Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spørgsmål: Fluebinding - de mindste kroge?

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Spørgsmål: Fluebinding - de mindste kroge?
    Sendt: 01 Apr 2020 kl. 17:47
Hej igen folkens :) Så er jeg sørme på igen, med et nyt spørgsmål til vores dygtige fluebindere!

Før jeg blev ramt af flere slagtilfælde, der bl.a. ramte begge øjne i en grad, der heldigvis stadigvæk er ok nok til, at jeg må køre bil - har jeg jo bundet 1000 vis af fluer - både i hjemmets hygge samt ude i naturen - i hænderne og til tider i blæsevejr, der jo krævede koncentration, og behændigheit (keine hekserei :))

Nu sidder jeg så her med korona (hvad bliver mon det næste) - i forholdsmæssigt ly af koronastormens politiske tiltag, og ku` tænke mig, at smide en god lampe med lup på bordet - OG - teste mine øjne/evner udi de helt små fluekroge!!

Jeg har kroge helt ned i str. 36 og opefter, så vi taler om noget på max. 2 millimeter - hvilket jo gør det nærmest umuligt for almindelige dødelige, at binde fluer på, med hele molesjasen - hoved, krop, tackle, kropsbinding, hale, og ikke desto mindre vinger hehe..

Str. 36 skal selv Milinger jo have forstørrelsesglas på, for at se "byttet.

Spørgsmålene!

Hvor mange af jer har prøvet at binde noget nede i nævnte størrelser ?

Bruger i rent faktisk disse microfluer?

Hvor meget "dress" har i belemret de bett` kroge med :)

Findes der fluestik, der er ekstra tynde/smalle tilde bett`kroge?

Jeg har en del fluestik gemt af vejen (billige som dyre) men har vist ingen med de helt tynde næb, så et godt stik/mærke ku` ha` interesse!.. Hukommelsen tog skade ved det sidste slagtilfælde, men er hurtigt på vej op ad stigen igen, og fluebinderi er nok tæt på det at køre cykel - hyggen/omstændighederne ved fluebindingen - tankerne omkring "ofrene" (fiskene) og de mange forskellige situationer er heldigvis nogenlunde intakte endnu :)

Nå men det blev lidt round about the subject, men de flinke herinde forstår det.

P/S - venlige tanker omkring aktuelle er også velkomne!

MVH.
Kim


Redigeret af kikophil - 01 Apr 2020 kl. 18:09
Til top
ole vinstrup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ole espen

Tilmeldt:: 02 Okt 2014
Geografisk: kolding
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole espen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2020 kl. 19:47
Hej prøv at se i Preben Torp bog der bruger han en pan som fluestik så dette er det der bruges mvh ole
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2020 kl. 21:50
Hej kim.

Jeg hører til den flok af tørflue tosser, som op gennem tiden har dyrket fiskeriet med de helt små fluer, også på str. 36, og med en kl. 2 stang, gik den vilde jagt, efter bækørreder og Stalling.

Desuden har jeg i en periode bundet de helt små Gnats og andet sort fnuller til en tysk kollega, der fiskede skaller og andet halløj i sin baghave, her var en meget klarvandet sø, hvor han sad i sin BellyBoth, og fangede skaller, som blev brugt til fangst af ål med

Ny er de helt små kroge mulige at tilpasse ens behov for at få så meget tøj på krogen som mulig, mest fordi der findes kroge i long udførsler + kroge med stort gab, og også uden modhagere, og det gør, at der kan laves forholdsvis mange tiltag, så de små fluer også ligner fluer.

I det praktiske fiskeri, er krogningen tit et problem, der er ikke meget at sætte i fiskenes munde, men da man samtidig ofte har meget tynde forfang, måske 0,10 mm. af de nye typer flourcarbon, så skal det hele tages lidt gelinde, når fisken skal landes ellers stryger forfanget.
Nu er det ikke kun fiskenes størrelse, som er forfangets fjende. Jeg fisker meget, hvor der også er siv i vandløbets kanter, og er der noget, som kan skade et forfang, så er det et sivs savtakkede kanter, og vi har tit stået med et oversavet forfang, lige hvor fisken hugger, og ja bad luck, så var det overstået.

Materialerne til det små fluer, skal bindes på med den tyndeste, og stærkeste bindetråd, og her er jeg gået over i noget Stren Microfuse i 0,06 mm., det kan holde + lidt sekundlim, så er man på vej, og materialerne skal ligge på i minimal mængder.

Dog er der i de senere år kommer meget fine tynde dubbing typer, som kan bruges, og er beregnet til de helt små fluer.

