Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluemønstre til gode put fluer?

 Besvar Besvar
Forfatter
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluemønstre til gode put fluer?
    Sendt: 04 Sep 2019 kl. 10:59
Gode flue mønstre til P&T? ja der er rigtig mange, men hvad skal man vælge?


Da du samtidig er begyndt at binde, så siger min fluebindings erfaring, at du skal give dig god tid, lær det grundlæggende i fluebindingen, og blive god til at binde få mønstre, som du vil bruge i dit aktuelle hjemvand. Hør evt. andre fiskere, hvad de fanger på, og bind så de mønstre, gerne i flere størrelser, og begynd så at fiske med dem.

Er du ikke erfaren med fluekastet, så ud på græsplænen og øve kastene, eller hvis du foretrækker bombardo flådet, så få sat skik på dine fluers vægte / synke hastigheder, det kan give dig nogle fangster, som du ellers ikke får, hvis du er lidt om dig med dine belastninger på fluerne.

en lystfisker hilsen fra
Per Karlsen.
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2019 kl. 22:38
Citat: Dummiz

jeg er så små begyndt at bruge mit fluebindersæt igen. (Et start sæt fra A.Jensen) noget billigt lo** der blev købt i en mappe med en masse tilbehør (jeg ikke ved hvad ska lbruges til) så jeg er begyndt at købe ind til fluemønstre så jeg ved hvad jeg har. Ind til videre har jeg fået fortalt at Herning fluen skulle være en god flue til put søen til de fleste årstider. 

Som nybegynder er der så andre gode fluer der næsten virker året rundt  der ikke er alt for besværlige at binde? Og nok vigtigst af alt. Kan man købe dem i mønster sæt nogle steder? :)

Herningfluen er ikke dens rigtige navn. Blot noget nogen danskere begyndte at kalde den og som har spredt sig og hængt ved. Dens originale navn er Cat´s Whiskers. Jo det er en god flue og mange sværger til den. Omend ikke blandt mine personlige favoritter.

En anden super god flue og fast våben for mig, er en oliven Wolly Bugger fortynget aller inderst på første trediedel af kroppen. Om efteråret kan den nogle gange være bedre i farven brun. I farven sort er den også god - hele året. Sidst nævnte fås også i køb mange steder i flere slags variationer/udseender/materialer - også med tunge "timeglas" øjne eller i stedet sort metalkugle nogle gange med påmalede øjne. Særdeles effektive fluer. 

Ovenstående fluer er som regel ganske store. Som kan være fine og effektive. Men du må ikke glemme selv ganske små fluer. Forskellige typer nymfer og bead-fluer (bead: engelsk for metalkugle). Sidstnævnte til info er typisk allerede kendte fluemønstre blot med en metalkugle aller forrest - lige som Cat´s Whiskers (selvom denne flue er "født" sådan. Nævnes blot hvis du er i tvivl om, hvad jeg mener. Som et eksempel på hvordan det ser ud og som et mønster, det lyder til du kender. Ellers er google hurtigt din aller bedste ven til at vise dig det). De er dog for alvor blevet kendte herhjemme i små størrelser med kroppe i nymfemønstre. Til en vis grad også puppe mønstre

Du kan altid få grejforretninger der handler med fluebinding (ikke alle gør) til at sælge og sammensætte et sæt med materialer til dig. Bare ring til dem eller gå derned og fortæl hvilke mønstre du ønsker. De burde bestemt kende til ovenstående flue mønstre og typer. Hvis de på mærkværdig vis ikke gør. Vil jeg stærkt råde dig til aldrig, at kontakte dem med noget som helst igen.
Til top
Dennis Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dummiz Avatar

Tilmeldt:: 18 Jan 2008
Geografisk: Gjerlev
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dummiz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2019 kl. 18:57
jeg er så små begyndt at bruge mit fluebindersæt igen. (Et start sæt fra A.Jensen) noget billigt lo** der blev købt i en mappe med en masse tilbehør (jeg ikke ved hvad ska lbruges til) så jeg er begyndt at købe ind til fluemønstre så jeg ved hvad jeg har. Ind til videre har jeg fået fortalt at Herning fluen skulle være en god flue til put søen til de fleste årstider. 

Som nybegynder er der så andre gode fluer der næsten virker året rundt  der ikke er alt for besværlige at binde? Og nok vigtigst af alt. Kan man købe dem i mønster sæt nogle steder? :)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum