Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hackel typer - tørfluer

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hackel typer - tørfluer
    Sendt: 07 Sep 2021 kl. 12:37

Jeg har i mange år lavet forsøg med mine tørfluer, mest for at opnå bedre flyde evner, og har forsøgt og prøver mange ting, også at udnytte, især hackel fjer rigtigt.

Jeg har på det seneste set på, hvad andre fluebindere laver af tiltag, og der er mange interessante tiltag, som jeg her på mine gamle dage, har taget til mig.

Prøv at skimme de her tiltag på YuoTube:

https://www.youtube.com/watch?v=eI_x7P02Op8

Det som jeg mest har haft brug for, er at bruge mine hackel fjer, fra lidt ældre ikke højkvalitets nakker, og her viser min erfaring, at de bindemetoder, som videoerne viser (Paraloop) gør, at man forholdsvis nemt kan mixe gamle hackler med de luksus fjer, man kan købe i dag. Samtidig kan tvistede hackler, kombineres med hår – CDC og almindelige hackler, og give et flot paradun hackel, som når de teknikker benyttes, giver fluen et vingesilhuet samtidig.

Til at vinde hacklet, bruger jeg et stykke nylonsnor, det giver den stivhed, der skal til, for at hacklet let kan vindes om nylonsnøren, og bruger man bindetråd af fusionsline, så kan det hele trækkes godt til med bindetråden, og give fluen et pænt udseende.

Jeg bruger også metoden til døgnfluer med Spent vinger, især de store maj fluer, har en fordel, ved at få hacklet lavet på den måde filmene viser, det giver en virkelig god silhuet + stor flydeevne, og fiskene går til fluerne, med stor iver, især vis vinger er printet.

Blot til orienteringWink

Mvh

Per Karlsen.



Redigeret af PK - 07 Sep 2021 kl. 12:38
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jens65

Tilmeldt:: 06 Aug 2015
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens65 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Sep 2021 kl. 11:26
Hej Per
Også blot til orientering :
For år tilbage var jeg på et nymfe-og tørfluekursus ved Gram å og Nørreåen. Her bandt vi nogle majfluen, hvor vi brugte en lille skumstrimmel til at stabilisere hacklet rundt om vingen. Det var en artikel af Morten Øland, som du jo kender. Skummet gav, foruden øget stabilitet om vingen også en øget opdrift.
Blot for at supplere metoder til hackelbinding. Vh
Jens 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2021 kl. 13:22
Hej Jens.

Ja, netop den teknik med skummet, hvor hacklet vindes ind i, er en af Morten Ølands mange fine teknikker.

Vi brugte i mange år, blot det hvide elektronik skum, det virker også, men er selvfølgelig ikke så effektivt, som det John og Elna Foust, fra Foust Fly Fishing laver, det findes i mange farver, og er perfekt, da det er fleksibelt, så det kan strammes ind efter behov.
Jeg ved faktisk ikke, om man i dag kan købe originalt Foust materiale, men jeg fik fingre i noget af det første, som kom til landet, og ja majfluer bundet på Mortens Ølands måde, er utrolig effektive.

https://www.google.com/search?q=john+faust+fly+fishing&oq=Faust+Fly+Fishing&aqs=chrome.1.69i57j0i22i30.2875j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Jeg har jo haft mine hjemvande til tørfluefiskeriet i Ribe å systemet, siden 1972, så jeg har fået mit tørfluefiskeri dækket, endog rigtig godt, vi omtalte daværende det å system, som Danmarks bedste, til tørflue fiskeri, desværre er det ikke tilfældet mere, men minderne må vi da have lov at haveCry

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 12 Sep 2021 kl. 22:46
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum