Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny snørre til gamle hjul

 Besvar Besvar
Forfatter
Vivi Hald Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
vsh

Tilmeldt:: 24 Aug 2019
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér vsh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ny snørre til gamle hjul
    Sendt: 25 Aug 2019 kl. 20:18
Hej. Jeg er ny på dette forum. Jeg vil gerne begynde at fiske igen efter mange års pause. Jeg har et par gamle hjul som jeg gerne vil bruge, de er beregnet til nylon snørre af  den gamle slags. Men jeg har ladet mig fortælle, at de gamle hjul ikke  kan få det ny  snører på, vist noget med gearingen eller hvad det lige var. forbi de nye er meget tyndere end før Men kan det virkelig passe. ved godt de er tynder i dag men kan man ikke bare vælge den tyndeste som står på hjulet eller er det ud at købe ny hjul. for Håber nogen vil hjælpe. for har næsten ikke brugt det så synes måske godt jeg kan starte op med dette gamle hjul(Okuma avenger AV40)

VH. Vivi
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2019 kl. 07:46
Hej Vivi
Nylon line fungerer fint på de gamle hjul og så er det billigt.
Det du har hørt om er nok fletline, det kræver et godt lineoplæg, noget som mange gamle hjul ikke har.
Mvh. Peter
Til top
Vivi Hald Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
vsh

Tilmeldt:: 24 Aug 2019
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér vsh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2019 kl. 08:55
Hej Peter.
Tak for svar.  Har lige et spørgsmål mere. På det gamle hjul er det mindste 0.30 men  kan man så sætte eks. 0,2 for det nye nylon i dag er jo ikke så tykt som det gamle.
Mvh. Vivi

Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2019 kl. 09:05
Nylon har ikke ændret sig ret meget, så hvis hjulet er bygget til 0,30 så er det stadig rigtigt. Hvis lineoplægget er dårligt vil tynd line give problemer. Men nylon er billigt, så prøv det.
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens G. Nielsen

Tilmeldt:: 29 Nov 2018
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens G. Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2019 kl. 10:44
Hvis det er et Okuma Avenger AV 40, så er det ikke et gammelt hjul. Gamle hjul er i min verden hjul, der er 30 - 50 år eller mere. Eksempelvis de gamle grønne Cardinaler fra ABU.

Så dit hjul kan sagtens køre med de nye fletliner. Det er nok mere størrelsen på hjulet, der afgør, hvor tyk linen skal være. AV 40 skal nok have en fletline omkring 0,20 - 0,30 mm. Igen måske lidt afhængig af, hvad det er for noget fiskeri, du vil til at dyrke. Skal du spinne meget, så væg i den lidt tyndere udgave - skal du fiske meget stille (medefiske efter f.eks. fladfisk) så vælg i den lidt tykkere udgave.

Tag gerne hjulet med til din grejhandler og snak med ham / hende om, hvad du skal ud og fiske efter. Så er jeg helt sikker på, at I nok skal finde den rigtige line til dit hjul.

Knæk og bræk!
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2019 kl. 11:28
Omkring brug af liner til fastspolehjul, så er der mange forslag, og noget af det ligner regulær religion, omkring valg af snøre. men nylon snøre går man normalt ikke forkert af.

De moderne fusionsliner, har i dag så mange varianter, at man nok lige skal tænke sig om, hvad der vælges, men jeg plejer at sige, at man skal vælge sine fusionsliner ud fra, hvad fiskeri man vil dyrke, og om man ønsker at kaste længere, med de problemer, der kan være, kontra nylonliner.

Når jeg siger længere kast, så er det nok noget med 20% længere med fusionsliner kontra nylon, men om man vil risikere overløb / fuglereder, ved 20% længere kast med en given vægt, ja eksempelvis vil et kast på 60 m. være små 12 m. længere, men er det besværet værd?

Jeg ville nok tænke over det, for prisen på nylon liner / fusions liner er stadig stor, så til almindeligt fiskeri, ville jeg nok vælge nylon, af økonomiske grunde.

Personligt bruger jeg både nylon og fusions line, men jeg har også mere end 60 års erfaring, med liner og hjul.

Der er dog noget man kan gøre selv, for at få optimeret oplægget af linen på sit hjul, se artiklen her:


Jeg har op gennem årene holdt en del kurser, hvor vi har brugt håndoplægning af linen, som en del af optimerringen af line oplægget, og det virker, især på gamle hjul, da man tvinger linen på plads.

Metoden med håndoplæg stammer fra casting, hvor det var en nødvendighed, at tvinge linen på plads, ellers kunne man ikke opnå de meget lange kast, som skulle til, for at vinde de store konkurancer.

i dag er der, trods meget dyre hjul, ganske få, som reelt ligger linerne 100%, uanset om det er nylon / fusionsliner, så man kan kan lige så godt se øjnene, at hjulene skal hjælpes, for man får en rolig dag, sammen med ens hjul.

Jeg gør det ved et nyt hjul, at jeg kører den line på, som jeg ønsker at fiske med. Er oplægget korrekt, så er hjulet klar til brug. Er jeg utilfreds med oplægget, kører jeg snøren over på reserve spolen, og ligger det op med hånden, så spoles det hele på igen, og ja så må man håbe det ligner det i artiklenWink

I gamle dage lagde vi spoler i rent vand, et døgns tid, så havde nylon linen sat sig, det behøves nok ikke i dag!

Min erfaring med fusionsliner, er at der ikke skal være for meget på spolerne + at linen skal spoles stramt på, så er de værste problemer væk.

Held og lykke med hjul / lineoplæg.

En lystfisker hilsen fra
Per Karlsen.


Til top
Vivi Hald Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
vsh

Tilmeldt:: 24 Aug 2019
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér vsh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2019 kl. 15:47
Tak for alle svar.  Jeg tror ud fra jeres svar at jeg prøver med det gamle gamle hjul.
 Per Karlsen Jeg kan desværre ikke se noget på det link som indsat. 
Mvh. Vivi
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2019 kl. 17:46
Med hensyn til linket, prøv at kopiere, linkets tekst, og sæt det i søge feltet.

Mvh
Per Karlsen.
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2019 kl. 11:11
Hej Vivi

Jeg køber line i metermål hos Korsholm.  Berkley Triline XL til 0,29 kr pr meter.
Du kan se på hjulspolen hvor mange meter hjulet kan rumme og så gange med tre eller fire så har du frisk line tre eller fire gange til en billig pris.

mvh Lasse
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 842
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2019 kl. 17:24
vivi du kan få 270 meter trilene i harald skrald til 0,22 øre pr meter,De har også den klassiske damyl fra dam til 35 kr pr 300 meter
Til top
Vivi Hald Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
vsh

Tilmeldt:: 24 Aug 2019
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér vsh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2019 kl. 19:09
Nu når i er så gamle i faget og gerne vil dele jeres erfaring. kan ik så ikke anbefale en god og billig netbuktik for skal have købt noget olie til at smøre hjul. Jeg er glad de svar jeg har fået. Tak
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2019 kl. 20:40
Smøring af fastspolehjul, kan foregå med mange typer olier eller fedt, men prøv lige at prøve med almindelig symaskine olie. Der skal ganske lidt til, at få en effektiv smøring.

Det er lige så vigtigt, at få skyllet hjulet, især hvis man fisker i saltvand, og så en smøring en gang hver 5. tur, så plejer der ikke at være problemer.

Jeg har som fagmand / hjuldoktor, haft mange typer olier og andet, som op gennem årene har været brugt, men det er i dag en meget større videnskab, at finde de rigtige smøre midler.

Man behøver ikke at investre en større sum i smøremidler, men normalt har alle forretninger, som sælger hjul, de rigtige olier, men lige af få originale smøremidler billigt, ja det er nok ikke lige til, og det som koster, er normalt også godt.


Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 28 Aug 2019 kl. 20:41
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens G. Nielsen

Tilmeldt:: 29 Nov 2018
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens G. Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2019 kl. 21:01
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum