Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vision KUST nail knot?

 Besvar Besvar
Forfatter
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Vision KUST nail knot?
    Sendt: 03 Nov 2019 kl. 00:23

Jeg har lige købt et vision KUST skydehoved Clear float. Det er fabriksmonteret med loops i begge ender. Jeg bryder mig dog ikke om loop på fronten og vil hellere have nailknot.
Spørgsmålet lyder derfor; er der nogen der har erfaring med nailknot på dette materiale? Linen føles nemlig anderledes, med anderledes overflade end almindelige flueliner? Jeg er derfor i tvivl om et nailknot vil "bide" ordentligt ind eller glide, hvis der er mono kerne? Jeg vil nødigt klippe loopet, hvis ikke jeg er sikker på at et nailknot vil fungere?

Eller er der nogen som har erfaring med selv at lave loops med varmepistol på dette materiale?

Mvh Rasmus

Redigeret af Rasmus Elvekjær - 03 Nov 2019 kl. 11:02
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2019 kl. 10:16
Nail Knot på en monofil kerne er ikke ret stærk, da den primært bider i coatingen, som glider på den monofile kerne. Jeg har godt nok hørt nogle sige, at det fungerer, men selv tør jeg ikke løbe an på det.
Jeg er nu også glad for loops, som gør det let at skifte forfang, hvilket jeg godt kan finde på i løbet af en fiskedag.
Du kan bruge en Albright Knot, som faktisk holder bedre end en Nail Knot, da fluelinen er lagt dobbelt, men den fylder lidt mere og glider ikke helt så let gennem øjerne.

Lars
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2019 kl. 17:06
Hej

Er det fordi loop'et "streamer" i overfladen, at du er træt af det?

Jeg har en Rio-flydeline med loop fortil, og jeg synes det er lidt træls, at loopet laver lidt uro (et lille "V") på overfladen i stille vejr, når man tager line ind. Måske kan et flourocarbon-forfang eller en polyleader trække det hele lidt ned (nok ikke så smart, hvis man bruger skumbille...).

Jeg har også overvejet, om man kunne lave en lille bevikling af kobbertråd øverst på nylonforfanget for at få samlingen lidt ned.

Man kunne måske også bruge en stump synkende polyleader med loop i begge ender mellem line og forfang. Det vil dog næppe blive særlig elegant, hverken i kast eller udseende...

Måske skal saksen bare frem og en nail-knot på i stedet for...

Jeg så for øvrigt et eller andet sted, at man også kan binde forfanget direkte i loop'et med en blinkknude og på dem måde få samlingen mere diskret/slank end med loop to loop-metoden.

Mvh Henrik


Til top
Rasmus Elvekjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Elvekjær

Tilmeldt:: 19 Okt 2016
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 257
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Elvekjær Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Nov 2019 kl. 22:17
Tak for svar Lars og Henrik.

Ja, Lars jeg har det på samme måde at jeg ikke rigtig tør med nailknot på en mono kerne hvis nu drømmefisken en dag sad der;) Jeg vil forsøge Albright eller hvad med at skrælle coatingen af og lave en blodknude mono til mono?
Forøvrigt hvordan med bagenden af skydehovedet, hvor der også er loop. Her er vil jeg gerne have loop på skydehovedet. Til gengæld vil jeg her gerne undgå loop på mono runninglinen og i stedet binde en clinch knot i skydehoved loopet og trække et gummi "knot cover" over. Vil det gå an at lave clinch knot her?

og Henrik vedrørende polyleaders ser jeg mere som en sinktip forlængelse af fluelinen og jeg undgår dem helst, og bruger kun i særlige tilfælde ved å-fiskeri. Mere elegant præsentation synes jeg at opnå uden poly og uden loop.
Problemet er, at der hvor der er lavet loop er linen lagt dobbelt på 5 cm af linen - det giver mere vægt der skal flyttes - denne energi kunne bruges bedre på at strække forfanget. Så det er ikke pga det trækker striber mere pga at jeg gerne vil kunne strække et længere forfang - hvilket vil give længere kast og mindre sandsynlighed for at forfanget landet i en bunke - med risiko for kludder.

Fordelen ved loop er at kunne skifte forfang ofte, men stivheden af butt sektionen på mono matcher jeg stivheden på fluelinens spids. Derfor er min butt sektion oftest ens - der jeg ændrer er resten af forfanget som jeg knytter selv. Så hvis jeg kaster en lille kobberbasse er det et længere forfang end en fx en tobis ell børsteorms imitation.

Det med blinkknude (clinch knot) er et godt forslag, jeg bruger til bagenden af skydehovedet - men også her er jeg i tvivl om mono skydelinen kan skære sig igennem og om det er en stærk nok samling?
Mvh Rasmus Elvekjær
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum