Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af line?

 Besvar Besvar
Forfatter
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Valg af line?
    Sendt: 16 Jun 2020 kl. 17:15
Jeg er kommet til at anskaffe mig en Greys GR50 Switch fluestang - 11' #5/6, jeg havde tænkt at bruge den på kysten, nogen der erfaringer med den eller noget lign. med hensyn til line setup?
Mvh
Henning
Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2020 kl. 16:33
Jeg kender ikke stangen. Men en switch stang er, som regel, langsom og med en dyb action. Til overhåndskast, hvilket er det mest almindelige på kysten, tror jeg, ville jeg vælge en WF6, evt long belly, så du får lidt glæde af rullekast. Skal du udelukkende underhåndskaste, ville jeg vælge en line som er ca. 3 gange stangens længde og med en vægtklasse 2x den angivne vægt. Altså ca. 20 gram. Det vil dog hurtigt tage livet af din nye stang, hvis du skulle føle dig fristet til at overhåndskaste. 
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2020 kl. 08:38
Tak for dit input, nu har jeg lidt at gå ud fra!
Mvh
Henning
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2020 kl. 10:53
Det er mange steder super brugbart at fiske switch på kysten. 
Du skal ikke vælge en switchstang fordi du skal overhåndskaste på kysten - du skal væge den fordi den er et værktøj der kan gøre det muligt at fiske de steder eller under de forhold, hvor overhåndskastet ikke rigtigt er muligt. (skrænter i ryggen, hård vind etc.) 

Opsætningsmæssigt, så skal du bruge et flydende skydehoved på omkring de 8,5 - 9 meter sikkert omkring de 16-17 gram, intermediate polyleader og en tynd flydende runningline. 

Knæk og bræk derude

Ronny
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jun 2020 kl. 19:36
Hej Henning

Jeg tror du skal prøve dig lidt frem, f.eks. Ved at gå til en forhandler hvor du kan prøve forskellige liner. Problemet er, at nogle switch stænger (især USA) er korte tohåndsstænger, og derfor tohåndsklassificeret, andre er lange enhåndsstænger og derfof enhåndsklassificerede.

Jeg har selv to (Amerikanere) i klasse 4 og 8. #4 kaster optimalt spey med ca. 20 gram men ca. 10 gram overhånds. #8 kaster 35 gram spey, og 16 gram overhånds.

Jeg bruger mine til spey kast, aldrig overhånds. Du kan ikke optimalt bruge samme line til begge dele.

Mvh. Peter
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jun 2020 kl. 09:04
Mange tak for alle jeres svar og kommetarer, jeg synes især Ronny's råd lyder meget konkret, så det er nok den vej jeg vil gå! 

Knæk og Bræk til alle
Henning
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum