Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Enkeltkroge ala Aki

 Besvar Besvar
Forfatter
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Enkeltkroge ala Aki
    Sendt: 05 Sep 2010 kl. 20:24
Hejsa
 
Jeg er i stigende grad begyndt at bruge enkeltkroge på mit endegrej. Owner S-59 på de allermindste og skifter mellem S-61 og Owner Aki på resten.
 
Det jeg nu leder efter, er en erstatning for Aki'en i str. 1/0, som har en fantastisk form, men efter min smag er for kraftig i wiren. Samtidig skal øjet være stort nok til, at en oval springring kan hægtes ubesværet i.
 
Altså - Aki-form, tynd wire, stort øje, str. 1/0. Nogen forslag?
Til top
Michael Boysen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Boysen Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Boysen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Sep 2010 kl. 21:14
Hej Rasmus

Måske alt for OT - beklager, hvis det er tilfældet.

Du skriver, at du ikke er begejstret for wire-tykkelsen på dine kroge, og jeg tillader mig at komme med en løsning.....
Jeg har med stor succes benyttet release-takler til mit kystfiskeri i år. Du kan læse nærmere om taklerne her:

http://www.bursell.dk/artikler/saltwater/release-kyst.pdf

En opfølger til artiklen findes her:

http://www.bursell.dk/artikler/saltwater/release-kyst-extratips-1.doc

Det virker måske en anelse nørdet, men når først man har lært det, er det ikke så besværligt. Et kæmpe plus er, at din landingsprocent sniger sig op omkring de 90%, hvilket meget få (ingen) "alm." spinnefiskere opnår.

Mvh.
Michael



Redigeret af Michael Boysen - 05 Sep 2010 kl. 22:30
Til top
Niels Corfitz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ncorfitz Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Birkerød
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ncorfitz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Sep 2010 kl. 08:32
Hej Rasmus
Prøv eventuelt at check mustads hoodlum krog (10827NPBLN).
mvh.
Niels
 
 
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Sep 2010 kl. 08:47
Citat: Michael Boysen

 
Det virker måske en anelse nørdet, men når først man har lært det, er det ikke så besværligt. Et kæmpe plus er, at din landingsprocent sniger sig op omkring de 90%, hvilket meget få (ingen) "alm." spinnefiskere opnår.

Mvh.
Michael

 
Ups - den påstand er der vist ikke noget statistisk belæg forWink Og ja, det såkaldte releasetackel er nørdet - alt for meget nørdet efter min personlige vurdering. Det eneste der er behov for er en enkeltkrog af god kvalitet - bang - fisken kroger sig selv i 9 ud af 10 tilfælde.
 
Jeg fisker med 3 forskellige kroge, Owner S-61, Owner AKI 5170 og Mustad Siwash Open Eye, og jeg mister meget sjældent fisk når først de er kroget, så jeg finder det besværligt og unødvendigt, at benytte mig af det nævnte releasetackel.
Jeg må altså være én af de "ingen alm. kystfiskere" som opnår de 90 %Wink
Til top
Michael Boysen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Boysen Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Boysen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Sep 2010 kl. 10:01
Hej Ole

Det er måske lidt optimistisk at kalde det statistisk belæg, men under udviklingen/testfasen af taklet lykkedes det af lande ca. 80 af 85 kontakter.

Jeg har også selv fisket med enkeltkrog, og jeg vil give dig helt ret. Når først fisken sidder der, mister man ikke mange fisk på enkeltkrog.
Den afgørende forskel ligger i, at mange af de fisk du blot mærker 1-2 sekunder med enkeltkrog, dem kroger du ofte på releasetaklet. Dette skyldes bl.a. de meget små kroge med tynd wire, som f.eks. kan få fat i ganen, hvor enkeltkrogen ofte bare vil prelle af.

Men en herlig ting ved vores hobby er jo, at der ingen færdig opskrift er, og vi fisker jo, hver især med det vi tror på, og finder glæde ved Smile

Med venlige ønsker om en herlig dag.
Michael

Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Sep 2010 kl. 12:33
Hej igen
 
Release-tackler gider jeg heller ikke rode med. Har stor respekt for Bursell og fedt at folk gider rode med nye ideer osv., men jeg foretrækker så simple opsætninger som muligt.
 
I princippet kunne jeg jo bare gå over til gennemløbere, for så ville udvalget af kroge være endnu større.
 
Men jeg tjekker den der Mustad krog Big smile
 
Kom bare med flere forslag... 
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Sep 2010 kl. 17:40
Hej Rasmus.
Jeg har ikke den store erfaring med enkeltkroge på blink, men har prøvet flere forskellige trekroge. Den krog jeg har haft bedst erfaring med er:  Eagle Claw 375 Nikkel       
Den kroger utroligt godt, og så koster den ikke i nærheden af feks. Owner.
Du kan købe den hos lionfish.dk
 
Mvh.  IJ
Til top
Rasmus Keis Neerbek Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 272
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Sep 2010 kl. 19:05
Hej Ivan
Tak for tippet. Har nu et godt lager af netop Owner trekroge.
Det er nu mest grundet skidt i vandet - ålegræs, fioliner mv, at enkeltkrogen er genial, samt når man bruger ophængerflue.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down