Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Liner, krog, mm.

 Besvar Besvar
Forfatter
Zaka Flyfisher Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Zaka Avatar

Tilmeldt:: 26 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Zaka Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Liner, krog, mm.
    Sendt: 06 Dec 2010 kl. 14:22
Hej.

Jeg skal ned og fiske efter Bonito, Tuna forskellige arter, samt Fals Albacore, Amberjack, Makreller forskellige arter.

Hvad skal jeg  bruge af, skydeliner, skydehoved, forfang, og forfangsmateriale. Her mener jeg tykkelse, coatet eller mono liner på de nævnte. Mht til rejsen. Hvordan rejser man med sådan et grej gennem lufthavnen, 2 fluestænger, 2 fluehjul, flere liner, og en del bundet kroge? Og hvad er den bedste krog til disse fisk? Owner AKI eller?

PS. Stangen til det stor arbejde er 7 Wt. 9'-0"


Mvh. Z.
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2010 kl. 15:49
Tun og en #7 stang tror jeg er en skidt cocktail Ouch
Til top
Michael R. Mulbjerg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael R. Mulbjerg Avatar

Tilmeldt:: 21 Feb 2002
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 158
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael R. Mulbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2010 kl. 15:52
Hej Zaka
 
først og fremmest så er din kl 7 for svag til det  fiskeri medmindre du vil ud i timelange dueller med fisk på 4-6 kg og dem der er større får du simpelthen ikke - har fisket flere af disse arter og de er meget stærke og meget hurtige - minimum en kl. 8 helst 9 + en 10'er til amberjacks/tun (jeg går ud fra det er små tun) og et hjul med solid bremse og ikke under 200 m backing (min. 30 lbs)
 
nu skriver du ikke hvor du skal og om det er fra båd eller ?
 
Liner - tropiske WF F m. I spids samt hurtig synkende WF
Forfang - monofil 10 - 40 lbs test - 3 meter er rigligt til forfangslængde
Kroge - Mustad 34011 og 34007 er helt ok, der er ingen grund til Owner og lign.
 
Rejse:
hvis dine stænger ikke kan være i din "kuffert" i rør så anskaf dig et transportrør. Resten i kufferten, ikke i din håndbagage
 
mvh
michael
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2010 kl. 16:32
Z

Det er et søkort at forstå....m.h.t transport og lufthavne... Send stænger og hjul med stor bagage...helst i to ligelige portioner...sådan at du kan fiske selvom den ene kuffert ikke ankommer..

Lad for gud skyld være med at tage ting med i håndbagagen med mindre du har meget tid ved sikkerhed-chek...du kan sagtens blive sendt retur til check ind med dine fluehjul...Det har jeg prøvet...

Amberjack og tun...= fisk der søger i dybet og bliver der så længe som muligt...dvs. du kommer til at stå i en akavet stilling...og dreje på et lille fluehjul-håndtag i lang tid....

Amberjack og tun fanger du typisk over dybere vand...fra båd

Med en hurtigt synkende line (deep water express) (gerne skydehoved - skydeline gerne tyk skydeline...sådan at du kan tåle at få knuder på/kludder - skydekurv...eller f.eks. en vasketøjskurv du køber dernede)

Måske et hjul til overfladefiskeri...= Flydeline, popper etc.

Div. fluer bundet på stærke Owner kroge eller lignende

Jeg har fisket tun og amberjack på flue...den største var en Y-fin på 24 kg...Det gør jeg aldrig nogensinde mere - aldrig

God tur

Venlig hilsen

Stor Y-Fin = ikke # 7

Fisk + 150 kg

Jesper Fohrmann

Redigeret af fishmadman - 06 Dec 2010 kl. 16:36
Til top
Zaka Flyfisher Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Zaka Avatar

Tilmeldt:: 26 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Zaka Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Dec 2010 kl. 21:03
Hej drenge. Sætter pris på jeres svar, dem alle. Jeg har fået en god nyhed mht rejsen. Jeg skal ned til Lebanon, og har ikke været der i 13 år. Min fætter fortæller mig at han fanger disse fisk, og når han sender videoer med hvordan de tager dem på spinner er det vildt ekstremt. Han forstår så ikke, hvorfor jeg vil fange dem, og genudset dem :), men det så en anden sag. De tager også guld makreller. Det mest ironisk er, vi har ekstrem svært ved at fange multer her oppe DK, der nede kan du fange, i kilovis bar på èn dag. Turen kommer til at koste alt i alt nogen tusind kr!!!

Stort set bliver alle fisk taget oppe på overfladen. Og det er i båd, ca 500 meter fra kyst. Jeg er mest efter de fisker mellem 4 - 15 kg. Mit hjul er lamson konic, som bygger på samme bremsesystem, som de nyere modelle, og har +200 bagline. Overvejer nu om at anskaffe mig en klasse mindst 8! Kan høre jeg skal sætte fiskegrejet i kuffert med de andre ting fra rejsen, og det bliver også sådan! Jeg føler jeg er indspærret af vente på den rejse :). Kan bar ikke vente, og er i gaaaal der skal bindes fluer.

Fortæl lidt om, hvordan man kroger dem bedst, noget i den retning mm! Hvilken fluer, ud over popper (dem kan jeg ikke lide) er bedst! Har hørt jeg skal gå efter måger, og efterladt rester på overfladen. Er der enelig en måde at lokke dem på, som det amerikanerne kalder for "chum", og virker det?

--

Fohrmann, det godt nok en flot fangst. Hvor lang tid tog det om at hive dyret oppe?
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down