CDC fjeren er i dag mit foretrukne materiale, dels kan man få næsten alt til selve fluemønsteret baseret på CDC fjerens egenskaber, også dubbing, og flydeevnen er fremragende, og ikke mindst fiskene går til fluerne, så det bliver ikke bedre.

Det praktiske fiskeri hæmmes dog af, at man virkelig skal kunne se godt, jeg er med mine snart 70 år lidt handicappet på det felt, men jeg trøster mig med, at på et eller andet tidspunkt, så hænger fisken der, uanset og reaktions tiden, nok ikke er hvad den har været, men til gengæld er glæden også stor, når der kan landes en fin gevinst i form af en flot blåmand eller en rødplettet bækker.
Håber du kan få bundet lidt Midge fluer.

Prøv at Google Hatching Midge, så får du billeder af masser af små fluer, som du selv kan bygge op til dit fiskeri, også i str. 36

Fluestik til små fluer er billigst i form af et indstik. Det koster ca. 20 kr. søg på: Midge Head til fluestik til små fluer.

Det er muligt, at købe fluestik med kæber beregnet til små fluer, men de koster det hvide ud af øjnene, oftest er stikket født med flere kæber, men jeg har altid lavet mine egne fluestik. Jeg fik for nu rigtig mange år siden prototypen på Johny Fisker Danvise, det har jeg lavet om på kæbedelen, og binder på det den dag i dag, så det vel over 35 år gammelt, og har bundet et meget stor antal fluer i alle afskygninger!

Knæk og bræk fra
Per Karlsen


Redigeret af PK - 01 Apr 2020 kl. 22:37
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Apr 2020 kl. 18:46
#Ole Vinstrup.
Mange tak for oplysningen. Absolut god viden, som vil blive hentet/læst/brugt.
Hullerne i min skadede hukommelse har så også mulighed for, at blive aktiveret/udfyldt via ting der har direkte relevans til min tidligere viden/erfaringer så super Thumbs Up

#Kære Per Karlsen.
Jeg har fulgt dig en del gennem årene, og takker dig for aldrig at ha` svigtet mht. oplysninger - både indenfor dine metallurgiske erfaringer, jeg har lært meget af, samt nu et dejligt fyldestgørende indlæg, der kommer langt omkring, og samtidig får min øv - hukommelse i sving igen :)

Med mine "kun" 61 år, kan jeg ikke helt måle mig med dig her, men jeg ser mig selv indenfor fiskeriet som èn af den gamle garde, der fiskede, hvor helt andre love/regler fandtes og helt andre fiskeformer var tilladt. Og så længe jeg lever, vil lystfiskeri-gnisten/gejsten/pulsen altid være der. Med alle mine fiskedrømme, er det mærkeligt, at der stadigvæk er fisk i "havet" hehe..

Du kommer med rigtig god oplysninger! bl.a. indstik for små kroge til mine nuværende fluestik - hvilket apropòs gamle dage minder mig om, at jeg startede med et (2stk.) 100mm. skruestik der stod for mange fluer, når jeg fik værelsesarrest (ret ofte) da min familie ikke havde forståelse for en rigtig drengs naturlige behov udi fiskeri/jagt/spejder/våben etc.

Efter et par år var kæberne nærmest slidt ned på det ene skruestik, så fluerne nærmest måtte sættes helt ind til hovedet, før skruestikket ku` holde dem fast hehe

Tilbage til hukommelse! Jeg husker en smuk bækker fanget i falslev å for snart 45-48 år siden. Jeg fik aldrig længden, men den vejede små 3kg. fanget på en str. 26 krog, der kun sad løst i overløbens skind - hvilket jeg så på et tidspunkt i kampen, hvorfor jeg helt fjernede bremsen på hjulet, smed rygsækken, og løb efter banditten i utrolig lang tid - over hegn/pigtråd, nærmest bissende kvier, og måtte springe over afløbsgrøfter osv. indtil vidunderet blev så træt, at den lagde sig på siden inde ved kanten og kiggede på mig med sine store "jerseyøjne" (jersey som i ko/muu - you know hehe)

Nå men dit indlæg bliver kopieret, og lagt indenfor synsvidde, og så må jeg ud og lave mad til min lidt for dovne knægt haha..

Pas nu godt på dig selv min ven, og lad ikke "dummernakkerne afspore dig fra, fortsat at komme med dine suveræne indlæg!

Mange kærlige/venlige "fællestanker/hilsener"
Kim - og søn :)


Redigeret af kikophil - 02 Apr 2020 kl. 18:47
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum