Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

merino uld

 Besvar Besvar
Forfatter
Bjarne Jørgensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Briton Avatar

Tilmeldt:: 23 Maj 2019
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Briton Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: merino uld
    Sendt: 16 Mar 2020 kl. 16:26
Hej

Er merino uld velegnet som dubbing materiale?
Har fået foræret ca 120 vareprøver i forskellige farver 😃

Vh Bjarne
Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2020 kl. 16:07
Hej

Jeg kender fluebindere der bruger det både til tørfluer men helst på vådfluer.

Hvis det er den " rigtige kvalitet” fra den originale New Zealand race - kan du bruge den som alternativ til den gamle “Berlinuld”.


Lars
Til top
Bjarne Jørgensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Briton Avatar

Tilmeldt:: 23 Maj 2019
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Briton Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2020 kl. 16:31
Mange tak.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2020 kl. 23:17
Hej Bjarne.

Jeg har brugt merino uld i rigtig mange år, mest til flydende nymfer og tørfluer.

Dog imprægnere jeg fluerne, mest for at få den høje flydeevne, når der bruges CDC olier / Mucilin, eller tørre imprægnerings produkter.

Merino ulden fik jeg fra sælger, som vil af med et komplet farve sæt, så jeg havde adgang til flere hundrede poser, med hele Merino uldens farve skala.

Merino uld har den egenskab, at den ligger tæt op af det gamle sæluld, men er finere i strukturen, kan reelt blandes med alle typer tynd natur / kunstig dubbing, og så er der uanede muligheder til alle typer fluer, med krop.

Til tørfluer er Merino ulden suveræn af blande med CDC dubbing, det giver nogle meget vel flydende fluer, men også de nye typer UV2 krops dubbinger er fremragende af blande med merino, og her er det krible krable til kystens havørreder, som jeg har brugt blandinger til.

Ud over de mere faste dubbing typer, så kan underuld fra vores hår, give nogle meget flotte kroppe, på lakse / havørred fluerne både krog og rør!

Som du kan læse ud af ovenstående, så er jeg meget begejstret, for de muligheder merino ulden giver i vores fluebinding.

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 18 Mar 2020 kl. 23:17
Til top
Bjarne Jørgensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Briton Avatar

Tilmeldt:: 23 Maj 2019
Geografisk: Randers
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Briton Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2020 kl. 07:39
Hej Per
Tak for gennemgangen af Merino uldens fortræffeligheder 🙂
Min kone får et kys for at afstå disse vareprøver til mig 😃

Vh Bjarne
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum