Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til min første UL stang

 Besvar Besvar
Forfatter
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjælp til min første UL stang
    Sendt: 11 Nov 2020 kl. 16:42
Er der nogle længer på UL stænger der er at foretrække? Jeg ved ikke rigtig hvilke længde og hvor hvilke kastevægt jeg skal vælge. Min bror har en 7” stang og den er virkelig lækker at stå med men jeg var ude og kigge på en igår (mener) den var 5,5” den var dælme også lækker men ved ikke om den bliver for lille ved put søen (ved ikke hvad normalen er ved disse stænger)
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2020 kl. 14:29
jeg har de sidste mere end 10 år fisket rigtig meget med ul stænger

og jeg har haft stænger fra 4 fod og op til 9 fod. Alle med en kastevægt på maksimum 7 gram.

ul stænger er rigtig fine til det meste put and take fiskeri, men de har også en række begræsninger. Hvis vi snakker store og dybe put and take søer kan en kraftigere stang være at foretrække, da man så vil kunne fiske med større agn eller anvender større bombarda flåd

De fleste put and take søer er jo ret nemme at fiske sig rundt om, og uden særlig vegetation på brinken. Derfor kan du nemt komme helt ned til vandet og stå, dog kan det alligevel være en fordel med en stang som gør det muligt at styre agnen udenom diverse forhindringer

derudover vil stangens længde også skulle vælges med tanke på hvad agn du vil fiske. Hvis du kun vil fiske gummidyr og blink, så kan en 5-6 fod stang være ganske fin. Til gummidyr foretrækker mange en meget blød stang
Hvis du også vil bruge glasflåd for at få agnen længere ud og måske fiske aktivt med powerbait eller gummidyr uden belastning, så vil jeg nok gå efter en stang på 7-8 fod. Sportex laver nogle 8 fods ul stænger, men det er få producenter som laver egentlige ul stænger over 7 fod. Quantum laver nogle længere ul stænger, de er dog meget bløde Wink

Personligt går jeg ret meget op i længden på baghåndtaget, da jeg altid fisker mine ul stænger med kun en hånd på stangen, så vil jeg helst have baghåndtaget så kort som muligt. 

Om du ønsker en blød stang som flexer ned til håndtaget, eller en mere stiv stang afhænger af personlig smag. Der er efter min mening ikke noget rigtigt og forkert her, men forskellige agn kan være mere eller mindre egnet til en given aktion på stangen

jeg fisker i dag ul agn med multihjul, så jeg følger ikke så meget med i stangmarkedet herhjemme længere. Dog er der flere grupper på facebook hvor du kan læse om erfaringer, og måske du kan få lov og prøve en stang ved en af dine lokale put and take søer før køb
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum