hej
Jeg er jo selv vild med at sælge flueliner til folk men......
I første omgang virker det på mig, som om at din basis viden, sagt teknikken i fluekast skal pudses lidt af.

Tilmeld dig et kastekursus. Derefter har du en bedre forudsætning for, at købe grej/liner. Rigtig mange herinde, har med garanti lavet en masse fejlkøb, pga manglene kasteteknik. Det er sjovere at, købe special liner til forskellige fiskesituationer senere, når du er en haj til det.

Vh Jesper (rioflueliner.dk):-)(y)
Til top
S.G Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.G

Tilmeldt:: 05 Okt 2009
Geografisk: Skibhuskvarteret
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.G Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 08:08
Skal på kastekursus her en weekend i november. ;) jeg kan nu sagtens ligge en Line ud, men blev noget fascineret over letheden på et skydehoved i vind kontra min wfer. Så vil have prøvet et skydehoved til egen stang ;)
jeg tror desuden min 6er wf Line er for lille til stangen ;( synes det skal bruges for meget energi før den trækker Line ud
Til top
S.G Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.G

Tilmeldt:: 05 Okt 2009
Geografisk: Skibhuskvarteret
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.G Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 08:16
Skal på kastekursus her en weekend i november. ;) jeg kan nu sagtens ligge en Line ud, men blev noget fascineret af hvor let det var at lægge et skydehoved ii vandet kontra min wfer. Så vil have prøvet et skydehoved til egen stang ;)
jeg tror desuden min 6er wf Line er for lille til stangen ;( synes det skal bruges for meget energi før den trækker Line ud. Min klasse 4 stang er så meget nemmere at lægge Line ud på.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 08:19
Hej igen
Jeg tror at kasteinstruktøren vil sætte pris på, at du møder op med en Wf line i stangens klasse;-)

Vh Jesper
Til top
S.G Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.G

Tilmeldt:: 05 Okt 2009
Geografisk: Skibhuskvarteret
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.G Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 10:08
Jeps ;) Tfo ticr #6 og en wonderline #6 burde jo passe da begge hedder 6 :) derfor jeg købte den wonderline til hjulet. Havde en makker der prøvede den, han havde lidt problemer med at fodre den også. Som sagt går det forrygende med min 4er ;) må lige se om jeg kan låne en 7er Line og teste den med og se om det er bedre.
Til top
S.G Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.G

Tilmeldt:: 05 Okt 2009
Geografisk: Skibhuskvarteret
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.G Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 10:37
Jeps ;) Tfo ticr #6 og en wonderline #6 burde jo passe da begge hedder 6 :) derfor jeg købte den wonderline til hjulet. Havde en makker der prøvede den, han havde lidt problemer med at fodre den også. Som sagt går det forrygende med min 4er ;) må lige se om jeg kan låne en 7er Line og teste den med og se om det er bedre.
Til top
S.G Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.G

Tilmeldt:: 05 Okt 2009
Geografisk: Skibhuskvarteret
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.G Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 10:42
Kanon. God Info at få. Jeg tester den wf6 i åen senere idag og så må jeg lige se om jeg kan låne et hjul med et skydehoved og teste og se om det virker for mig;)
kastekursus til lige at få rettet diverse fejl kommer en af de kommende weekender.
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Okt 2009 kl. 12:48
Hej igen
Kender ikke wonderline. Husk alligevel at medbringe linen til dit kastekursus og hør instruktørens mening. Der kan være stor forskel i en wf line og et skydehoved.
;-)
Vh Jesper
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum