Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hansen Stripper kinker ofte...

 Besvar Besvar
Forfatter
Ztrejfer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ztrejfer

Tilmeldt:: 12 Jun 2018
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ztrejfer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hansen Stripper kinker ofte...
    Sendt: 25 Sep 2021 kl. 23:18
Har netop købt en Hansen Stripper 22 gr. som kinker ret ofte, i noget der ligner 40% af kastene. Har en mistanke om, at det kan være Not-A-Knot der bevirker dette. Har andre mon haft samme erfaring?
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2021 kl. 10:32
Hej, prøv i første omgang, at søge denne tekst på Google : Stripper blink  montage?

Så vil du se, at der er flere måder, at montere et Stripper blink.

Nu ved jeg ikke, hvor meget du har fisket med Stripper, men personlig har jeg fisket med Stripper siden det kom frem, og jeg har brugt og eksperimenteret meget, med montage, og ikke mindst egne set up.

Det bedste ved Stripper blinket er, at det kan vende begge veje, og man får så reelt hele to forskellige typer agn - en spinner og et blink i samme blink.

Se Kent Andersens hjemmeside, og læs historien om blandt andet Stripper blinket, og ideen bag det! 
https://jackrapid.dk/historie.html


De tungere Stripper, bruger jeg i å og sø, men da afmontere jeg  spring ringene, så jeg kun har hullerne tilbage i blinket. Gennem hullerne,  lader jeg snøren gå igennem begge huller, og har så et meget effektivt gennemløbs blink, som kan få lidt anderledes gange, hvis snøren enten sidder på  blinkets for eller bagside, prøv dig frem. Ydermere kan blinket vendes, så den spidse ender vender fremad, men ved at sætte snøren igennem blinkets huller, kan man gå helt ned tykkelse, også med fusionsliner.

Metoden med afmontering af springringene, kan bruge på alle størrelser af Stripper blink.

Jeg synes ikke, at snørerne kinker, når der blinket bruges, som den ovenstående gennemløbsmodel, eller for den sags skyld, med en svirvel monteret, hvis man vil have springringene i.

Jeg har så valgt, på de flest af mine Stripper blink, at montere et tyller rør i hver ende, som er limet på med Loctite 454, en industri gel, til limning af montage dele. Så  har jeg et falsk genneløbs blink, som jeg har haft rigtig meget glæde af, ingen montage dele, ud over gennemløbs perler og svirvel, og tyllerne er altid monteret på blinkets bagside.

Stripper blinket er et rigtig godt blink, især hvis man vil arbejde med indspinnings hastighed, og montager, og de tungere udgaver, kan også bruges til multihjulet.

Jeg gør dog det, at jeg til multihjul, træder blink lidt fladt, så flakser det ikke så meget i kastet, men går stadig, så godt at fiskene bliver hængendeWink

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 26 Sep 2021 kl. 10:38
Til top
Ztrejfer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Ztrejfer

Tilmeldt:: 12 Jun 2018
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ztrejfer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2021 kl. 16:07




Hej Per Karlsen,
Mange tak for din fine og udførlige forklaring på din metode mht. Stripper. Det lyder interessant at fjerne ringene, men tænder også en del spørgsmål hos mig:
- Giver dette ikke et voldsomt slid på linen, når den skal hen over de to hul-kanter på Stripper? Det er måske også derfor, at du har limet tyller rør på med Loclite 454?
- Du sætter vel alligevel krogen i en springring plus lukket ring, deri knude og så gennemløbsperle(r) - eller hür?
- Går så også ud fra, at du har de sædvanlige 30-100 cm monofil-line på til gennemløb, et flåd-stop og i den anden ende en svirvel - eller hür?
Kunne du evt. uploade et par fotos, så man kunne se dit Stripper-setup, og også få en fornemmelse af, hvor meget du har rettet Stripper ud vha. pedalarbejdet? ;-)
Baseret på Strippers gang i vandet er det for øvrigt min intuitive oplevelse, at spinner-effekten hos Stripper vil fange bedre end blink-effekten, er det også din erfaring? Jeg fisker selv primært efter havørred fra kysten og året rundt.
På forhånd mange tak!
PS. Det ser ud til, at det er No-Knot, der skaber kinke-problemet. Stripper bliver sandsynligvis så det eneste agn, hvor jeg skal binde en knude på.








Redigeret af Ztrejfer - 12 Okt 2021 kl. 16:37
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Okt 2021 kl. 17:54
Omkring dine spørgsmål til montage af Stripper blinket, så er det et spørgsmål om hvad man personlig tror på.
Stripperen er både en spinner og en blink, afhænig af hvad ende snøren monteres, men at mene at den ene type er bedre end den anden, er jeg ikke enig i, det afhænger helt af, hvor og hvordan man fisker med stripper blinket.

Man kan jo argumentere for, at ved den rigtige montage med snøren i den brede ende, har blinket fanget 1000 vis af fisk, alle mulige arter, men det var før at vi var nogle der kunne se, at blev Stripperne vendt om, så blev den en spinner, men også som spinner har man virkelig fanget fisk, især under særlige forhold, hvor blinket ikke virkede.

Jo, jeg valgte ret hurtig, at lave falsk gennemløb på Stripperne, for at sikre, at de tynde fusionsliner, ikke blev slidt i stykker, i de udstansede huller. Jeg fisker UL med 0,06 Microfus line, det holder ikke  på en skarp metalkant!

I den her artikel er der vist, hvordan jeg montere mine gennemløbs blink, også Stripperen øverst i billedet er monteret på samme måde:

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/artikler2.asp?placering=artikler&menu=Laesestof&Id=16483&kategori=Blinkst%F8bning%2E

Mine rig, er ikke så lange, ca. 30 cm. med enkeltkrog, og 0,45 mm. nylonsnøre - en eller 2 gummiperler og så en lille svirvel, ikke andet, men krogens øje trækkes  i den første perle, så er knuden beskyttet, og krogen kan justeres, så man undgår yderlige tiltag, med stumper til realise taklerne. Svirvlen har en funktion mere, jeg binder mine ophængere fast i nederste øje på svirvlen, det er et meget gammelt setup til ophængre, som jeg har brugt i mere end 50 år, det virker for mig, og jeg fanget flere fisk på over 4 kg. på ophænger, så det kan godt holde til store fiskWink

Når jeg retter den original Stripper facon, så prøver jeg mig lidt frem, især til multihjulet, er det vigtigt, at tune blinkets bue, da der ellers hurtig bliver bygget rede i hjulet. Den kommer også lidt an på vægten af Stripperen, men jeg gør tit det, at jeg laver blinket i en lidt blød hvidmetal legering, og støber nogle prøver, så kan jeg rette blinket, ved at bukke med hænderne ude ved vandet.

Når den rette facon passer i vægt og buening, så laves den færdige model, og kan så bruges, som man nu har behov for.

Grunden til at støbe Stripperne er, at man kan styre det hele - vægt - støbning og ikke mindst farverne, hvid er godt, men ikke altid, en rå ufarvet støbt Stripper, fanger lige så godt!

Hvis man fisker i å / sø og elv, har en støbt falsk gennemløber mange fordele, mest fordi man kan ændre vægt / godstykkelse - farver, og så tune sin Stripper, så det passer til strøm, vand dybde, og reelet tilpasse blinket, til ens personlige fiskeri. Det samme gælder P&T, her bruges normalt små Stripper fra 4g. -  12., medens å - elv og se, sagtens kan gå helt op i 40g.

Når Stripperne er i støbt udgave, har vi nogle tiltag, der giver nogle roligere bevægelser, idet vi korter blinket af i den tynde ende, det kræver også at blinket testes mest mulig.

Hvis man synes, at de små stripper vejer for lidt, så bruger jeg den metode ,at lime 2 original blink sammen, lave en gipsform, så har jeg en mere kompakt Stripper, i de små korte udgaver, men med ca. den dobbelte vægt, så kan man koste rigtig langt, og blinket / spinneren går fint, hvis man kan lære sig, en indspinnings teknikken, der får blinket til at gå optimalt!

Rent historisk har Stripperens ophavsmand, Kent Andersen (KA) på sin hjemme side, beskrevet udviklingen rigtig fint, skim evt. linket her:

https://jackrapid.dk/historie.html

Håber ovenstående giver lidt mening, eller spørger du bare igen, kan jeg svare, så gør jeg det gerneTongue

Mvh
Per Karlsen.



Redigeret af PK - 12 Okt 2021 kl. 18:07
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum