Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Produktionsdata på ABU Cardinal hjul

 Besvar Besvar
Forfatter
Preben Kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
PrebenDK Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2023
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PrebenDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Produktionsdata på ABU Cardinal hjul
    Sendt: 14 Nov 2023 kl. 12:02
Goddag i stuen,
På angen ABU hjul, bl.a. Cardinal, er der et nummer stemplet under foden. Mange af disse numre skulle angive alderen på hjulet. Fx har jeg et Cardinal 44 med nummeret 750100, som så skulle angive datoen januar 1975. Og et Cardinal 44x med fodnummer 780300.
Men jeg har også hjul, der ikke følger dette mønster. Mit første Cardinal hjul, et 44'er, købte jeg i foråret 1970 - og det har nummer 040900. Også andre Cardinal hjul har lignende numre, der tilsyneladende ikke kan henføres til en produktionsdato. Fx Cardinal 66 (080807) og Cardinal 77 ( 120705).

Er der nogen der ved noget om dette?

Mvh, Preben 
Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 293
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2023 kl. 17:29
Du kan læse de samme data ud fra de to typer serienumre. Man ændrede systemet systemet mellem 1972 og 1973. De tidlige numre som din C44 har 040900, skal læses som måned/år/revision = april/1969/første model. Dit C66 med nr 080807 = august 1968, 7 revision. Jeg har et C44 fra 1972 med nr 017200 = januar 1972.
Fra 1973 flyttede man så produktionsåret forrest, år/måned/revision. Jeg har et C66 med nr 750608 = Juni 1976 og 8 revision af modellen.
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jnielsen

Tilmeldt:: 27 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jnielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2023 kl. 20:47
Interessant!
Men hvordan daterer man så eksempelvis et Cardinal 33 uden denne nummerering i hjulfoden? Jeg har et, hvor der blot står "Product of Sweden".
Til top
Preben Kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
PrebenDK Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2023
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PrebenDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2023 kl. 21:48
Mange tak for dit svar, Vangso. Der faldt lige et og andet på plads! Men så har jeg også et C33 med hjulfod nummer 760301. Læste på 

https://reeltalk.orcaonline.org/viewtopic.php?t=19645

at det skulle være produceret i 90-erne som et "genoptryk" af den originale model. Men hvorfor lige det nummer på hjulfoden?
Til top
Peter Christoffersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
peterc

Tilmeldt:: 13 Apr 2006
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 1
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2023 kl. 10:15
Hej Preben,
Har ladet mig fortælle fra flere kilder at alle dem der blev lavet i 90erne genoptryk fik det hjul nummer 760301..... hvorfor ved jeg ikke men et eller andet skulle de vel finde på :-)
Det gode er så at man kan kende "gen optrykket" fra de andre "originale" fra 70erne på den måde..... Mvh Peter
Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 293
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2023 kl. 17:08
Som skrevet ovenfor blev der først i 90’erne i Østen, lavet reproduktioner af Cardinal 33 og 44. Begge hjul er alle stemplet 760301, hvorfor dette nummer aner jeg ikke.. Udemærkede fiskehjul, men kvalitetsmæssigt ikke på højde med de svensk producerede fra 60’er og 70’erne. Samlermæssigt er disse hjul heller ikke særligt søgte.

Hvad angår C33 hjulet uden nummer i foden, er det et hjul samlet af reservedele, man støder af til på Cardinal/ABU hjul uden nummer. Beskadigede man sit Cardinal hjul dengang, kune man altid gå til sin grejforhandler og få reservedele. Havde man brug for et nyt hus til hjulet, var reservedelshuset altid uden nummer i foden. I Sverige var der efter ABU stoppede produktionen af fastspolehjulene i 1982 en del reservedele i omløb, hvoraf en del hjul er samlet privat. Havde personen forstand på at samle hjul, havde alle original dele er disse hjul ganske udemærkede. Samlermæssigt har de dog ingen værdi.
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jnielsen

Tilmeldt:: 27 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jnielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2023 kl. 17:13
Tak for svar!
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres