Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

P.K. Hundestejlen

 Besvar Besvar
Forfatter
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: P.K. Hundestejlen
    Sendt: 15 Jun 2020 kl. 21:36
Hej Per.

Har kigget på din spændende hundestejle. 
Kan du hjælpe med at finde det materiale som du kalder Corsair slange? Har søgt og kigget men ikke fundet det endnu.

Med venlig hilsen

Ole Christensen
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2020 kl. 21:56
Hej Ole

Jeg ville klart bruge den her...Smile

Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2020 kl. 22:35
Hej Ole.

P.K. Hundestejlen blev bundet på Corsager slangen, som reelt var det samme, man splejsede flueliner og løkke af, i de gode gamle dage.
Jeg tror ikke det lige sådan er til at få fingre i mere, men noget materiale, til at lave løkker, på fluelinerne, kan stadig købes, men nok ikke på ruller, men det var i 6 mm. udførsel.

Det var utroligt stift, og krævede en meget stærk binde tråd, da binde tråden ellers blev skåret over. Jeg brugte noget specielet kevlar, men i dag bruger jeg en hvid Stren Microfuse line i 0,06 mm, som binde tråd.

Hvis du kan finde denne artikel her på 123nu:

Hvor meget kan man tillade sig ? 
Indsendt Onsdag d. 12 juli 2017 - af  Per Karlsen

så kan du få lidt links til de typer af net, som jeg bruger i dag.

Jeg plejer at bruge 6 mm. Flex rør, der er mange farver, men den klare udførsel, synes jeg er bedst, det passer til kroge og rør!

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 15 Jun 2020 kl. 22:39
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Jun 2020 kl. 23:19
Hej Lars C. 
Det er et godt bud. Dog lidt forskelligt fra den effekt som fangede mit blik da jeg så Per's flue.

Hej Per Karlsen.
Jeg fandt din artikel. Desværre er 2 ud af 3 link ikke længere aktive og hvis jeg søger på corsager, havner vi i kvindeundertøj. Spændende nok, men.....
Har dog fundet ud af at hvis jeg søger på net-tubing, dukker der interessante muligheder op.

Mange tak for jeres gode svar.  Smile
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2020 kl. 10:52
Hej Ole.

Der er mange muligheder med net- tubing, især i østen. Jeg har været i gemmerne og set på, hvad der er købt sidst ca. 2009, og der havde jeg fundet 25 m. i ø6 mm. hvid, og med lidt større afstand i vævningen, næsten lig den originale Corsager.

Det er rigtigt, at udseendet, med ikke for tæt vævning, er afgørende for gennemskinneligheden, og det var også det, som gjorde fluen, så velfangne.

Desværre er den 6 mm. ikke sådan lige at finde, men ø 8 kan også bruges, så skal der trækkes lidt mere i nedbindingen!

P.K. Hundestejlen var utrolig effektiv overfor Stellheads, også om natten, og jeg bandt i flere sæsoner det mønster på 3 krog - dobbelt krog - enkelt krog og rør.

Sjovt nok, var der en del svenske kunder, som brugte P.K. Hundestejlen til at fange aborre, og der var flere fisk på 1200g., så noget må der være godt ved mønsteret.Wink

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Jun 2020 kl. 17:43
Hej igen Per.

Ja, jeg er også gået på Aliexpress, hvor jeg har fundet (50 meter!) 6 mm polyester tube til 7 USD. Har bestilt en i hvid og en i elfenben, så må jeg væbne mig med tålmodighed i 1½ måned og se hvad der dukker op. 

Jeg er endog meget sikker på at den flue kan fange ørred, hvis jeg kan få den til at ligne din udgave. Det bliver spændende! Big smile 

Mvh
Ole
Til top
Bjarne Jørgensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Briton Avatar

Tilmeldt:: 23 Maj 2019
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Briton Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2020 kl. 12:11
Hvilken krog skal bruges?
Fandt mønster på kystfluer.dk, men der var ikke opgivet krog 😢

Vh Bjarne
Til top
Bjarne Jørgensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Briton Avatar

Tilmeldt:: 23 Maj 2019
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Briton Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2020 kl. 16:46
Var det et meget uartigt spørgsmål
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jun 2020 kl. 20:02
De oprindelige kroge var rustfaste, i blank udførsel i JS, i str. 6 og 4, men reelt kan det mønster laves i alle mærker kroge, som er beregnet til saltvand.

Jeg vil gerne lave kroge med lidt lange kroppe, og et forholdsvis stort gab, men eksempelvis nogle af laksekroge er lidt svære at sætte i den kategori + at kroge til laksefiskeri i vestvendte åer, her i Danmark, ikke må have et krog gab, som overstiger 10 mm., så laver man PK Hundestejle mønsteret til å fiskeriet, skal man have de regler for øje, og vælge de rigtige kroge!

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Bjarne Jørgensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Briton Avatar

Tilmeldt:: 23 Maj 2019
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Briton Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jun 2020 kl. 17:17
Hej Per
Mange tak
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2020 kl. 16:50
Hej Per.

Jeg har modtaget en pakke fra Kina. 2 x 50 m crin-tube i dimensionen 6 mm. 
Er du interesseret i en fri vareprøve på 1 meter af hver farve - jeg har jo nu i rå mængde? Ville nemlig gerne vide hvad hvad du mener om materialet.


Hvis ja, så send venligst en mail, så vi kan aftale levering.

Mvh
Ole

Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2020 kl. 21:56
Hej Ole.

Ellers mange tak for tilbudet, men jeg har i flere år haft store mængder af flex rør liggende, så jeg har rigeligt.Wink

Oprindelig var P.K. Hundestejlen bundet på et JS. Sea Streamer str. 6 fra Partridge, men generelt, så bandt jeg dette mønsteret, på blanke kroge med en længde på ca. 30 mm. og med et kroggab på ca. 10 mm.

I dag er der flere mærker, i en sådan størrelse krog, så om der bindes på det ene eller andet er reelt ligegyldigt, men bruger man ikke elpoleret kroge, så vil en omgang flad sølvtinsel, være nok til at gøre krogen blank, så kan de brunere kroge sagtens bruges også.

Min erfaring med at binde med Flexrør er, at man skal være over sin bindetråd. Vævet er hårdt og kan skære tråden, så jeg bruger fusions liner, som bindetråd, gerne i 0,06 mm., så kan tråden trækkes godt til, uden at bindetråden knækker / skæres over.

For at få en pæn krop, få vindinger med bindetråden - sikring med ganske lille klat 10 sekunders lim, så har man en fin, og holdbar flue.

En evt. sort stribe, som ryg, kunne være tusch eller neglelak, hvis der bruges lyse farver i flexrøret, eller en streng sort bredt flash tinsel / bast, som skal ligge på ryggen, og tøjres ved halen, og ved hovedet.

Vi har også lavet P.K. Hundestejlen med en inder vinge af Mosgummi, som står på højkant, så kan man dekorer Mosgummiets sider, med printet label, det giver en skæg effekt, som især overfor Regnbuer på kysten og i P&T ofte for fiskene i hug + at fluen ikke kæntre, og samtidig går lige under overfladen.

P.K. Hundestejlen kan sagtens være effektiv, hvis den belastes med vægt under krogen, det kan være en fordel ved lidt høj sø, så kommer fluen ned i ca. 30 cm. dybde, og tumler ikke rundt i overfladen.

Mvh
Per Karlsen. 

Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2020 kl. 09:22
Er i gang med at binde. Fluen på billeder er 50 mm fra ende til anden. Røret er elfenbensfarvet med ryggen malet sort.

Kunne ikke få blanke kroge hos Sportdress så valgte Ahrex NS122 Light Stinger #6 i sort. Er det mon et problem for fangstevnen?
Rygmateriale er sort Lurex garn (godt navn!) i 100% polyester. Skinnende blankt.

Fjerhale. Havde nogle 4mm øjne liggende som nok er for store men det kan vist lige gå. 


Der er indlæringskurve på med hensyn til at håndtere materialerne, så den første blev skåret op igen. Den anden har plads til forbedringer. Især hale og hoved kan blive bedre.
Ikke at jeg tror fluen med hale og smarte øjne fanger bedre end Per's. Måske tvært imod. Det er kun for at min indre ADHD nørd skal lade mig sove om natten, haha.

Prøver at binde en mere i hvid i dag og vil også finde tid til lige at få skyllet den første ren for bindestøv i noget saltvand. Den er ikke blevet så hundestejleagtig i udtrykket som jeg så det for mig. før jeg begyndte. LOL
Mon den kan fange noget alligevel...?


Mvh
Ole
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2020 kl. 10:42
Hej Ole.

Jeg synes da, du er kommet godt efter det med binding af hundestejlenWink

Hvis du kigger på beskrivelsen af hundestejler, så vil du finde ud af, at der her i Danmark er flere arter.

Samtidig vil du konstatere, at hannerne i arten, er ualmindelig stærkt farvet i yngle sæsonen, det kan udnyttes i fluens opbygning, så hannen er rød.

Vores referencer i almindelige mønstre, er streamer mønsteret Bloody Butcher, som har fanget tusindvis af ørreder fra kysten, og nogle af fangsterne, både hos Havørred og Steelhead, har haft et stort maveindhold af hundestejler (Især 3 pigget), så flue typen virker.

Normalt er hundestejlen i større flokke, det betyder, at fluen skal te sig lidt anderledes, så den falder ud fra flokkens norm, og jeg har haft glæde af, at kunne veksle indtaget, med nogle nymfe greb, men generelt hurtig indtag, med en pause, ja så skralder det, og det er en herlig følelse at kunne narre fisken, med et mønster, der ligger tæt op ad den ægte vare.Smile

Fluemønstre hundestejler eksempler:

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 26 Jul 2020 kl. 10:46
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2020 kl. 19:54
Så har den været ude at fiske. Synker langsomt. 
Den er lidt for godt i balance og ligger sidelæns i vandet. Tænker at det kræver en anden og sværere krog, så jeg køber en pose Ahrex Sea Streamer #6 som ikke er i light versionen som dem jeg har brugt. Så må jeg se om ikke det er løsningen.

Mvh
Ole
Til top
Milton Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
McHardy

Tilmeldt:: 30 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 186
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér McHardy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2020 kl. 21:03
Kunne man vægtbelaste den lidt  ?   Ermm
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2020 kl. 21:12
Ja mon ikke?. Der er sikkert forskellige måder at løse det på. 
Nogen vil måske endda mene at man bare kan lade den være som nu, da det får den til at ligne en syg og hjælpeløs hundestejle, som ikke kan holde balancen og dermed er et nemt offer.


Redigeret af Ole Christensen - 26 Jul 2020 kl. 21:14
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2020 kl. 21:55
Hej Ole.

Med hensyn til at Hundestejlen "svæver" så var det egentlig meningen i starten, og vi har gjort forskellige tiltag til, at få fluen lidt dybere ned, især hvor der var stærk strøm.

Da vi siden midten af 70'erne, på de første kystfluer, altid havde fluerne belastet, var det bare, at belaste dem igen. Vi bruger i dag, ikke blyholdig rund tråd 0,37 mm., og på Hundestejlen virker det bedst, hvis halvdelen af forkroppen, på krog wiren, får viklet en omgang 0,37 mm. vægt tråd, så synker fluen i almindelige bølger / strøm vel små 5 cm., og kan så fiskes helt ind under land.

Ønsker man et fluen synker mere, evt. i strømmen, så kan en tråd i 1 mm. tykkelse lægges dobbelt, og bindes ind under hele krogens længde.

I dag, ønsker vi i nogle tilfælde at Hundestejlen foretager et lille dyk, under stoppet i indtagningen, så sættes et ø6 mm. standard Conehead på fluen, ikke tungsten, men almindelige Coneheads, normalt Sølv farvet eller sort, til natfiskeri, men gerne med et fluo. klæbe øje på Coneheaden.

For mange år siden, gav vi nettet på hundestejlen en omgang sink, det er tungstens mudder, der smøres på ens nymfer, så kunne vi få fluen ned, da mudderet klæber på nettet.

Omvendt, så kan der på strømsteder, være behov for at få fluen til at vælte rundt i overfladestrømmen, det ved rovfiskene, at hundestejlerne trykkes op, og hvirvles rundt, især ved vandskift erne, og her har vi på en almindelig ubelastet Hundestejle, sprøjtet hele fluen med tørflue spray, og især i bælterne, har det været effektivt over for rovfisk, som jager hundestejler, i strøm hvirvlerne!

Som du er inde på, så er det ikke sikkert, at mønsteret fisker dårligere, selv om fluen ikke står korrekt, men jeg ville aldrig vælge en krog, med kraftigere wire, det giver ganske enkelt ikke vægt nok!, så hellere en kontrolleret belastning, og en god ide', når man laver forskellige belastninger, giv belastninger en kode, vi bruger neglelak i forskellige farver, og en lille farvet prik, er oplysning nok, til at vide, hvad for en belastning, mønsteret har.

Håber du får lige så gode oplevelser og fangster, som vi har haft op gennem årene, og jeg kan oplyse, at vi i min omgangskreds, har fanget næsten alle de arter, der æder fiske yngel, og så som et supplement, også fisk i ferskvand, både gedder og aborre, så det er et alsidig mønster, akkurat som sit forbillede Bloody Butcher!

Til ferskvand å / sø / elv har vi med held brugt en Esmond Drury 3 krog, det er en krog, som virkelig kan kroge, men det samme kan en Partridge Wilson dobbeltkrog, så mulighederne med mange typer kroge er til stede, hvis Hundestejlen skal på arbejde særlige steder.


Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 26 Jul 2020 kl. 22:14
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Sep 2020 kl. 00:03
Da jeg har haft travlt med andre ting, fik jeg først prøvet hundestejlen for anden gang i dag. Har dog været nede ved Damhussøen og trække den gennem vandet ved flydebroen for at se hvordan den gik. Den er og bliver lidt ustabil i vandet og tænker ikke jeg gør mere ud af det. De små aborrer var meget interesseret i den og skulle straks der hen for at undersøge kalorius.

Men fik den bundet på et sildeforfang med 2 kroge som kommer når jeg skiller et 5-krogs forfang på "midten" for at det skal være overkommeligt at kaste med fra molen. Altså 2 sildeforfangskroge, hundestejlen og et blink på række. 
Det gav en torsk på ca. 30 cm som lige valgte hundestejlen at hugge på. Og den huggede igennem skal jeg love for. Med fuldt knald. Helt som Per har beskrevet at ørreder tager den. Virker da lovende, så når vintersæsonen kommer igang skal  den  på som ophænger og efter et bombarda. Jeg tror virkelig på den. Smile

Og da jeg formodentlig aldrig kommer gennem de ca. 100 m rør jeg har, kan man sagtens købe et par meter af mig. Jeg tager 5 kr meteren plus konvolut og porto, hvis nogen vil prøve. 


Redigeret af Ole Christensen - 06 Sep 2020 kl. 00:10
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum