Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Piberenser som fluekroppe!

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Piberenser som fluekroppe!
    Sendt: 13 Nov 2021 kl. 22:11

Når man tænker kreativ fluebinding, med kroppe af piberensere, hvor står fluebinderne så?

Ja, det er jo ikke nyt, at bruge piberensere, som krop på vores fluer. I mange år var det en fast del af fluebinding, i klubberne, at især torske ophængere, havde krop af piberensere.

I dag kan man få alverdens tykkelser / farver, og også metallic farver, i piberenser, så reelt kan alt bindes, med kroppe af piberenser.

Jeg har brugt piberenser meget op gennem årene, til især store fluer, til gedde fiskeri, og til natfiskeri i åen efter havørred, men også kystfluer, kan kreeres, så de bliver endog meget velfangne.

Nu er piberensere et større område, men jeg bruger gerne de piberensere, som har en almindelig tråd, som flet tråd + de typer piberensere, der har en tynd snoet rustfri flet tråd.

Her op til jul, er der mange typer piberensere til salg, da de bruges til jule pynt, så de kan købes mange steder.

Jeg bruger så en fletline i 0,06mm. til bindetråd, og låser man det hele med en lille klat 10 sekunders lim, så er det ingen sag, at binde alle typer fluer, med kroppe af piberenser.

Når der laves krop med piberensere, så synes jeg, at der skal være lidt længde i kroppene, altså forholdsvis store / lange kroge og rørfluer, ellers bliver kroppene meget kompakte.

Dette mønster i mange farvevarianter, har jeg haft gode fangster på, både bombardo, og ægte flue grej:

Mønster:

Hale kraftig Selectet marabu, i en given farve – kroppe af både Chenille og Metallic, og et meget stort hackel af Selectet Marabu, i en given farve.

Jeg bruger alle tykkelser i Chenille, og Metallic piberensere, er normalt i 6mm. tykkelser.

Ønsker man glimmer i hale og hackler, så findes der jo et hav af muligheder, som kan give fluerne et personligt præg. Det gælder også, hvis fluen skal have en vinge, her er i dag et meget bred udvalg i skind og hår, og det hele kan bruges, hvis man er lidt kreativ!

Prøv at skimme linket her, og få en ide’ om, hvor mange typer / størrelser og farver piberenser egentlig tilbydes i:

https://www.google.com/search?q=piberensere+chenille&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiCstLLmJb0AhUsxosKHYj9DjMQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1047&bih=521&dpr=1.38

Priser? ja jeg har fundet en portion i Rema 1000 – 15mm. ass. farver med rustfri tråd som flet tråd, og 6mm. Metallic i ass. farver.

Der 25 stk i hver enhed og 30cm. lange, så bliver kropsmaterialer ikke billigere.

Bliver fluens kroppe lidt nusset og klemt, det gælder også hackler og haler, så får den omgang med en tændrørsbørste, så er fluen som ny igen.

Blot til orientering.

Mvh Per Karlsen.



Redigeret af PK - 13 Nov 2021 kl. 22:14
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum