Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Assistance med artikkel i Fisk & Fri

 Besvar Besvar
Forfatter
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Assistance med artikkel i Fisk & Fri
    Sendt: 25 Aug 2019 kl. 17:24
Hej ...Jeg har brug for din hjælp til at finde en artikkel jeg engang i tidlig 90´r har lavet i Fisk & Fri

det lyder måske mærkelig...Men jeg har ikke længere det blad hvor artiklen blev trykt

Der er tale om en et siders historie omhandlende efekten af perlemor (læs sildepapir) på agn

Jeg kan ikke se fra mine originale udprint hvornår artiklen er trykt ...men omkring 1992 - 1994

Jeg ville være dig yderst taknemmelig om du kunne hjælpe mig med at finde denne historie frem...På forhånd tak..Jesper

PS findeløn gives (;
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jens G. Nielsen

Tilmeldt:: 29 Nov 2018
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens G. Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Aug 2019 kl. 11:08
Mojn Jesper,

Har sendt dig en personlig mail.
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Aug 2019 kl. 13:58
Tak til jer der kom til undsætning (:
Til top
Peter Olesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Olesen Avatar

Tilmeldt:: 13 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 83
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Olesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2019 kl. 13:46
Det er skæg. Den artikel kan jeg godt huske, Jesper.

Den handlede om, hvordan du klistrede sildepapir på sorte blink a´la imitator/sillingen!

P.S. Har du set nogen tun ved Hornbæk i år?

Hilsen Peter
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2019 kl. 14:23
Hej Peter...Har ikke nået ud på havet endnu...Jeg har været i Norge det meste af sommeren..

Her ser du det mest effektive blink jeg nogen-gang har lavet...Det blev lavet i 80´r...og det var farvekombinationen sort-Glimmer pulver (sildepapir fragmenter) der blev den store åbenbaring for mig.

Alle ørred sad solidt fast i det blink...

Siden blev alt mit kystfiske til fluefiske...sådan er der jo...

Blinket blev af venner kaldt Knivmulator...da en af vennerne brugte den til at smøre en mad med (:

Jeg har set kopier af den med andre navne

Venligst Jesper



Redigeret af fishmadman - 28 Aug 2019 kl. 14:37
Til top
Peter Olesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Olesen Avatar

Tilmeldt:: 13 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 83
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Olesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2019 kl. 14:44
Det kan jeg godt huske.

Det minder utroligt meget om salige Gamle Bengts Silling.

Hilsen Peter
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2019 kl. 14:50
Peter - Ja det ved jeg ikke ...Men en Gamle Bent på Møn (vidst også salig) fik også mit blink...jeg var flink til at dele den med andre - der brugte deres liv på kysten

Venligst Jesper

Redigeret af fishmadman - 28 Aug 2019 kl. 14:50
Til top
Peter Olesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Olesen Avatar

Tilmeldt:: 13 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 83
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Olesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2019 kl. 15:16
Det den samme Bengt :)

Ikke et ondt ord om ham.

Men et udmærket blink, ja!
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2019 kl. 15:23
Hej for god orden skyld...og til alle der måtte være nysgerrige..Her er artiklen fra Fisk & Fri 1994 - Marts s. 27

Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2019 kl. 16:26
Hej Jesper
Kunne man se blinket fra siden? krummer linket sidevejs og længdevejs?

Ulrich
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2019 kl. 16:40
Ulrich - Blinket er konkavt - men helt lige da det skulle kunne kaste langt uden "ballade" jeg er multifisker (:

foto må jeg prøve...lidt senere

Venligst Jesper

PS ovenfor i artiklen ...kan du se de samme blink...de er helt lige - som du ser



Redigeret af fishmadman - 28 Aug 2019 kl. 16:42
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2019 kl. 17:15
Hej Jesper.

Jeg kan godt huske din artikel fra Fis&Fri, og jeg kan også huske, at vi i vores regi, havde mange typer Imitator blink, i mange størrelser, og udformninger.

Bogen " Havørred - Havørred" gav egentlig mange svar på, hvad Imitator stod for, og jeg har fisket rigtig meget, med alle typer af det, som blev kaldt Imitator blinket.

Nu har jeg lavet mange Imtatorer selv, og den første blev til i 1968, det var et stykke bly, som blev smedet ud på en armbolt, og den Imitator var på ca. 25g., afhænig af, hvad den var støbt i. De første var støbt i trykker bly, og var helt flade på bagsiden, små 100 mm. lange, og halv rund på forsiden.

Den model blev følgende solgt til områdets butikker, i meget stort antal, og har fanget mange tusinde havørreder op gennem tiden, ikke mindst på multihjulet, var den en fuldtræffer, den kaster meget langt, går højt, og fanger fisk!

Ud over at Imitator blinkene i originalerne i tunge udgaver, var gode til multihjulet, så kom der også i en længere periode med Imitatorer i Ul udgaver, fakstisk helt ned til 4g., hvor det originale Sildeglimt, var et af forgangs blinkene, når talen var ægte Ul blink.

Her i år 2019, må vi vel sige at Imitator navn / type er noget udvandet, og har mange andre navne, Stimilator - Simulater ovs., men ånden omkring Imitator blinkene består stadigWink

Måde at dekore Imitator blinket på, er i dag mange artet, men netop måden, som beskrives i Fisk&FRi artiklen, har vi her i huset brugt i mange år, og forfinet den teknik, til eget brug.

Det sjove er så, at jeg lige pt., er ved at gøre nogle Imitator typer klar, som ikke har været på markedet før, da de stammer fra nogle meget gamle gipsforme, lavet i 1977, men har ligget i gemmerne, og kan stadig give nogle acceptable afstøbninger til eget brug.
 
Jeg kan så bare ikke erindrer, om disse prototyper, har været i vandet, men det kommer de nu, og laves så, som falske gennemløbere, med tyller limet på + med tråd i de størrelser der egner sig, og hvis tid haves, også med ringmontering.

Iøvrigt er de omtalte nye Imitatorer dekoret med trykte label, men også malet, og sat op med glimmer, og moderne neglelak.

Mvh
Per Karlsen.


Redigeret af PK - 28 Aug 2019 kl. 17:20
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2019 kl. 18:24
Hej Per

Yes...alle disse støbeforme og modeller... vigtigst er det at man har agn der fungere 100 % og selvom man konstruere teorier og tankegods er min og sikkert også din erfaring at det kun er et fåtal af alle eksperimenterne der virker og egner sig til at fange laks og ørred... I min tid er der kun en lille gruppe kaste agn og fluer der gør sig bemærket ud af 100´vis (måsek 1000énde) af forsøg

Det er et håndværk med en overvejende del af trial & error indbygget

I år har jeg lavet en enestående lakseflue... den har været undervejs i et par sæsoner ...men det er + 20 år siden jeg ellers lavede noget specielt og unikt...Jeg må erkende at der bare er langt imellem snapsene selvom jeg stort set ikke laver andet end at arbejde med denne særlige sport..

God vind til dig som prøver at skabe noget nyt...det er i det nye fremtiden gror...

Venligst Jesper   
Til top
Jesper Fohrmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fishmadman Avatar

Tilmeldt:: 13 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 404
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fishmadman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Aug 2019 kl. 18:47
Ulrich

Nu prøver jeg ...det er svært at gengive småting der er konvekst og konkavt

Vi prøver

Venligst Jesper

Til top
Ulrich Frølich Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ufl

Tilmeldt:: 23 Aug 2008
Geografisk: Lemvig
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ufl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2019 kl. 07:38
Hej Jesper
Mange tak, den ser rigtig spændende ud👌👌✌️✌️

Ulrich
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum