Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tapering på DT line brugt til skydehoved

 Besvar Besvar
Forfatter
Robert Nors Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
GizzMoo Avatar

Tilmeldt:: 04 Okt 2021
Geografisk: Rønne
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér GizzMoo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Tapering på DT line brugt til skydehoved
    Sendt: 07 Okt 2021 kl. 21:56
Hej
Jeg skal for første gang forsøge mig med at lave en DT line om til to skydehoveder. Jeg er dog lidt i tvivl om jeg skal klippe noget af længden på taperingen inden jeg vejet linen eller om jeg skal medregne hele taperingen i vægten. Jeg har købt en 8'er line til er 7'er stang. 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2021 kl. 23:47
Hej Robert.

Jeg hører til den skare af fluefiskere, der gennem mange år, lavede vores egne skydehoveder, af DT liner, både til å og kyst.

Sagt med det samme, det er noget af et projekt, at få de ting til at passe rigtig, til ens eget setup, men når det lykkedes, er det bare et kanont redskab, til praktisk fiskeri.

Vores eksperimenter, foregik til natfiskeri efter havørred, længe før man kunne købe de færdige skydehoveder.

I dag ville jeg aldrig rode med DT liner til skydehoveder, mest fordi man kan købe alt, hvad der skal bruges, i alle afskygninger, og de data, som findes på moderne skydehoveder, er meget nøjagtige, men det kræver stadig, at man får tingene afprøvet.

En ting man i dag skal huske, er at selve vægten på skydehovedet, er rigtig nøjagtig, og passer til de stænger / vægte / klasser, man vil bruge, men hvad sker der, når man sætter en våd, meget stor vægtbelastet rørflue, på sit setup? Ja, der mange, som er blevet overrasket over, hvor store problemer man står med, når man skal igang  i å og elv. Det er ikke så voldsomt på kysten, da fluerne ikke er så store / tunge.

Kig på det indlæg her og se, om der evt. er noget, som kan bruges til dit projekt:

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=35065

Jeg har på mine kaste kurser, op gennem tiden, set mange mærkelige tiltag omkring skydehoveder, men også set, at noget af det som man har hekset sammen, virkelig har virket, så helt udelade hjemmelavet skydehoveder, skal man nok ikke.

Personlig har jeg blandt andet haft stor glæde af at splejse en skydeline til en original WF flydeline, det har givet rigtig lange kast på kysten, uden skramlen i topøjet, da splejsningen er lavet på en professonel maskine, så man ikke kan se / mærke overgangen, fra skydeline til fluelinen.

De sidste skydehoveder, jeg har fået fremstillet, er lavet af Peter Falkenberg fra Nexø!

God fornøjelse med projektetWink

Mvh
Per Karlsen.




Redigeret af PK - 07 Okt 2021 kl. 23:56
Til top
Robert Nors Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
GizzMoo Avatar

Tilmeldt:: 04 Okt 2021
Geografisk: Rønne
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér GizzMoo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2021 kl. 00:10
Hej
Allerførst tak for et uddybende svar. Jeg er ny og nysgerrige indenfor fluefiskeri, men det skal ikke afholde mig for at prøve. Jeg har købt WF line og skydehoved med tilhørende line, så jeg har det jeg skal bruge. Projektet er allermest opstår på baggrund af en god portion nysgerrighed og lyst til at lege med tingene.
Går det helt galt så er der ikke langt til Nexø når jeg nu bor i Rønne.
Ha en god aften. 


Redigeret af GizzMoo - 08 Okt 2021 kl. 00:57
Til top
Frank Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
stalling 22

Tilmeldt:: 02 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stalling 22 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2021 kl. 13:15
Jeg lavede også i mange år mine skydehoveder af halve DT liner til kysten.

Klippede den først midt over, derefter noget af spidsen så taperingen blev stejlere, så vejede jeg den og efter længden og vægten  vidste jeg nogenlunde hvor meget der skulle klippe af, så tog jeg en meter eller 1/2 af gangen til den havde stangens anbefalede vægt ca, så monterede jeg øje i enden og så var det bare på med forfang og ud at prøve den af.

