Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kajak til fiskeri?

 Besvar Besvar
Forfatter
Bjarke Rosenbeck Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
snirter Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2022
Geografisk: Beder
Status: Offline
Beskeder: 1
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snirter Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kajak til fiskeri?
    Sendt: 30 Jan 2023 kl. 11:02
Hejsa

Jeg er så heldig, at jeg har fået en bådplads langs stranden her i Aarhus. Der skal ligge en kajak og da jeg er mega outdoor-nørd (via https://grejguide.dk ), så ved jeg ret meget om den slags. 

Men lystfiskeri er sådan noget jeg hygger med med længere mellemrum. Men ville gerne kunne bruge kajakken til fiskeri også.

Så mit spørgsmål er. Er en helt almindelig kajak brugpar til at fiske fra, eller skal det være de her åbne og meget breddere fiskekajakker?

Det skal siges, at som barn fangede jeg en del fladfisk med familien. Som voksen lystfisker ved kyst efter havørred og 1½ års erfaring, der er jeg stadig på et rundt nul. Men naturen og roen er skøn ;-)


Redigeret af snirter - 30 Jan 2023 kl. 11:03
Vild med lystfiskeri som et mikroeventyr.
http://www.365microadventures.com
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Steen L

Tilmeldt:: 24 Apr 2021
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen L Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jan 2023 kl. 21:06
Jeg bruger en almindelig havkajak. Den fungerer fint til fiskeri.
Jeg vil ikke have ekkolod, anker, stangholder osv. Kajakken skal nemlig også kunne bruges til andre ture som fx motion, camping, ud i bølgerne eller blot ud at nyde det gode vejr.
Der er en kajakklub med i Aarhus. Meld dig ind i den, tag IPP2-kursus i klubben og bliv frigivet - så har du mange kajakker at afprøve.
Vh. Steen
Til top
Steen Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S. Jørgensen

Tilmeldt:: 11 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S. Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Feb 2023 kl. 14:22
Hej Bjarke - Nej det er ikke strengt nødvendigt med en hel masse grej til kano fiskeri.
I medio halvfjerdserne fiskede jeg utroligt meget omkring Æbelø og Bråddet. Her mødte jeg/vi af og til en "kajak fisker" der havde rimelig god havørredlykke.
Hans "rig" var bare et stykke 0,25 line på 10 - 20 meter, med en typisk flerkroget å-wobler på. I den anden ende var der et stykke ventilgummi. Dette var bundet fast i en åretold og var som regel 20 til 30 cm langt.
Dette blev formodentligt brugt til afbødning af selve hugget samt under fighten. Det så ud som om at han efter hug, fightede fisken direkte med linen i hånden.
Han "affiskede" stykket, ved at padle meget roligt og i skiftende "slyngninger" langs en dybdekurve. Vi så ham som regel kun på afstand og han indbød aldrig til snak, desværre.

Jeg vil tro at man kan tilpasse teknikken med lidt systematisk afprøvning, men knæk og bræk med det. Steen V
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum