Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til upgradering af kystfluestang

 Besvar Besvar
Forfatter
Vilhelm Ellekrog Weldingh Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Vilhelmw

Tilmeldt:: 18 Jun 2017
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vilhelmw Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjælp til upgradering af kystfluestang
    Sendt: 06 Maj 2020 kl. 20:24
Hejsa derude,
Jeg står og skal til at vælge en upgradering til min kystefluestang. Jeg har pt. en A.Jensen Yokanga og den mangler lige den fart til at kaste meterne til havørrederne. Så nu står jeg i valget mellem:

Scierra HMS #6-7 9"

Echo Ion 7100-4 #7 10"

Jeg har hørt meget godt om HMS men synes nu også Echo'en ser lækker ud. Det eneste jeg er lidt luren ved er de 10", giver det problemer til en der ikke er mester og heller ikke begynder? Håber der er nogle af jer der har noget erfaring med stængerne eller gode råd at give. Ved der er mange dygtige fluefisker herinde Smile

Mvh Vilhelm

ps. ville gerne have lagt den ind i fluegrejsforummet, men det kan jeg åbenbart ikke:) Så nu er den her
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2020 kl. 21:01
Hej Vilhelm

Jeg kender ikke din stang, ej heller dem du påtænker at købe, men en ting er sikkert, hvis ikke du formår, at kaste tilstrækkeligt langt med din nuværende, så er der ikke megen fidus ved, at skifte til en anden !
Hvis først din teknik er på plads, så kan du i princippet lægge en hel line ud med et kosteskaft ! Smile
Måske ikke lige det svar du håbede på, men du bliver altså ikke en bedre kaster ved, at købe dig fattig i stænger...Wink
Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Maj 2020 kl. 22:10
Hej Vilhelm

Echo er fine stænger, men jeg vil nu ikke anbefale dig at købe en 10 fods klasse 7.
Det er mere en stang jeg ville bruge efter havørred i åen, hvor du har brug for den ekstra længde til at nå ud og til at mende linen osv.
På kysten er det mere lange kast og "maskinfiskeri" der gælder, her vil det være tungt at gå med en 10 fods klasse 7. Den ekstra fod betyder virkelig meget. En ekstra fods mærkes meget tungere end en ekstra klasse. Jeg ville fx opleve det som lettere at gå med en 9 fods klasse 9, end en 10 fods klasse 7.
Desuden så vil en 10 fods også betyde at du skal have et lidt tungere hjul (hvis du tilhører de fluefiskere der gerne vil have balance). I åen derimod er en 10 fods rigtig god, men her er det mere liste-fiskeri og korte kast og den lange stang giver bedre mulighed for at styre fluen.

Jeg siger ikke at en 10 fods ikke kan bruges, men jeg vil ikke kalde det en begynder stang.
Selv bruger jeg oftest 9 fod og ofte stænger i klasse 4 til 7 på kysten, kun en sjælden gang imellem tager jeg min #8 9´6 fod. Men denne stang bruger jeg kun et par timer. Hvis jeg skal gå med sådan en stang en fuld fiskedag fx 8 timer, så er det hårdt! Det vil en 10 fods klasse 7 også være medmindre du er virkelig stærk?

Mit råd vil være at vælge en 9 fods stang, og jeg er ret sikker på at du også kan finde echo stænger i 9 fods:)

Mvh Rasmus

Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum