Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ørredfiskeri Island

 Besvar Besvar
Forfatter
Frank Danielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Frank Danielsen Avatar

Tilmeldt:: 01 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Frank Danielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ørredfiskeri Island
    Sendt: 03 Maj 2010 kl. 16:12
Hej.
Jeg skal muligvis til Island sidst i Maj og har en håndfuld dage til rådighed i den Vestlig del af landet. Jeg havde tænkt mig, at jeg ville forsøge mig ud i ørred fiskeriet deroppe. Gerne i sø eller mindre vandløb.
Hvad med kystfiskeri som vi kender det fra Bornholm eller fra Svenskekysten - har nogen erfaring med det?

Jeg høre meget gerne fra folk.

Mvh
Frank
- se linket HER
Til top
Frank Danielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Frank Danielsen Avatar

Tilmeldt:: 01 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Frank Danielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2010 kl. 21:09
Prøver igen....

Nogen med erfaring fa Island??

Frank
Til top
Jakob Futtrup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
gollum Avatar

Tilmeldt:: 21 Nov 2006
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gollum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2010 kl. 06:55
Hej Frank

I forrige nummer af Sportsfiskeren var der bagest i bladet en artikel om ørredfiskeri i Island. Fyren, der havde skrevet artiklen, fiskede i elve, hvor fiskeriet var frit eller nærmest gratis.
Måske du kan finde inspiration dér ...

Hilsen Jakob
Til top
Frank Danielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Frank Danielsen Avatar

Tilmeldt:: 01 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Frank Danielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2010 kl. 07:37
Mange tak Jakob,
Jeg må se om jeg kan få fat i bladet et sted.

Er der andre der vil byde ind modtages info gerne.

Mvh
Frank
- se linket HER
Til top
Ralf Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker52 Avatar

Tilmeldt:: 10 Dec 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 70
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2010 kl. 08:19
Hej Frank
Du skal ihvertfald passe gevaldigt på hvis du kaster dig ud i kystfiskeriet som vi kender det herhjemme. Der er ikke mange der er klar over det men fiskeri efter laks i fjorde hvor der løber lakseelve ud er faktisk forbudt. Og det gør der rigtigt mange steder. ( De Islændinge passer rigtig meget på deres laksefiskeri). Og det er ikke nok at du sætter en evt fanget fisk ud igen. Det er forbudt bare at fiske efter dem og bøderne er til at tage at føle på.
Der kan købes sæsonkort til en række søer 60-70 stk. hvor der er et forrygende ørredfiskeri, pris ca. 600 dkr. Forhør på turistinformationen på torvet i Reykjavik eller i Veidihørnid næsten lige overfor. Ellers prøv at kigge lidt på nettet. Start med fishing Iceland så kommer du i gang. Her kan du finde både elve og søer. Roder du lidt rundt på Islandske sider inden du får dem oversat til engelsk hedder ørreder Silungur. Husk også at få dit grej desinficeret ved en dyrlæge inden du tager derop, med certifat og det hele. Tro mig , tolderne spotter fiskegrej på lang afstand og du får det ikke ind hvis det ikke er desinficeret.

Bered dig på en stor oplevelse. Ikke kun med fiskeriet.
Knæk og bræk
Til top
wasp447 Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Frank T

Tilmeldt:: 18 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Frank T Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2010 kl. 08:40
Hej Frank.
Jeg vil også råde dig til at koncentrere dig om sø og elv fiskeriet. Du nævner ikke noget om du vil fiske flue eller spin.
Men spinne fiskeri er helt klart lettest, da spinnestangen ikke er så vindfølsom som fluestangen og det blæser ofte på island;-)
Som nævnt er silungur ørred og Bleika er fjeldørred. Med hensyn til hvor du skal fiske, så er mulighederne nærmest uendelige på island. Ørredfiskeri er meget nemt at komme til og koster som regel næsten gratis, da islændinge ikke regner det for noget;-);-)
Men brug lidt tid på Goggle/earth, det er godt givet ud så man ikke skal skifte fiskesø alt for tit. Tranport på Island tager gerne meget tid, da der kun er en asfalteret hovedvej, resten er offroad.
I det store hele gør du dig selv en kæmpe tjeneste ved at planlægge lidt i forvejen. Der findes et hav af hjemmesider der vejleder om dette.

God fornøjelse. Du kan roligt glæde dig:-):-)


Wasp
Til top
Martin Lennart Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
thymallus

Tilmeldt:: 12 Sep 2002
Geografisk: Ísland og Ikast :)
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thymallus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2010 kl. 11:50
Hej,

jeg er ligeledes midtjyde men bor nu i Island.

Ultimo maj burde du, alt andet lige, faa fantastisk fiskeri. Vi har haft et meget koldt foraar / senvinter heroppe. Men de sidste par dage er vejret vendt til det lunere og ifölge vejr-udsigten ser det ud til, at vi faar en periode med lune. Jeg var selv afsted med fluen igaar og det var den förste dag, hvor jeg saa pænt med myg i luften ( myggen og myggepupperne er det primære föde-grundlag for örreden heroppe) Saa jeg tror, at fiskeriet begynder NU :)

Saa slut maj burde fiskene virkelig være paa finnerne.

En bil til raadighed vil være et absolut must for dig. Og som en anden skrev: Veiðikortið er en prisbillig og god lösning, og det er absolut godt vand du kan fiske i paa det kort. Kig paa - se linket HER - der er vist ogsaa en engelsk version. Det koster 6000 iskr. som er smaa 300 dkr. og det giver dig adgang til et væld af söer.

Jeg har ikke selv erfaring med vestlandet, da jeg bor i syd. Men der er masser af vand. Bl.a. ville jeg gerne besöge Melraka-sletten, som jeg mener er under veidikortid.

God vind :)

Martin
Til top
Frank Danielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Frank Danielsen Avatar

Tilmeldt:: 01 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Frank Danielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2010 kl. 17:45
Hej alle og mange tak for svarene.
Jeg havde planer om at medbringe både min spinne og flue stang, men er vejret til det kommer spinne stangen nok ikke i brug. Jeg formoder det er nogenlunde samme setup som på den danske kyst med noget intermediate skydehoved samt intermediate eller let synkende spids, samt traditionelle ørred fluer..... eller hvad??

Det der kort til alle de søer - prisen er det pr dag????

Jeg har ellers fået lovning på noget kemi til desinficering af grejet, men kan ligesom læse ud af jeres beskeder at man skal forbi en dyrelæge og have certifikat herpå...... er det rigtigt? Nogen der ved hvad det koster og gælder det også waders og wade støvler??

Martin, jeg ville egentlig gerne skrive til dig med et par spørgsmål af mere generel karakter og siden du jo er bosat på Island må du jo være den rigtige at spørge - kan det lade sig gøre??
du kan maile til mig på frankdanielsen@yahoo.dk

Mange tak.
Mvh
Frank
- se linket HER
Til top
Ralf Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker52 Avatar

Tilmeldt:: 10 Dec 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 70
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2010 kl. 18:17
Hej Frank

Ja der skal udfyldes et certifikat af en dyrlæge der bevidner med stempel og underskrift, at han har desinficeret dit grej. Han skal endda indpakke det i forseglet emballage der ikke må brydes. Certifikatet downloader han fra det Islandske landbrugsministeriums hjemmeside. Næsten alt dit grej skal behandles det gælder waders/støvler, stang ,liner og hjul. Tager du brugte fluer med skal de også behandles. Nybundne fluer må du indføre uden behandling. Min dyrlæge tager ca. 1000 kr for sådan en omgang. Grunden er at de ikke har alle de fiskesygdomme deroppe som vi døjer med og det værner de meget om.
Prisen for fiskekortet er for en sæson, hvis det er kortet til søerne du tænker på.
Nogle af de Islandske fluer er lidt anderledes en dem vi bruger herhjemme. Der skal du fornøje dig lidt på nettet med at finde nogle der passer til det fiskeri du vil dyrke.

Ralf

Til top
Atli Gilbert Sigurdsson Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Atli Avatar

Tilmeldt:: 16 Jul 2005
Geografisk: Skovlunde
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Atli Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Maj 2010 kl. 23:44
Hej Frank

Du kan godt glæde dig til en tur til Island sidst i maj, hvis det bliver til noget, det er absolut højsæson for fleste de lettere tilgængelige søer samt mindre vandløb.

Glem alt om kystfiskeri, ikke fordi der ikke er fisk på kysten men fordi at det kan du godt dyrke i Danmark og/eller Sverige. Søer og mindre vandløb er der masser af, hvor du både finder ørreder og fjeldørreder.

Btw.
Urriði = Ørred
Bleikja = Fjeldørred
Silungur = Synonym der dækker over både ørred og fjeldørred

Som Martin skriver er ´´Veiðikortið´´ et godt alternativ, prisen er knap 300 DKK pr. år for nogenlunde ubegrænset adgang til de pågældende 32 søer.

Når du skriver ´´vestlig del af landet´´ er det så Hovedstadsområdet du mener eller længere mod nord?
Hvis jeg ved mere om hvor du evt. befinder dig og hvor mange penge du er villig til at give for å fiskeri, kan jeg godt komme med nogle gode bud.
Det er noget af en misforståelse at ørredfiskeriet er næsten gratis, der findes en del åer hvor dagkort koster over 1000 DKK, men også en del hvor prisen er omkring 100 DKK.

Þingvallavatn (Thingvallavatn) skal du i hvert fald prøve, ikke det sikre valg mht. at fange noget men en flot sø i smukke omgivelser, hvor du kan risikere at fange op til 10 kg ørreder eller 5 kg fjeldørreder (ikke noget p&t noget!).

Hvis du befinder dig i Reykjavik er Ellidavatn noget du burde prøve.

Angående desinficering af grej, så behøver du ikke at få det gjort inden du tager af sted, det kan godt klares i Keflavik lufthavn, du henvender dig blot til tolderne (INDEN du forsøger at komme igennem) og det bliver klaret i løbet af 15 minutter. Det koster måske lidt mere men er væsentlig mindre bøvlet.

Mvh,

/atli
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down