Selvfølgelig klippe fra den tykke ende (bagenden)

Mange af mine DT liner var billige købt i Sverige.gav ikke meget mere end 100 kr stykket.



Redigeret af stalling 22 - 08 Okt 2021 kl. 13:18
Til top
Robert Nors Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
GizzMoo Avatar

Tilmeldt:: 04 Okt 2021
Geografisk: Rønne
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér GizzMoo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2021 kl. 15:38
Hej Frank
Jeg vil i første omgang prøve det du beskriver. Går det helt galt så har jeg jo den anden del.
Tak for svar:-)
/Robert
Til top
Thomas Schreiber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schreiber Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 339
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schreiber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2021 kl. 07:09
Citat: PK

Personlig har jeg blandt andet haft stor glæde af at splejse en skydeline til en original WF flydeline, det har givet rigtig lange kast på kysten, uden skramlen i topøjet, da splejsningen er lavet på en professonel maskine, så man ikke kan se / mærke overgangen, fra skydeline til fluelinen.

Hej Per,

Det lyder meget interessant. Hvilke professionelle maskiner er det, der kan lave øjer samlinger på flueliner? Hvordan fik du sat kernerne sammen?

Mvh Thomas


Redigeret af schreiber - 12 Okt 2021 kl. 07:10
Med venlig hilsen
Thomas Schreiber
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2021 kl. 07:37
Hej Thomas.

Jeg fik lavet splejsningen, i daværende Peter Falkenbergs regi. Jeg tror desværre, at hans forretning er lukket ned.

Peter Falkenberg havde mange aktiviteter, hvor han lavede noget fantastisk udstyr til fluebinding - meget fine fluestik, og så var han usædvanlig hurtig med service.

Han havde adgang til metal bearbejdnings maskiner, så der kunne laves alverdens ting.

Jeg fik lavet mange ting hos ham, da jeg gik på pension, og ikke mere kunne lave tingene selv.

Hans ting kunne betales, selv om det var højeste kvalietet.

Hvilke maskine, der er brugt ved jeg ikke, men sammenføjning af bagline og flueline kun ikke ses, kun mærkes, som på fabrikfremstillede liner.

Den gamle hjemmeside har denne adresse:

http://www.123hjemmeside.dk/Falkenbergflytools/


Mvh
Per Karlsen


Redigeret af PK - 12 Okt 2021 kl. 07:40
Til top
Robert Nors Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
GizzMoo Avatar

Tilmeldt:: 04 Okt 2021
Geografisk: Rønne
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér GizzMoo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2021 kl. 19:12
Peter Falkenberg laver stadig svejsninger på liner
Jeg har haft kontakt til ham på telefon 23 47 00 16. 
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 668
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2021 kl. 13:21

Hej

Kan også anbefale Peter !
Har købt nogle af hans færdige Mow tips i forskellige synke hastigheder. De var flot samlet.

For nok 25 år siden købt vi også rigtig mange DT liner hjem til vores klub fra Dan Tackle,,mener jeg de hed-- der kunne vi købe 3 stk for 100kr i forskillige # og synke.
Vi klippede dem over på midten og klippede stykke for stykke af fra den tykke ende, til vi ramte den vægt vi ønskede !
Den gang brugte vi en strømpe med en løkke/øje, eller vi lavede et øje af den kerne der var inden i linen.
Men kan se du bor på bornholm så er det jo nemt for dig at få lavet nogle rigtig flotte øjer af Peter Wink

Til top
Robert Nors Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
GizzMoo Avatar

Tilmeldt:: 04 Okt 2021
Geografisk: Rønne
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér GizzMoo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2021 kl. 14:33
Hej Carsten
Jeg har fundet en løsning, syr kernen gennem sig selv og derved kommer der en løkke som jeg fæstner med en besnørring, det virker og bliver ikke for voldsomt. 
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 668
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Okt 2021 kl. 15:09

Hej Robert

Det var også det vi bla gjorde, som jeg skrev til dig !

Det virker ganske fint, selv den dag i dag Wink

Pøj pøj med dine nye liner Smile
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum