Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMoral og etik

 Besvar Besvar
Forfatter
Morten Drews Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fister Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 82
Direkte Link til dette Indlæg Emne: Moral og etik
    Sendt: 04 Jan 2021 kl. 20:59
Hej alle.
Vi har, på Bornholm, de seneste par uger haft en masse lystfiskere på Øen, for at fiske.
Det vi , desværre oplever, er at man simpelthen ikke tager hensyn til fredningszoner  ved åerne eller om man tager farvede fisk eller fisk der ikke holder målet. Det er bare ikke i orden. Vi har en fredning af vores åer som begynder D. 16/9 til D15/1 og det gælder også farvede fisk. Vi har, i år, set rigtig mange lystfiskere som ikke respekterer disse regler og fredninger. Jeg ved at vi har et fantastisk fiskeri her på vores ø, men det vil det ikke blive ved med hvis man ikke respektere de gældende regler og love. Der er en grund til at vi har de særregler. Langt de fleste der gæster vores kyster har stor respekt og udviser den største respekt, stort tak til dem. Til jer der ikke gør det, i kan ikke kalde jer for lystfiskere, for lystfiskeri er langt mere end bare at fange fisk. Næste gang at i kommer til Øen, sæt jer ind i reglerne og lovene , før i tager på kysten. Det er vores alle sammen pligt at passe på vore fiskevande uanset hvor vi fisker.

De bedste hilsner og knæk og bræk.

Morten Drews, Næstformand, Vandpleje Bornholm.
Til top
frank jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
frankjensen

Tilmeldt:: 12 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 91
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2021 kl. 07:41
Moral og etik er dobbeltord, som betyder det samme.
Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2021 kl. 10:30
Træls udvikling

Hernede i Sønderjylland fik flere foreninger /(vist Aabenraa Sportsfiskerforening og en mere?) lov til at opsætte små "træklodser/skilte" på strande. De klodser viser, hvor fredning af åer og bæk-udløb stopper, og man må begynde sit fiskeri. De var vist grønmalede med et lille skilt, der fortalte om fredningsbælterne.

Jeg mener også, at der for en del år siden, blev forsøgt med at male på nogle store sten på nordsiden af Vejle fjord. Dette skulle også indikere frednings-zoners ophør.

Det kræver vist nogle tilladelser ved Skov- og Naturstyrelsen og sikkert også andre steder, mener jeg, det er. Men det er da et forsøg værd.

Lige en anden ide (I har sikkert tænkt den allerede): 
Kan der laves foldere, der med kort og links til diverse online-kort viser, hvor frednings-bælterne er? Og så få omdelt folderne på camping-pladser, ved udlejnings-bureauer, lystfikser-huse, på færgerne og turist-bureauer, etc? 

Alternativt tage fat i de lokale aviser, net-medier lokal-tv etc. og få det omtalt der?

Jeg håber, I får det begrænset, men det er en stor opgave, I har foran jer. Men held og lykke med det.

Mvh. Ole
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2021 kl. 21:54
Nu fisker jeg ikke selv på Bornholm, men hvor der kan være tvivl bruger jeg mobilappen havørred.com. Den viser tydeligt alle fredninger. Så er jeg aldrig i tvivl om hvor og hvornår jeg må fiske og hvor jeg ikke må.
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2021 kl. 22:11
Hej Morten
Det er sgu da træls og ja pas på de fine muligheder ike kun på Bornholm men ved alle fredninger.

Frank Jensen den har du misset en smule, med mindre at du ikke er til nuanceringerWink

Henrik
Til top
Flemming Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Flemming Nielsen Avatar

Tilmeldt:: 21 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 113
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2021 kl. 10:36
Hej Morten Jeg er fuldstændig enig i at alle fredningsbestemmelser skal overholdes samt at lovgivningen skal strammes på dette område.
du skriver om moral og etik.
i sidte linie skriver du "Det er vores alle sammen pligt at passe på vore fiskevande uanset hvor vi fisker" i denne sammenhæng synes jeg ikke at dit profil billede afspejler din holdning?
Håber du blev mætClapClap
Mvh Flemming Nielsen
Tight lines!
Flemming Nielsen
Til top
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2021 kl. 14:57
Hvorfor ikke flemming? Du aner ikke hvor billede kommer fra eller hvor mange vi var om at tage de fisk. Der er intet ulovligt i det jeg har gjort, du kender ikke en skid til hvad der stå bag det foto, forstår du det lille mand?
Til top
Jørgen Lorenzen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FFFI

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Kysten
Status: Offline
Beskeder: 148
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2021 kl. 15:15
Pas på Flemming 😀
Der er åbenbart ikke alle, der har ret til at pege fingere af andres moral (i hver fald ikke starterens af tråden), uanset om det er på sin plads eller ej.
Til top
jan holland Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gumbas

Tilmeldt:: 31 Dec 2007
Geografisk: støvring
Status: Offline
Beskeder: 359
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2021 kl. 16:21
Ikke jeg er uenig i det du skriver men det klinger hult når man som vist på dit profilbillede nakker 10 småfisk.  Det er en smule uetisk og grimt at se på når man samtidig brokker sig over andre. Det er lovligt men viser dårlig moral og etik og så bør man ikke pege fingre ad andre uanset om det er på sin plads eller ej.  Håber "smoltene" smagte godt. 

Til top
Anders Larsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
anderslarsen

Tilmeldt:: 24 Aug 2006
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 46
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Jan 2021 kl. 21:10
Hvis de viste fisk er fanget lovligt og bliver spist, kan jeg ikke se noget problem. For mig er det enda bedre, end al det der pjat med C&R. Det er i mine øjne uetisk. Fang og tag med hjem hvad du kan spise. Og stop så.
Venlig hilsen
Anders
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum