Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fyggi kystflue?

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fyggi kystflue?
    Sendt: 25 Okt 2020 kl. 14:15
Jeg har under oprydning på en gammel harddisk, desværre kunne konstatere, at min gamle optegnelser fra omkring 1990, med de første kystflue mønstre til det danske kystfiskeri, er gået tabtCry Jeg kan ikke genskabe de data, da den partition, er formateret!

Selvom jeg har har bundet mange tusinde kystfluer, især de første mønstre, så er der især et, nemlig Claus Eriksen's Fyggi, som der blev bundet mange af, og så selvfølgelig fisket med, og i den grad fanget fisk på!

Jeg kan desværre ikke huske, det oprindelige mønster af Fyggi, men håber på lidt hjælp her på forummet. 

Jeg skal bruge mønsteret til opgradering af min Flue Cd, da der på skiven ligger masser af oplysninger på kystfluernes historie, men lige netop Fyggi mønsteret, er ikke med i sin originale udførsel.

Jeg mener ikke, at de første Fyggi mønstre, havde antenner af de gummiben, som bruges i dag, jeg mener, det var trusse elastik i hvid, men jeg kan huske helt forkertWink

Er der nogen, der evt. kan trylle det originale Fyggi mønster frem, både med tekst og billed, så vil jeg modtage de oplysninger, med stor tak!

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
hindsgavl

Tilmeldt:: 29 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hindsgavl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2020 kl. 09:12
Kontakt Claus i go-fi, odense.
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2020 kl. 12:44
Hej

For nogle få år siden var der en hel serie artikler om gummibensfluer i Sportsfiskeren, incl. en artikel om Fyggi. Måske kan du finde bladene frem eller finde artiklerne inde på sportsfiskeren.dk.

Jeg mener at kunne huske noget om, at de første Fyggier var brune, men at Claus Eriksen & Co. på et tidspunkt fandt ud af, at den creme-farvede med de tofarvede hvide/fluorescerende orange gummiben (Sililegs hedder de vist) fangede endnu bedre. Men det kan Claus selvfølgelig selv berette mere om, hvis du eventuelt kontakter ham - som allerede foreslået. Håber det lykkes at finde historien om denne fine flue.

Mvh Henrik




Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2020 kl. 13:36
Venter på svar fra ClausWink
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2020 kl. 17:05

  Hej Per

Har bladet Fiske-feber fra 2000 hvor Claus skriver om fire farlige fjord fluer.
Her skriver han om en cream fyggi samt om en flue som han kalder Tunet Flash 9 !
Hvis den sidste lyder bekendt så ja det er en tunet udgave af PK flash 9 som du selv har lavet !

Jeg kan tage et print og mail denne side med de 4 fluer + foto og med binde-anvisning til dig hvis du er interesseret.


Redigeret af carsten o - 27 Okt 2020 kl. 17:18
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2020 kl. 17:52
Så har Claus være på banen, og det originale mønster så sådan ud:

Original Fyggi mønster:

 

Krog                                                  Partridge CS54 str. 8

Hale + Følehorn fortil                 2 x brune gummiben strittende bagud og fremefter.

Krop                                                SLF dubbing farve Fiery Brown – børste godt ud på undersiden.

Rib:                                                  Oval guldtinsel

 

Senere, er der så kommet diverse varianter til, med den Cream farvede - med SLF Natural Seal, og orange gummiben, som den mest kendte.


Mvh

Per Karlsen

Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Okt 2020 kl. 18:08
Hej Carsten.

Ja, Flash 9, er jo en af mange mønstre, som tog rigtig mange fisk i lang årrække, og bruges stadig, i originalen den dag i dag.

Jeg var tilknyttet Go Fishings fluebindings team indtil 2011, og der er røget flere tusinde kystfluer igennem systemet, og en af de ting jeg værdsætter, ved de gamle travere er, at folk generelt sørger for, at gøre grundmønstrene bedre, og nogle af tiltagene fører også til mange flere fangster, så det jeg / vi fandt på i pionertiden, har ført til mange innovative tiltag, som gør fluebinding af kystfluer, særdeles spændende.

Jeg får ofte spørgsmålet om hvilke klassikere, af de gamle mønstre, som jeg selv sætter højest på listen, over gode kystfluer, da er jeg nok den, som har sværest ved at vælge, men skal jeg vælge 3 mønstre, som jeg har fanget flest fisk på, som må det være Flash 9 - P.K. Mysis og P.K. nr. 3, men jeg har virkelig brugt det, som blev lavet, og i en periode havde jeg 285 fiskedage om året, så det er vel blevet til små 3000 ørreder i den periode, og alt det kystflue fiskeri, har givet mig nogle virkelig gode oplevelser her i DanmarkWink

Mvh
Per Karlsen.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum