Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Blink fremstilling

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Blink fremstilling
    Sendt: 17 Okt 2021 kl. 12:12
Under en gennemgang, af mange års komputer arbejde, fandt jeg nogle gamle disketter, med nogle data på forsøgs blink, til kystens havørreder.

Et af de blink blev til i efteråret 1999, og jeg lavede prøverne, til mit multi fiskeri, dengang var det et 5500C, som blev brugt, og det var mest Tobisen, som egentlig var tanken bag blinket.

Altså lange blink, i forskellige længder og vægt, støbt i forskellige hvidmetal legeringer. Vægten var meget forskellig afhængig, af blandingen, men længden på blinket udgik, fra en og samme form, sådan at man blot kortede blinkets længde ned.

Prøven / masteren var lavet i træ, og længden / vægten var 96mm. / 24g - 80 mm. / 22g. - 64 mm. / 17g. Blinket var helt lige, plant på bagsiden og vinklet på siderne, og runding på oversiden / ender. Gods tykkelse ca. 3 mm.





De blink kastede uhygge langt, og arbejdede man med indspinningen, så gik de aldeles fremragede.

Jeg fiskede en del med dem på Samsø, og der blev fanget både ørred -torsk og hornfisk på prøverne, som dengang, var med boret huller, og springringe.

Idag laver jeg dem, som falsk gennemløber, og har for nylig lavet gipsforme i dentalgips, det skal prøves igen.

Dog er der et lille men, de ligner i udseende, de meget omtalte Jæger gennemløbs blink, dog lavet helt uden for nummer, i en anden tidsalder, men af interesse, kunne jeg tænke mig at vide flg:

Hvor lange er de originale Jæger blink, og hvad vejer de forskellige længder?

Jeg har Googlet Jæger blink, og kan se, at der er mange farver, men ingen data men de er ikke sådan lige at købe, det foregår på Facebook, et sted jeg ikke bruger.

Er der evt. nogen på forummet, der kunne hjælpe med oplysninger om data.

På forhånd tak.

Mvh
Per karlsen.


Redigeret af PK - 17 Okt 2021 kl. 12:35
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jens65

Tilmeldt:: 06 Aug 2015
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens65 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2021 kl. 08:37
Hej Per
Så vidt jeg kan se, kan du, med besvær åbenbart, købe dem hos ham selv  eller i en marinebutik i Nexø tlf 56492897
Vh
Jens 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2021 kl. 10:09
Hej Jens.

Jeg er ikke interesseret i at købe de originale Jæger blink, men mere interesseret i, at få data på blinkene, så jeg kan sammenligne mine egne data

Jeg har i de sidste 3 uger, forsøgt at komme i kontakt med marinebutikken, men deres hjemme side er under opgradering, og har været det meget længe.

Jeg havde det håb, at marinebutikken kunne oplyse om priser og data.

Mvh
Per karlsen.



Til top
arne fredslund Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fredslund

Tilmeldt:: 16 Jun 2009
Geografisk: østfyen og hindsholm.
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fredslund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2021 kl. 20:59
Hej Per
Jeg har et par jægerblink ii gennemløb på 15gram de måler 9,5 cm.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Okt 2021 kl. 22:19
Hej Arne.

Mange tak for oplysningen, der er ikke meget udsving i længde / vægt, i forhold til mine prøver.

Har du en en ide' om, hvad de evt. er støbt i? jeg ville med den vægt gætte på noget hvidmetal, med måske vægtfylde 7,3.

De gennemløbere, som i dag er i forretningerne er sprøjtestøbt, oftest en zinklegering, og da er vægtfylden, en del lavere, end vores hjemmestøbte gennemløbere.

Mvh
Per Karlsen.
Til top
arne fredslund Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fredslund

Tilmeldt:: 16 Jun 2009
Geografisk: østfyen og hindsholm.
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fredslund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2021 kl. 07:45
Hej Per 

Jeg tror det er en zinklegering de er ca 2 år gamle

Mhv Arne
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum