Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Børn og fiskeri

 Besvar Besvar
Forfatter
Jørn Ehlert Hofman Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn H Avatar

Tilmeldt:: 21 Sep 2012
Geografisk: Herlev
Status: Offline
Beskeder: 53
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Børn og fiskeri
    Sendt: 19 Jun 2022 kl. 09:14
Hej alle I rare mennesker.
Hvor gamle var jeres børnebørn,før I begyndte at fiske med dem?Jeg har et par småfolk på 4 og 5,som jeg godt vil give den gode interesse at lystfiske.
Mvh
Jørn


Redigeret af Jørn H - 19 Jun 2022 kl. 09:15
Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jun 2022 kl. 11:34
Hej
Min søn var vel 6 eller 7 da han var med de første gange.

Det skal være på børnenes præmisser. Hygge frem for alt.

Ved åen kan det være nemmest med prop og orm. I put and take kan det også være nemmest med prop, så man kan gå på opdagelse imens eller spise kiks og drikke saft eller andet godt.

En lille 5 eller 6 fods stang er nogenlunde til at håndtere for de små størrelser.

Mvh Ole

Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
Frank Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
stalling 22

Tilmeldt:: 02 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stalling 22 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jun 2022 kl. 09:04
 Mine var 4 år gamle da jeg gav dem stang og hjul, første tien var på superfos molen i Fredericia og P/T søer, det gik rigtig godt.

Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jun 2022 kl. 14:14
Jeg har en datter på 9 og en søn på 5 år

jeg har derfor lidt praktisk erfaring med fiskeri med børn, og har et par enkelte råd jeg vil give dig med på vejen

Fra børnene er en 3-4 år gamle, kan de fint håndtere end polestang.
Polestængerne er billige, og der er intet hjul de skal forholde sig til.
Fiskeriet efter skaller kan være præget af dage med mange fisk, og det er med til at holde børnenes koncentration og interesse
Proppen er visuel, og det er spændende at se om proppen går under og fighten kan begynde

Fra de er 4-5 år gamle kan de begynde at håndtere stænger med hjul
Stængerne skal gerne have en lav vægt og helst ikke være for lange
Fiskeri med prop efter skaller, ørreder, aborre, hornfisk, makrel og andre fisk som generelt er hugvillige er at foretrække
Prop vil stadig her være mit foretrukne valg, da børnene stadig kan have lidt udfordringer med at kaste og håndtere stang med hjul

Fra de er 6-8 år gamle, kan man begynde og fiske decideret spinnefiskeri
Børnene kan bedre håndtere grejet, og de kan mange gange fiske uden der konstant skal hjælpes til
Vælg stadig arter der er hugvillige

Husk altid at have tid til at nyde naturen, besøge legepladserne og bare svare på spørgsmål. Nyd tiden i har sammen, og se det at i får fisket som en bonus

Husk masser af forfriskninger, kiks, saftevand og den slags har stor prioritet

Hvis barnet fisker med prop, så fisker i begge med prop. Det er faktisk ret sjovt og komme lidt tilbage og fiskeri efter skaller med prop og majs kan godt være spændende

Planlæg kortere ture, forvent ikke børnene kan holde koncentrationen som voksne. Der skal ske noget, og nogle dage så er koncentrationen bare væk efter 20-30 min, det må man acceptere, så undgå gerne lange køreture
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2022 kl. 22:37
Jeg synes ikke man tage dem med ud alt for tidligt, for de skal være gamle nok til at kunne forstå hvordan man færdes ved vandet, ellers bliver det hurtigt til en gang miskmask med urolige voksne og en masse skældud. men så snart de er modne nok så er det meget vigtigt at der er fangst relativt hurtigt og der er en sø med skaller eller brasen perfekt, for det giver en masse aktion og fanger hurtigt ungerne.
Jeg havde først mine piger med da de var omkring 6 år, de er dog ikke blevet de helt store fiskere, men de er begyndt at fiske mere og mere efter de selv har fået børn, og nu er børnebørnene jo også blevet udlært hos morfar, så de kan kan godt give mor og far kamp til stregen *S*

Jesper Rasmussen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum